zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Festival DER FILM připomene 70. léta a vydá se do regionů

Z filmu Baader Meinhof Komplex

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Od ryzí filmové estetiky přes expresivní thriller z hamburského podsvětí až po dokument reflektující proměnu studentské revolty konce 60. let do teroristické platformy Frakce Rudé armády (RAF) se pohybuje dramaturgie filmového festivalu DER FILM. Od 1. do 9. října nabídne pražskému publiku – a následně i divákům v regionech – to nejlepší z německy mluvené kinematografie posledních let. Letos však pořadatelé přeci jen sáhli hlouběji do archivů. To proto, že rok 1968 je důležitým nejen v českých dějinách, ale i pro západní Evropu; Německo, Rakousko a Švýcarsko nevyjímaje. Konkrétně v Německu jsou pak bouře mládeže na konci 60. let a následná vlna levicového radikalismu v 70. a 80. letech stále živým tématem. A DER FILM ji přiblíží jednou pestrou programovou sekcí Der ParagRAF, diskusním setkáním a výstavním projektem.

„I když RAF je klíčovým motivem pro nadcházející DER FILM, byli bychom neradi, kdyby zapadly další čtyři programové řady. Vyzdvihla bych například dokumentární sekci Die Doku, jež soustřeďuje desítku skutečně silných, tematicky nebo filmovou estetikou výjimečných snímků,“ říká programová ředitelka festivalu DER FILM, Klára Konečná z Goethe-Institutu v Praze. Zvláštní pozornost si zaslouží také kvartet snímků, které se na podzim objeví v tuzemské kinodistribuci: poeticko-surreálný Absurdistán, biografický příběh slavné popové hvězdy Falco, snímek Sedmé nebe (Wolke 9) odvážně zachycující vzplanutí lásky mezi seniory a paradokumentární Baader Meinhof Komplex umně konfrontující příběh dvou čelných představitelů RAF s vyšetřujícím kriminalistou. Dva posledně jmenované tituly byly nominovány do boje o Oscara. V jedné z hlavních rolí Baader Meinhof Komplex se zaskví Bruno Ganz, který oslní i v hlavní roli jiného tematicky spřízněného dramatu – Nůž v hlavě (Messer im Kopf) z roku 1978.

Během devíti dnů si diváci budou moci vybírat ze třiceti titulů v pěti programových sekcích: Der Film Spezi, Das Debüt, zmíněné Der ParagRAF a Die Doku a v neposlední řadě Die Ikone `68, přibližující strhující a zároveň paradoxní příběh Uschi Obermaier – hvězdy studentských bouří, která se stala i modlou ve světě módy. Novinkou letošního ročníku je rozšíření festivalu do regionů. Vedle Prahy a Brna se představí německy filmy mluvené také v Olomouci, v Uherském Hradišti a na dalších místech. Více informací na www.derfilm.cz. Prodej vstupenek v Praze bude zahájen v kinech Světozor a Aero 10. září.

Sekce Das Debüt uvede první filmy mladých režisérů, které přiváží svěží vítr z německých a švýcarských vod. Příznačný je zájem tvůrců o mladé lidi, o jejich trampoty, o odvrácenou podobu dětství a dospívání. Adjektivum „nejdrsnější“ si pravděpodobně vyslouží thriller Chiko z prostředí drogové mafie v Hamburku. Drama Leroy se zaměří na přetrvávající rasismus v německé společnosti a Wholetrain artikuluje fenomén současných teenagerů – graffiti a s tím spojený adrenalin. Film bude promítán dopoledne pro školy.

Zvláštní prostor organizátoři přehlídky DER FILM věnovali dokumentu Smažky (Drifter), jenž je věnován drogové závislosti, jejím společenským, psychologickým i zdravotním konsekvencím. Nejen díky tomu, že je situován na berlínskou stanici metra ZOO, tvoří oblouk s kultovním dílem My děti ze stanice ZOO. V Praze budou Smažky režiséra Sebastiana Heidingera uvedeny na speciální projekci v pátek 3. října. Bude po ní následovat debata za účasti Mgr. Štěpánky Čtrnácté, Martina Větrovce ze sdružení Sananim a dalších odborníků.
Právě drogy jsou pojítkem se sekcí Die Ikone 68. Halucinogeny, východní náboženství a filosofie, sexuální svoboda, emancipace i rock´n´roll určovaly život dvacetiletých, kteří se vyhranili proti tehdejším dogmatům. Póly této revolty zachycuje zmíněná biografie Divoký život Uschi Obermaier (Das wilde Leben). Až kriminální zápletka obestírá snímek Rudé slunce (Rote Sonne) známého bavorského režiséra Rudolfa Thomeho, jenž tímto dílem dovedl do absurdních poloh otázku ženské emancipace.

Témata Die Ikone 68 jsou podmnožinou diskursu zásadní tematické linie letošního DER FILM - Der ParagRAF. Tvoří ji sedm německých a rakouských hraných a dokumentárních snímků, které se zabývají činností teroristického hnutí RAF a odráží politické a společenské reakce na levicový extremismus. Projekce proběhnou od 6. do 9. října v žižkovském kině Aero a hned první den, v pondělí 6. 10., je od 18.00 doprovodí diskuse v Goethe-Institutu. „Za účasti například Šárky Daňkové, politoložky, novinářky a autorky ceněné knihy o RAF budeme hovořit o tom, proč je vlastně Frakce Rudé armády (RAF) i dnes tolik aktuálním a kontroverzním tématem jak pro veřejnost, tak pro média, nebo proč v audiovizuálních médiích dodnes vznikají nové a nové hrané i dokumentární filmy a televizní hry o terorismu skupiny RAF,“ přibližuje témata veřejnosti přístupné diskuse Klára Konečná.

28.9.2008 22:09:20 Redakce | rubrika - Filmová scéna

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Filmová scéna

Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili

The Dark Side Of The Moon Competition

Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Igor Orozovič vydává album

Igor Orozovič

Herec a muzikant Igor Orozovič vydává debutové album nazvané Když chlap svléká tmu, které obsahuje jedenáct au celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Jan Šikl vydává kompilaci scénické hudby

Přebal alba

Skladatel, aranžér a multiinstrumentalista Jan Šikl vydává dvě alba, na kterých zkompiloval výběr ze své dosav celý článek

další články...