zvláštní poděkování
Quantcom.cz

NETHOVOR - detail

Tereza

MERKLOVÁ

Tereza MERKLOVÁ

* 1978

ČR

Narodila se v Brně roku 1978. Již od dětství byla členkou dětského pěveckého sboru Kantiléna. Studovala na brněnské konzervatoři solový zpěv u prof. Dr. Jarmily Janíčkové. Je absolventkou Akademie staré hudby při Filosofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Externě studovala u profesora Haagské konzervatoře Maria van Alteny, který je uznávaným odborníkem pro interpretaci barokní hudby. Později navštěvovala soukromé konzultace u profesorky Zlatice Livorové v Bratislavě. V současné době spolupracuje příležitostně s italským pedagogem Paolem de Napolim.

Spolupracovala se soubory: Madrigal Quintett Brno, Capella Regia, Hradišťan, Musica Aeterna, Capella Istropolitana, Musica Florea, Musica Fiata Koln, Czech Virtuosi a další. Učinkovala na řadě hudebních festivalů jako jsou například:Festival Concentus Moraviae, Pražské jaro, hudební festival Krakow-evropské město kultury 2000,Expo Hannover 2000 atd. V říjnu 2001 se s velkým úspěchem představila v Handlově oratoriu Izrael v Egyptě v rámci Bratislavských hudebních slavností. Spolupracovala na nahrávkách barokní a současné vokální hudby pro Český rozhlas a firmu Supraphon.

V sezoně 2000/2001 byla angažovaná ve vídeňské Komorní opeře,kde nastudovala roli Amora v Gluckově opeře Orfeus a Eurydika, kde spolupracovala se světoznámým kontratenorem Derekem Lee Ragin. V roce 2002 se představila na prestižním festivalu Barok Festtage Melk, kde byl koncert přenášen v přímém přenose rozhlasem ORF 2. V létě roku 2002 byla angažovaná do sezonních představení Opery Mozart ve Stavovském divadle v Praze jako Zerlina v opeře Don Giovanni, kde spolupracovala po boku nejvýznamnějších českých vokálních interpretů, jako i zahraničních hostů. V roce 2002 získala možnost hostovat ve Státní opeře Praha jako Papagena v novém nastudování Kouzelné flétny, kde spolupracovala s předním německým režisérem Schulter Padbergem. Pro sezonu 2003/2004 byla angažovaná v Národním divadle v Praze do opery Leoše Janáčka, Výlety pana Broučka, která byla provedena pod uměleckým vedením Sira Charlese Mackerrase. V březnu 2004 se představila v divadle Teatro della Maestranza ve španělské Seville, v Janáčkově opeře Příhody lišky Bystroušky v režii Davida Poutneyho. V létě 2004 se zúčastnila v rámci festivalu Špilberk, produkce Verdiho opery Nabucco, kde se představila jako Anna. V prosinci 2004 ztvárnila pod režijním vedením Miichaela Taranta v Moravském divadle Olomouc roli Anny ve Verdiho opeře Nabucco. V červnu 2005 nastudovala v tomtéž divadle roli Katušky ve Smetanově opeře Čertova stěna. Na podzim 2005 zpívala spolu se Zlínskou filharmonií Mozartovo Requiem pod taktovkou dirigenta Tomáše Hanuse.

V červenci 2006 se zúčastnila koncertního turné po Japonsku se souborem Národního divadla v Brně, kde pod taktovkou dirigenta Jana Štycha zpívala sopránový part v Mozartově Requiem.

Tereza MERKLOVÁ - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 29.10.2007


* Sopranistka Tereza Merklová - Xenie,Papagena, Zerlina, Anna, Katuška... Dnes kromě jiného také v roli hosta NetHovorů. Vítáme Vás. Jaký byl Váš dnešní den a co Vás ještě čeká? Redakce

Dnešní den jsem strávila přípravou na další představení, která mě čekají tento týden. Po skončení našeho rozhovoru mě čeká představení Cikánského barona.

* Vážená Terezko, moc rád Vás zase uslyším. Máte příjemnou barvu hlasu. Luďek.

Děkuji mockrát. Doufám, že přijdete na některá další představení. Budu se těšit.

* Jak prožíváte premiéry? Jaká byla pro Vás premiéra Borise Godunova? voboka

Premiéry prožívám naprosto v klidu, protože se řídím heslem štěstí přeje připraveným. :-)

* Jaký je Váš vztah k barokní hudbě? batek

Velmi vřelý, vystudovala jsem obor barokní hudba na Masarykově univerzitě v Brně a mnoho prvních příležitostí, které jsem dostala ve své profesi, byly právě v této oblasti.Moc ráda na tuto koncertní činnost vzpomínám.

* Která země Vás v rámci Vašeho pracovního cestování nejvíce zaujala? Hezký den. Hanula

Hezký den i vám. Všechny země mají svá specifika. Z těch exotičtějších snad Japonsko, kde jsem byla s Janáčkovou operou. Hlavně mi tam chutnalo jídlo. A co se týče "duševní potravy" jednoznačně Izrael.

* V nově inscenované opeře P. Musorgského – BORIS GODUNOV, zpíváte roli Xénie. Můžete její postavu trochu více přiblížit? panojka

Xénie je dcera cara Borise Godunova, která pláče nad svým mrtvým ženichem. Těšila se, že se vymaní z područí tatínka-uzurpátora, který v této inscenaci schválně obléká všechny v rodině do uniforem a tyranizuje svoje okolí. Tím je její smutek ještě větší. V této inscenaci je Xénie úplně šílená.

* Je pro Vás důležité mít stálého pedagoga? Není to zbytečné? chlivkac

Rozhodně to zbytečné není. Každý zpěvák se stále musí zdokonalovat a mít svůj poradní hlas - tzv. druhé ucho. Člověk se nesmí nechat ukolíbat eventuálními úspěchy a musí chtít být stále lepší. Jelikož každá role také vyžaduje jiný přístup.Hlasový poradce je základem.

* Překážel vám v nějaké roli kostým? panojka

* Do jaké míry vás při inscenaci ovlivňuje kostým? Bára

Odpovíme najednou na tyto dvě otázky. Kostým mě nikdy v žádné inscenaci neomezoval. Kostým vám může hodně pomoci a umocnit charakter, který zrovna ztvárňujete.Zatím jsem měla možnost spolupracovat jen s těmi nejlepšími kostýmními výtvarníky.

* O víkendu jste měli premiéru Borise Godunova. Bylo to vynikající představení a pro mě výjimečný zážitek. Skutečně a děkuju. Můžete trošku přiblížit jak probíhaly zkoušky a jestli posun paní režisérky do reálného socialismu vám nevadil? Ve foyeru o přestávce jsem slyšela na toto pojetí kontroverznější reakce. Pavla

Mockrát děkujeme, mám radost, že se vám inscenace líbila. Počítali jsme s odlišnými názory. Mně osobně časový posun nevadil. Naopak pojetí ukázalo, že touha po moci a problémy jednotlivých postav můžou být stejné v různých historických dobách. Mně osobně se tato inscenace velmi líbí. Myslím, že všichni protagonisté byli vybráni naprosto v souladu s charakterem rolí, které ztvárňují. Zkoušky s paní režisérkou Levant probíhaly v naprosté pohodě. Paní režisérka byla skvěle připravená. Měla výborný časový plán, takže vše šlo rychle a bez problémů.

* Zpíváte si doma i v koupelně? Hanka1

V koupelně většinou ne. Nechci dělat sousedům peklo.

* Kdy jste šílená mimo jeviště?

Když mi můj pejsek neumytý po procházce se zablácenými šlapkami proběhne uklizeným bytem.

* Měla byste odvahu zastoupit dirigenta? jirave

NIKDY! Je to příliš zodpovědná práce.

* Slečno Merklová, se kterými pěvci či dirigenty ráda spolupracujete? Hanes, Lesná

Se všemi, kteří mě umělecky někam posunou a něco mi dají, když děláme dobrou muziku.

* Už jste se někdy nesnesla s dirigentem, nebo antipatie na jeviště nepatří? voboka

Ještě se mi to nestalo. Ale nicméně si myslím, že bychom si měli uvědomit, že zpěvák je "pouze" moderně řečeno jakýsi "reproduktor", tudíž by měl dělat to, co se po něm chce.

Nethovor

* Vybrala bys si operu i dnes za povolání, pokud bys se měla rozhodovat? Gábi, Bosonohy

Určitě bych si operu vybrala znovu, nicméně jednou bych byla ráda, kdyby moje budoucí děti studovaly třeba práva. Jelikož umění je opravdu těžká řehole.Stále musíte někomu dokazovat, že si zasloužíte být na místě na kterém jste.

* Zdravím Tě Terezo jsi má nejoblíbenější sopranistka, zpívala jsi už na mnoha operních jevištích, které nich považuješ zatím za nejlepší? Libor, Brno-Trnitá

Libore, taky zdravím. Zní to asi nepravděpodobně, ale všechna divadla, kde jsem zatím zpívala, mají něco do sebe. Nejsem schopna to přesněji vybrat.Mám prozatím jen samé dobré zkušenosti (klepu na dřevo stolu)

* Spolupracujete raději s režiséry nebo s režisérkami? vitokaba

Když je to člověk, který má jasno v koncepci a nedělá věci proti muzice, jen proto aby to bylo jinak, je mi to jedno.

* Kolik času strávíte průměrně v maskérně? trouml

Většinou cca 10 minut. Zatím jsem ale samozřejmě dělala role, které byly civilní. Kdybych zpívala například Lišku Bystroušku, tak předpokládám, by to zabralo více času.

* Jste absolventkou Akademie staré hudby při Filosofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Co si pod tím můžeme představit? herevere

Oficiálně se toto studium jmenuje Teorie a provozovací praxe staré hudby. :-) to jsem vám moc nepomohla, že? Studovali jsme dobové traktáty o tom,jak by se měla stará hudba hrát a samozřejmě jsme měli koncerty, na kterých jsme se snažili autenticky interpretovat barokní hudbu. Mezi nejmíň oblíbené předměty patřila četba z listu, jelikož staré klíče nejsou moje hoby.

* Jste optimistka? ruckal

Určitě. Nic jiného mi nezbývá. Lidi kolem mě nezajímá, jestli se mi něco vydařilo nebo ne. Prostě úsměv za každých okolností.

* Hrajete na nějaký hudební nástroj? babek

Mám absolutorim z klavíru na brněnské konzervatoři, ale na klavír většinou brnkám jen jedním prstem. Bohužel, začala jsem příliš pozdě.

* Čím se odreagováváte od své profese? Pavel

Když mám volno, ráda jezdím na chalupu, chodím po lese a pracuju na zahradě. Na sport mě moc neužije. Ráda chodím do kina.

* Terezo, nejhorší opera, ve které jsi zpívala? Marian, Brno - Stránice

Měla jsem štěstí, nic mě nenapadá.

* Kolik máte koncertních vystoupení do měsíce? Případně jaký koncertní repertoár u vás převažuje? tomaf

Vše záleží na poptávce. Dělám koncerty se starou hudbou, na druhou stranu i koncerty s operními áriemi a třeba i různé experimentální projekty - např. s režisérem Pavlem Jurášem (Muzejní noc atp. Nebráním se ničemu.

* Máte natočené sólové CD? krucja

Zatím ne, ale zpívám na mnoha kompaktech, které vydala společnost Supraphon (Martinů - Madrigaly, Pavlica - Vánoční mše a nahrávky pro Český rozhlas z oblasti soudobé hudby). Sólové CD snad časem.

* Jak se vám spolupracovalo s režisérkou Inge Levant? herojar

Paní režisérka byla skvělá.

* Máte ráda milostné scény na jevišti? Alča

Když jsou vkusné tak určitě.

* Od listopadu 2006 jste angažovaná jako solistka Národního divadla v Brně, vyhovuje Vám stálé angažmá? skarkino

Vyhovuje. Můžu zpívat hodně rolí, které bych si jako hosta v jiných divadlech nezazpívala.

* Kde se nejvíce cítíte doma? Na jevišti? lukapa

Na jevišti a doma.

* Zazpívala jste si ve španělské Seville, nakolik vás zájezdy dokáží rozladit? jalkon

Pokud neletí letadlo v časovém plánu a díky tomu zmeškáte úvodní zkoušku, tak dokáže. Jinak cestování mi nevadí.

* Praha Vám není cizí - hostovala jste ve všech pražských operních domech - z toho dvakrát v Mozartovi a jednou v Janáčkovi, kteryý z těchto dvou skladatelů je Vám bližší? trouml

Nemůžu říct, který z nich je mi bližší. Oba dva patří mezi mé oblíbence.

* Vzpomenete si na svoji první roli v profesionálním opeře? Ales, Brno

Zerlina v Donu Giovanni na prknech Stavovského divadla.

* Kterého operního autora máte nejraději. Jirka, Olomouc

Nejraději mám všechno, co se mi dobře zpívá.

* Jste pro nebo proti nové Národní knihovně pana Kaplického? Nebo už se těšíte, že ji budete mít v Brně? jalkon

Knihovna arch. Kaplického mi nevadí. Kde bude, jak všichni víme, je otázka politického zápolení, když bude v Brně, proč ne. Aspoň se o ná bude více mluvit.

* Terezko, jak se to stane, že taková krásná a éterická bytost si začne něco s operou? Eva

Zpívala jsem od dětství. Začátky byly poněkud kuriozní, jako dítě jsem trpěla bolestmi hlavy a zpívání bylo to jediné, co mi díky dýchání pomohlo. A pak nedělejte to, co vám dělá dobře.

* Pomohla ti někdy ve tvé kariéře náhoda? Nebo ti naopak uškodila? Martina, Žabovřesky

Být ve správný čas na správném místě je důležité, ale být dobře připravený je mnohem důležitější. Na náhody se nespoléhám.

* Jaká práce v zahraničí Vás čeká v nejbližší době? Petr/Praha

V únoru a březnu budu hostovat v Grand Theatre Geneve, kde budu účinkovat v opeře Leoše Janáčka Výlety pana Broučka (Číšníček, Zázračné dítě a Žák). Moc se těším.

* Vážená Terezko, mnohokrát děkujeme za setkání s Vámi. Naše čtenáře určitě mrzí, že při tomto NetHovoru nemohli slyšet Váš hlas... I tak ještě jednou děkujeme a těšíme se na setkání s Vámi v divadle. Vaše slovo závěrem... redakce

Děkuji moc všem, kteří poslali dotazy. Byla to příjemná hodinka. Omlouvám se, že jsem nestihla odpovědět na všechny dotazy, snad někdy příště. A těším se na slyšenou u nás v Národním divadle v Brně. Přeji příjemný večer.

* Jakým způsobem se udržujete v pěvecké kondici? Dana

Cvičím každý den. Zpěv je jako tělocvik.

NETHOVORY - již 778

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

červen 2020

 

reklama

Hráči (Činoherní klub)

Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA

* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce

Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.

* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra

Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.

* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek

Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.

Jan CINA - celý NetHovor