zvláštní poděkování
Volný.cz

NETHOVOR - detail

Šárka

HAVLÍČKOVÁ

Šárka HAVLÍČKOVÁ

* 1900

Praha

ČR

Šárka Havlíčková - dramaturgyně a členka realizačního teamu o.s. MOTUS, produkce divadla Alfred ve dvoře Praha a dále scénografka + světelná designérka, kostýmní výtvarnice , režisérka, poradkyně pro projekty Performing a Live Arts, lektorka, vedoucí projektů / koordinátorka.

Ve dnech 16 – 22. 9. se podílí na akci Zažít město jinak v rámci projektu Auto*Mat. Zažít město jinak je týdenní program, jehož cílem je oživit ulice Prahy a propagovat vlídné a šetrné formy dopravy. V rámci Evropského týdne mobility ho připravilo o.s. Motus – produkce divadla Alfred ve dvoře s organizátory projektu Auto*Mat ve spolupráci s hlavním městem Prahou.

Šárka HAVLÍČKOVÁ - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 13.9.2006


* Dobrý den, vítáme u NetHovoru Šárku Havlíčkovou, stále spolupracující s Divadlem Alfred ve dvoře, ale rovněž se podílí na akci Zažít město. Můžete, milá Šárko, jaký byl váš dnešní den, jak jste si případně užívala města? Redakce

Dobrý den, vzhledem k tomu, že přípravy víkendové akce na nábřeží, a vlastně celého týdenního projektu Zažít město jinak, vrcholí, byl dnešní den velice intenzivně pracovní. Ale stihla jsem v čase mezi dvěma schůzkami projít prosluněnou Národní třídou...

* Začátkem června se v Alfredu uskutečnil zajímavý projekt - Živá partitura, bude mít další reprízy? Karel

Na podzim reprízu Živé partitury bohužel nestihneme zařadit. Chystáme další tři premiéry, projekt Satyrikon, Petra Šourka a Evy Holé, představení JOB Pierra Nadauda a projekt Silence skupiny Handa Gote research&development. Takže v divadle se bude především hodně zkoušet. Počítáme však s uvedením Živé partitury v rámci festivalu nového divadla Malá inventura, který se bude konat na konci února 2007.

* Kolik zatím přibližně lidí už navštívilo akci Zažít město jinak? Na co se můžeme ještě v rámci tohoto projektu těšit? Laky

Zažít město jinak začíná teprve v sobotu 16.9. a kulturní a osvětové akce budou v rámci projektu probíhat po celý týden až do pátku 22.9.. Doufáme, že ho navštíví mnoho lidí, zejména o tomto víkendu uzavřené Smetanovo nábřeží, které oživí pouliční kavárny, happeningy, koncerty a festival životního prostředí. Také se těšíme na hojnou účast všech milovníků cyklistiky na velké slavnostní cyklojízdě v pátek 22.9., která začne od 18h na náměstí Jiřího z Poděbrad. Program celého týdne je velmi bohatý, podrobnosti najdete na webové stránce www.auto-mat.cz.

* Projekt Auto*Mat - co to vlastně je? Simon

Auto*mat je volné sdružení, ve kterém své síly spojili umělci, zástupci různých neziskovek, městští cyklisté, komunální politici a rodiče s dětmi, aby proměnili Prahu ve zdravé, bezpečné a živé město. Jde nám o postupné zklidňování automobilového provozu, podporu cyklistiky, jako plnohodnotného dopravního prostředku a rozvíjení dalších forem udržitelné dopravy. Chceme Prahu příznivější životu, ze které nebudeme muset o víkendech prchat do přírody, na chaty a chalupy...

* Je vůbec možné akci Zažít město spojovat s divadlem? Jirka, Most

Možné to určitě je. Já si dokonce myslím, že akce jako Zažít město jinak jsou jedinou možností, jak zachránit divadlo, potažmo současné umění, ze své sebestřednosti. Současné umění hledá smysl a odůvodnění pro svou existenci a myslím, že vyjádření umělců k určitému společenském problému dává jejich práci novou funkci. Umění v sobě skrývá úžasný potenciál komentovat dění okolo nás daleko komplexnějším jazykem, než je pouhá verbální argumentace. Proto chápu umělecké akce jako možný významný příspěvek do společenského dialogu např. k problematice dopravy v Praze. Záleží samozřejmě na tom, zda bude někdo ochoten naslouchat.

* Šárko, co vám pomáhá odreagovat se při návalu pracovních povinností? :) Jitka, Pardubice

V těchto dnech dobrá otázka :-)). Miluji pobyt v přírodě a ráda chodím rychlou chůzí na dlouhé procházky. Příležitostně se věnuji cvičení Tajči, ale upřímně řečeno, také moc ráda spím.

* Paní Šárko, jak jste se vlastně dostala do realizačního teamu o.s. MOTUS? Radek

Nebudete mi asi věřit, ale šla jsem do Motusu s úmyslem si odpočinout. V roce 2002 jsem se cítila unavená množstvím site specific projektů, které jsme společně s Tomášem Žižkou realizovali ve sdružení mamapapa. Jsou to projekty, které mají takový nomádský charakter, jste pořád někde jinde a permanentně ve střehu. Když jsem se v jednom přátelském rozhovoru zmínila performerovi ze skupiny Stage Code Philippu Schenkerovi, že z mamapapa odcházím, řekl mi, že v Motusu hledají někoho na reorganizaci a vedení produkce. Tak jsem si řekla, proč ne. Baví mě vytváření systémů, tak proč si na chvíli neodpočinout v kanceláři. No, a už tady "odpočívám" čtvrtým rokem.

* Divadlo Alfred je zapojeno do projektu Nová síť - v čem je tento projekt letos nový? Ivo

Novou síť jsme rozjeli v roce 2004 a ani jsme si tehdy možná neuvědomovali, jak potřebný projekt to bude. Letos jsme získali finanční podporu ze zahraničního odboru MKČR a z Visegradského fondu a proto se nám podařilo rozšířit výjezdy a spolupráci i za hranice. Letos projekty cestují nejen po Slovensku, ale také po Maďarsku a Polsku. Rádi bychom vytvořili podmínky tak, aby nové české divadelní autorské projekty cirkulovali nejen Českou Republikou, ale také Střední a Východní Evropou.

* Jak je projekt Zažít město přijímán institucemi - museli jste pro to mít nějaká zvláštní povolení? klupera

Projekt by nikdy nevznikl bez spolupráce a spolupořadatelského grantu od Hlavního města Prahy. Uzavírku Smetanova nábřeží iniciovalo právě město. Praha se k Evropskému týdnu mobility přihlásila letos již třetím rokem a osobně si myslím, že zájem a povědomí u institucí zvolna roste. Snad se nám podaří letos díky grantu ukázat, čím by tato akce mohla v budoucnu být a jak by mohla přispět k dialogu o zlepšení dopravní situace v Praze.

* Můžete prozradit jaká bude letošní sezóna v Divadle Alfred? jalkon

Doufám, že se v podzimním programu konečně odrazí naše, více něž roční, snaha rozšířit program divadla o zahraniční soubory a umělce. Hned týden po akci Zažít město jinak, budeme hostit holandskou skupinu Het Bejdrif, kteří v exterieru, v prostoru před Národním zemědělským muzeem, nainstalují výtvarné objekty a malý cirkusový stan, a představí 26. a 27. září svoje unikátní Muzeum Fantazie. V říjnu potom přivítáme excentrický talent tanečního divadla Hoomana Sharifi, umělce iránského původu, který odešel ve 14letech z Iránu a v současnoti žije v Norsku. Přijede také vynikající bulharský soubor fyzického divadla Satores group pod vedením režiséra Petara Todorova s novou inscenací Delta Venera. Jinak v listopadu budeme slavit 5.let od znovuotevření divadla ALFRED VE DVOŘE. Muzikál sestavený z písniček z představení, která tady za tuto dobu vznikla, snad potěší všechny naše příznivce.

* Myslíš si, že lze dělat divadlo a žít normální život, nebo je to: buď, anebo? Hanka

Otázka je, co je normální život?

* Ve vašem divadle se moc nepracuje s texty - spíš se jedná o emocionální performace, myslíte si, že takové projekty neztrácejí na sdělnosti divákovi? Jsou vůbec srozumitelné? Radek

Osobně si myslím, že náš moderní svět se topí ve slovech. Nonverbální komunikace, ať už je to fyzické, pohybové či výtvarné divadlo nebo divadlo objektu, je vlastně návratem ke zdroji, k naší imaginaci, k prostoru, odkud se vynořují naše myšlenky. Samozřejmě, že záleží na tom, jak umělci s "nonverbálním slovníkem" umějí zacházet. Ale je to určitě svébytný jazyk, který může být dokonce sdělnější než kabátek ze slov, kterým realitu běžně opisujeme...

* Na jakém principu zařazujete projekty do svého repertoáru? Reno

Alfred ve dvoře nemá repertoár. Soustřeďujeme se na podporu vzniku nových autorských představení. Každý rok na přelomu listopadu a prosince vypisujeme výzvu pro umělce, aby nám zasílali svoje tvůrčí záměry, chcete-li projekty, na příští rok. Z toho si potom vybíráme, kterým projektům poskytneme zdarma prostor na zkoušení a produkční zázemí. Zájem umělců o spolupráci však velmi převyšuje naše prostorové i kapacitní možnosti a často nemůžeme vzít pod svá křídla všechny zájemce.

* Pokud byste měla zhodnotit své působení v divadle Alfred ve dvoře Praha, jakého největšího úspěchu jste zatím dosáhla? Michal

Osobní úspěch příliš nesleduji, ale dělá mi velkou radost, že tým Motusu dokáže v dobrých vztazích a v dobré náladě udržet vysoké pracovní tempo a nasazení, kterým provoz Alfreda i ostatních projektů realizujeme.

* V některých kulturních institucích se to v tomto roce až příliš hýbe, např. aktuálně v Národním divadle? Máme vůbec v ČR kvalitní ředitele divadel? Martin

Neumím plošně posoudit, jak kvalitní lidé ředitelují českým divadlům. Ale s vaší otázkou přímo souvisí otázka finanční. Šance zvýšit motivaci a příliv schopných producentů, ekonomů a manažerů do oboru jsou při současném stavu financování české kultury mizivé. Lidé, kteří v oboru zůstávají, musí mít divadlo nebo tanec skutečně moc rádi, aby vydrželi a vyřešili všechny nesnáze, které provozování divadla přináší.

Nethovor

* Strávíte víc času na beletrií nebo odbornými knihami? Anna

Upřímně řečeno, je to strašné. Beletrii jsem již dlouho nečetla, ani si nevzpomenu na poslední titul. Teď mám na stole knihu o Live Artu, která popisuje vývoj totoho žánru v Velké Británii za posledních 15 let.

NETHOVORY - již 772

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

září 2006

Jan GRYGAR

20.9.2006
Jan
GRYGAR

Evžen TRUPAR

27.9.2006
Evžen
TRUPAR

 

reklama

Noc bláznů  (NdB)

Záznam NetHovoru z 24.4.2019 - Štěpán GAJDOŠ

* Vážený Štěpáne, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce

Dobrý den, děkuji moc za pozvání. Dnešek byl docela klidný, spíše tak vyklusávám po premiéře z minulého týdne a doháním resty. :) To stejné mě čeká ještě večer.

* Vzpomínáte na své úplně první profesionální představení? Pokud ano, které to bylo? Iva, Brno

Dobrý den, určitě, ono to není tak dávno :D Jde jen o to, z pohledu které profese se ptáte. Jako herec jsem se poprvé s profesionálním divadlem setkal právě v Brně v inscenaci Král Oidipús, kterou v Mahenově divadle režíroval Martin Františák. Jako režisér pak v Divadle Šumperk, kde jsem režíroval inscenaci Mord, mošt a Columbo.

* Štěpáne o čem je inscenace Moře klidu? Martina

Dobrý den, inscenace Moře klidu je především o dlouhověké fascinaci Měsícem, která vrcholí přistáním člověka na Měsíci. Zabývali jsme se tedy převážně touto událostí, tedy misí Apollo 11. A není náhoda, že je to letos právě 50 let od této významné události. Mimochodem...Moře klidu je název kráteru do kterého posádka Apolla 11 v roce 1969 přistála.

Štěpán GAJDOŠ - celý NetHovor