zvláštní poděkování
Volný.cz

NETHOVOR - detail

Sergej

FEDOTOV

Sergej FEDOTOV

Režisér Sergej Fedotov (narozen 1961 v ruské Permi) je bezesporu nejznámějším ruským divadelníkem v České republice. Od chvíle, kdy s nevídanou energií a grácií vpadl do vod českého divadelního života, zde realizoval již dvanáct inscenací. Jeho projekty se vždy stávají událostí, která zanechává výraznou stopu v souboru, s nímž pohostinsky pracoval.

Sergej FEDOTOV - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 6.9.2006


* Dobrý den pane Fedotove, vítáme Vás u NetHovoru. Můžete přiblížit, jaký byl Váš dnešní den a co Vás případně čeká? Děkujeme. Redakce

Dnešní den byl moc dobrý. Mám rád generálkový týden, každý den přináší něco nového. Dnes se objevila nějaká mystika, myslím, že k nám na chvíli přišel Bulgakov. Moc se těším na den, kdy přijdou diváci. Tehdy začíná plná magie divadla.

* Sergeji, jaká byla tvá cesta k povolání režiséra? Marek, Most

Když mi byly 4 roky, hrál jsem v jeslích v jedné pohádce, a řekl jsem mamince, že chci být hercem. Od té chvíle jsem šel za tímto cílem. Ale když jsem byl ve čtvrtém ročníku, zjistil jsem, že jedna role je mi málo, že chci hrát všechny. A režisér hraje všechny... K tomu jsem šel celý život.

* Sergeji, umí dobrý režisér pracovat s různými prostory? Jirka

Dobrý režisér umí pracovat všude. I v životě. Režíruje i svůj život.

* Dobrý den. Moc si vážím Vašich inscenací (viděl jsem ostravské Psí srdce a Idiota, a v Praze Hráče ). Červnové hostování divadla U Mostu je pro mě zážitkem možná desetiletí. Sám divadlo amatérsky hraji, a zajímalo by mě, jak se liší metoda M. Čechova od metody Stanislavského? Děkuji a jsem v úctě Ondra

Rozdíl mezi metodami je zjednodušeně řečeno tento: u Čechova herec nesmí zapomenout, že je v divadle, u Stanislavského má na divadlo zapomenout. Za druhé: Čechov vždycky hraje jako klaun, jako excentrik, Stanislavský všechno bral vážně, takže v jeho komediích se lidi moc nesmáli. U Čechova umírali smíchy i při tragédiích. Za třetí: Stanislavský řekl, že je třeba vycházet ze sebe, Čechov říkal, že herec musí sám sebe opustit. A dále Čechov chtěl v divadle najít jiný, mystický svět, Stanislavský měl blíž k naturalismu. Hlavní Čechovův bod byla improvizace, u Stanislavského musel herec plnit režijní náčrt. Čechov je více šaman, Stanislavský více vědec. A dalších 20 bodů...

* Sergeji, chci být režisérka, co mám pro to udělat? Děkuju moc za zodpovězení otázky. Monika

Kdo chce být režisérem, musí zapomenout na život. Musí sebe celého oddat práci. Režie není profese, je to styl života. Je to prokletí a velké štěstí. Režisér je trochu asketa, mnich. A každou sekundu dne myslí na svou práci. Režisér musí umět všechno. Musí umět malovat, stavět domy, psát básně, skládat hudbu... I když neumí hrát na hud. nástroj. A musí přečíst celou literaturu - určitě celého Dostojevského, Bulgakova, Gogola a mnohé další. Shakespeara, Moliéra...

* Proč se Výnosné místo v DNZ hrálo tak málo?

Tu inscenaci strašně miluju a myslím, že se opravdu povedla. Všichni herci hráli výborně. Suchařípa a Karel Dobrý a Jorga Kotrbová, Bob Klepl - to byly zážitky. Ale všechny moje inscenace mají svůj autorský styl a možná se netrefila do stylu Zábradlí. Říkalo se pak, že to není Fedotov, a to jsem byl moc rád, protože podle ruské školy režisér inscenuje autora. V Čechách režisér inscenuje sám sebe.

* Proč jste přestal vést Komorní scénu Aréna?

Komorní scénu Arénu nadále miluji, ale s viděním divadla Ivana Krejčího a paní Huserové nesouhlasím a dokud tam budou, tak s tímto divadlem nechci mít nic společného.

* Jak to, že po deseti letech v čechách ještě neumíte pořádně česky? Hela

Chci umět česky a snažím se a učím a zlepšuju se.

* Ještě vedete kursy amatérů na Jiráskově Hronově? Aleš, Hradec

Letos jsem v Hronově nemohl být, pracoval jsem v Praze na třech věcech (Slepice, Moliére a Scapinova šibalství) a sešlo se mi to. V Hronově to je vždycky sen a zázrak. Těším se na příští rok.

* V kterém divadle se vám pracuje nejlépe? Bára

Mně se ve všech divadlech pracuje stejně dobře. Když vznikají nějaké překážky, strašně rád je zdolávám. Jako bojovník mám rád boj, a jako maximalista vždycky dosáhnu maxima. A vždycky strašně miluju divadlo a to herci určitě cítí a to naše společné dítě milujeme spolu. Ale metoda, kterou pracuji, je velmi náročná, ale strašně potřebná. A mnozí herci, kteří ji potřebují, se jí bojí a to bolí.

* Kde jste studoval režii? Hana

Ve svém rodném městě Perm. V roce 1983 jsem skončil vysokou školu a studuju nadále u různých režisérů, herců a dalších lidí, které potkávám. A hlavně u svých oblíbených autorů -Dostojevského, Gogola a Bulgakova. To jsou mí učitelé.

* Jak si vybíráte texty, které budete realizovat, které autory a které hry máte rád? Hanka, Ústí

Nikdy si texty nevybírám, vždycky ke mně přicházejí samy. Vidím nějaká znamení, ve vzduchu, v kosmu. Někdy ta hra přichází ve snu. Vždycky mě ta věc musí omráčit.

* Proč stále drama Moliere, sklízí úspěch na domácích i zahraničních scénách? Iva, Ostrava

Drama Moliere je nejlepší Bulgakovova hra. Psal ji o sobě, je autobiografická a má v sobě obrovskou energii. Je to syntéza komiky, tragiky, filosofie. Má takové postavy, že všichni herci mají co hrát. To je podobné v nejlepším Bulgakovově románu Mistr a Markétka. Ten taky psal o sobě a v takovém případě autor do díla vkládá nějaký magický kód, který zůstává mezi písmeny. Vždycky pak působí na toho, kdo jej čte či vidí, nejen rozumově, ale i v podvědomí.

* Vracíte se někdy do Ruska? jalkon

Rusko mám rád, vždycky se vracím načerpat energii z té země a potom se s velkou radostí vracím do Čech, které velmi miluji.

* Dobré odpoledne pane Fedotov, chtěla bych se zeptat jaký styl muziky máte nejraději? Jaký máte názor na Madonnu, která dnes vystoupí v Praze? Zlata, Mělník

Mám rád všechny styly. Madonnu považuji za profesionála, velkou osobnost a dobrou herečku a zajímá mě, co dělá. Ale na koncert nepůjdu, stačí mi vidět ji v televizi. Moje oblíbení jsou Vladimír Vysocký, Žana Bičevská a strašně rád mám Bacha, Šnitkeho a Šostakoviče.

Nethovor

* Pane Fedotove, co myslíte, že je základem dobrého herce popř. herečky? Klára z Brna

Základem dobrého herce je jeho duše. Divadelní škola musí pomáhat mladému herci odkrýt jeho duši, jeho osobnost. Vůbec ne učit ho trikům a způsobům, jak hrát na jevišti. O herectví podrobně psal Michail Čechov, doporučuji přečíst si jeho knihu O herecké technice.

* Na kterou svoji režii jste nejvíc pyšný a proč? Alena, Hradec

Mám rád všechny své režie, slovo pyšný bych nepoužil. Vždycky se přibližuji maximálně tomu, co chci, a proto se nikdy nestydím. Za svou práci ručím. Všechny inscenace jsou moje děti a děti miluju všechny.

* Vyznáváte mystiku, máte v rodě nějaké mágy? Jirka

No jasně. Spoustu. Když jsem se narodil, hned se se mnou začaly dít magické věci. Vždycky nade mnou v nebi byly nějaké znaky a znamení. Vždycky mě ovlivňovalo číslo 13 a vždycky jsem slyšel nějaké hlasy. Ve snu i ve skutečnosti. Když jsem založil Divadlo U Mostu a zahráli jsme první představení, přišla za námi řada mágů, šamanů a zvláštních lidí a říkali mi, že moje divadlo a já sám se nacházíme na průsečíku nějakých magických paralel. To je můj osud, přinést na tuto zemi něco takového, co jiní nemohou nebo neumí. Řekli mi, že když má člověk v datu narození tři jedničky, je to něco mimořádného, a já jich mám pět, a když se sečtou, tak se objeví ještě jedna.

* Dobrý den, jaký je váš nejoblíbenější film a kniha? Vlasta, Zlín

Mám rád spoustu filmů, miluju samozřejmě Tarkovského a Nikitu Michalkova a Felliniho. Kdybych měl říct tituly, tak je to Solaris, Amarcord a Unaveni Sluncem. Z knih je mým oblíbeným Mistr a Markétka, všechny romány Dostojevského a Kafkův Zámek. Atd.

* Jak se Vám spolupracuje se scénickým a kostýmním výtvarníkem Adamem Pitrou na hře Moliere?

S Adamem Pitrou pracuji už dávno a našel jsem v něm svou spřízněnou duši. On je taky maximalista, dokonale dělá svou práci, je to superprofesionál, který umí všechno. V Divadle v Dlouhé jsou strašně pracovití lidé, všichni, soubor i služby a technika. A byli opravdovými spolutvůrci, opravdu se podíleli na vzniku díla, do něhož všichni hodně investovali. Strašně se snažili naslouchat a dělat kroky na cestě, kterou ještě nikdy nepracovali. Vydrželi to, a vydrželi to se ctí. Tak smekám klobouk a vážím si jich a věřím, že mohou dosáhnout velmi daleko.

* Na kdy je plánována první repríza hry Moliere? Děkuji Dana Č.

Veřejná generálka je 8.9., 10. a 11.9. jsou premiéry, první repríza je 21. září. A to je taky magické číslo, druhé po třináctce. A to jsem tento termín nijak neovlivňoval.

* Zdravím Vás aký projekt Vás v najbližšej dobe čaká? Beáta, Bratislava

Už týden pracuju ve dvou divadlech najednou - mám každý den 10 hodin zkoušek. 6 hodin v Dlouhé a 4 v ABC. Plavně jsem přešel od hry Moliére k Moliérově hře Scapinova šibalství. Sešla se tam strašně dobrá parta lidí, mladých a dravých a hravých a stejně bláznivých jako já. To je Vasil Fridrich, Jiří Hána, Martin Písařík, pan Vlach, pan Vlasák a další. Je to vynikající parta, na zkouškách blbneme a vyvádíme a děsně nás to baví a už teď vybouchlo něco, co slibuje něco neobyčejného. Nikdy jsem Moliera neinscenoval a vždycky jdu rád do rizika.

* Poslouchají Vás herci na slovo, nebo se někdy hádáte? ) Aleš

Jak kde. Nikdy nebývá všechno klidné. Když člověk přináší něco úplně nového, a metoda, kterou pracuji tady v Čechách není známá, vždycky všechny překvapíš a musíš dokázat, jak to funguje. A vždycky se výsledku dostavují a pro všechny jsou velmi překvapivé. Po každé premiéře kamarádi a známí herců říkají, že v nich odhalili něco úplně nového. Při této náročné práci samozřejmě bývají i hádky i katarze, sjednocení duší. A můžeme společně brečet a za chvíli se hádat. Nebojím se toho, cíl nás vždy dovede k zázraku divadla. Když napsali v novinách "ruský mág české scény" - to mě potěšilo, protože vždycky hledám magii divadla, magii autora a magii herců.

* Jak dlouho už jste v Čechách a proč? Iva, Most

V Čechách pracuji 10 let, Moliere je moje 15 režie tady. Můj sen je Kafkův Zámek.

* Sergeji, kdy se cítíte nejšťastnější? Michala )

Vždycky se cítím nešťastný.

* Vážený pane Fedotove, mnohokrát děkujeme za příjemné odpoledne, které jsme mohli spolu s Vámi strávit u Internetu. Vaše slovo závěrem? Redakce

Přeju hodně štěstí, otázky se mi moc líbily, nebyly obyčejné. Cítil jsem, jako bych hovořil s živými lidmi a rád bych i dále pokračoval. A zvu všechny na premiéru a reprízy Moliera.

NETHOVORY - již 772

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

září 2006

Jan GRYGAR

20.9.2006
Jan
GRYGAR

Evžen TRUPAR

27.9.2006
Evžen
TRUPAR

 

reklama

Noc bláznů  (NdB)

Záznam NetHovoru z 24.4.2019 - Štěpán GAJDOŠ

* Vážený Štěpáne, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce

Dobrý den, děkuji moc za pozvání. Dnešek byl docela klidný, spíše tak vyklusávám po premiéře z minulého týdne a doháním resty. :) To stejné mě čeká ještě večer.

* Vzpomínáte na své úplně první profesionální představení? Pokud ano, které to bylo? Iva, Brno

Dobrý den, určitě, ono to není tak dávno :D Jde jen o to, z pohledu které profese se ptáte. Jako herec jsem se poprvé s profesionálním divadlem setkal právě v Brně v inscenaci Král Oidipús, kterou v Mahenově divadle režíroval Martin Františák. Jako režisér pak v Divadle Šumperk, kde jsem režíroval inscenaci Mord, mošt a Columbo.

* Štěpáne o čem je inscenace Moře klidu? Martina

Dobrý den, inscenace Moře klidu je především o dlouhověké fascinaci Měsícem, která vrcholí přistáním člověka na Měsíci. Zabývali jsme se tedy převážně touto událostí, tedy misí Apollo 11. A není náhoda, že je to letos právě 50 let od této významné události. Mimochodem...Moře klidu je název kráteru do kterého posádka Apolla 11 v roce 1969 přistála.

Štěpán GAJDOŠ - celý NetHovor