zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Čítanka poprvé v Uherském Hradišti

Plakát k filmu Měsíc v kanále

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

V letošním roce se poprvé na Letní filmové škole otevře Filmová čítanka. Takto je nazván cyklus, který bude každoročně představovat důležité i pozapomenuté kapitoly z dějin kinematografie. V roce 2009 jsme se rozhodli připomenout mnohými historiky opomíjenou, jinými vyzdvihovanou a oslavovanou etapu francouzských filmů tzv. reklamní estetiky, která dostala české přízvisko Francouzské filmové neobaroko. Filmová čítanka by měla do budoucna soužit návštěvníkům LFŠ stejně, jako slouží klasické čítanky žákům základních škol.

Francouzské filmové neobaroko (jinak též tzv. „Cinéma du look“) vzniklo jako protiklad tradiční realistické tendence francouzské kinematografie. Objevilo se na počátku 80. let a v onom desetiletí také zažilo největší rozkvět. Nepředstavovalo skupinu filmařů, nemělo manifest a jeho představitelé nebyli přáteli. Tvůrce spojoval pouze podobný styl. To neušlo pozornosti kritiků, kteří společné znaky rozpoznali jako nový směr.
Ve srovnání s tradičním hollywoodským vyprávěním neobarokní filmy rozvolňují příběh. Kladou důraz na vykreslení atmosféry ve výrazně výtvarné stylizaci. Nepředstavují fantastický svět, ale okořeňují realitu kouzly obrazu, poezií. Proto se pro natáčení často hodily umělé dekorace. Studio také umožnilo expresivní využití světla a stínu. Důležitou roli hrály kostýmy a (extravagantní) účesy, které někdy podléhaly módě. Syté, občas až křiklavé barvy nasvědčují faktu, že tvůrci jako Jean-Jacques Beineix se hojně věnovali natáčení reklam. Vliv hudebních klipů lze zase velmi lehce rozpoznat v díle Luca Bessona a Leose Caraxe.
Diváci Letní filmové školy si budou moci udělat ucelený obrázek o vzniku i vývoji proudu. V bohatém programu (11 filmů) nechybí v pravém slova smyslu barokní ukázky (Měsíc v kanále, Podzemka, Zlá krev) ani největší divácké hity (Magická hlubina, Betty Blue). Budou uvedena i díla, která se částečně od cinéma du look odklání (Roselyne a její lvi a Milenci z Pont-Neuf). Na konci 80. let totiž někteří tvůrci (Jean-Jacques Beineix nebo Leos Carax) pozměnili svůj rukopis.

26.7.2009 22:07:40 Redakce | rubrika - Filmová scéna