Dadaistickétendence ve filmu
autor: archiv
zvětšit obrázekSturm – výtvarné umění na výtvarném plátně, seriál komponovaných pořadů Martina Jirouška na téma vztah výtvarného umění a kinematografie. Další setkání se uskuteční 21. října 2009 od 16:00 h v knihovně Galerii výtvarného umění Ostrava.
NÁVRAT K ROZUMU (1923), EMAK BAKIA (1926), ODPOLEDNÍ STRAŠIDLO (1928), filmy Hanse Richtera, Mana Raye, Marcela Duchampa a dalších avantgardních tvůrců můžeme považovat za opožděné dadaistické projevy na stříbrném plátně. Na druhou stranu existuje celá řada snímků založených na bezprostřednosti vyjádření a hravosti, které svědčí o nadhledu a potřebě uvádět dadaistický program hry a náhody do chodu v kinematografii grotesek, satir a podobenství.
Programová náhoda se stává základem poetiky Charlese Chaplina nebo Harolda Lloyda, anarchistická záliba v destrukční činnosti celkově vévodí němé grotesce. Pokusíme se objevit souznění mezi nezávazným dadaistickým programem a přísnými pravidly filmové produkce.
Abel Gance srovnává film s hieroglyfy: „Tím jsme však, díky nanejvýš pozoruhodnému návratu do minulosti, opět dorazili na smyslovou úroveň Egypťanů… Obrazová řeč dosud nedozrála, protože jí náš zrak ještě nedorostl. Neexistuje ještě sdostatek pozornosti a pravé služby všemu, co se v ní vyslovuje."
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe
Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých celý článek
HUDBA
Hudební tipy 21. týden
Let The Music Play, příběh Barryho Whitea
Komplikovaný životní příběh amerického skladatele a zpěváka s nez celý článek
OPERA/ TANEC
Do programu ZUŠ Open se letos zapojí 444 škol
Příští týden naplno vypukne celostátní festival základních uměleckých škol ZUŠ Open, který pod heslem ZUŠlechť celý článek