zvláštní poděkování
Volný.cz

NETHOVOR - detail

prof. MgA. Jindřich

PETRÁŠ

Jindřich PETRÁŠ

* 1961

ČR

Narozen 1961, studoval hru na lesní roh na brněnské konzervatoři a JAMU ve třídě profesora Františka Šolce. Již během studií se stal členem a sólohornistou orchestru Státní filharmonie Brno. V letech 1985 – 1997 působil jako sólohornista České filharmonie. Je vítězem a laureátem mezinárodních soutěží v Mnichově, Markneukirchen, Ženevě a Praze. Jako sólista vystupoval s řadou předních českých i zahraničních orchestrů a na samostatných recitálech s klavírem.

Jindřich PETRÁŠ - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 22.9.2014


* Vážený pane děkane Petráši, vítáme Vás při setkání se čtenáři našeho portálu. Můžete přiblížit jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce

Dobrý den, dnešní den byl celkem náročný, dopoledne jsem vyučoval své studenty na lesní roh a poté jsme měli schůzi Kolegia rektora. Odpoledne jsem vyřizoval úřední záležitosti a nyní s radostí odpovídám na otázky.

* Letos se koná jubilejní 20. ročník mezinárodní soutěže Leoše Janáčka, co byste osobně tomuto ročníku popřál? Vladimír

Letošnímu jubilejnímu ročníku bych popřál skvělou interpretační úroveň soutěžících, jak v oboru hra na klarinet, tak v oboru flétna a pohodový průběh všech soutěžních kol.

* Proč je vaše soutěž omezena věkem do 35 let? Martin, Praha 4

Mezinárodní soutěže jsou především určeny pro studenty a začínající umělce a bývají omezeny do 30 nebo 35 let . My jsme se přiklonili k hranici 35 let,abychom dali prostor více účastníkům.

* Co přinese účast ve vaší soutěži soutěžícím? Jiří

Účast v soutěži přináší soutěžícím mnoho pozitivních zkušeností.Již příprava a zvládnutí náročného repertoáru umělecky posune kandidáta na vyšší interpretační úroveň. Laureáctví v takto prestižní soutěži otevírá dveře na velká světová pódia a do vynikajích symfonických orchestrů.

* Prošel jste si jako student podobným typem soutěže? Eva, Brno

Jako student a vlastně i po ukončení studia jsem se zúčastnil velkého množství prestižních mezinárodních soutěží - Pražské Jaro, Markneukirchen, ARD Mnichov nebo Ženeva.Na těchto soutěžích se mi podařilo získat laureátský titul a to je i důvod, proč podporuji tyto soutěžní akce.

* Soutěž už začala, musel jste řešit nějaké neočekávané komplikace? Jaký je Váš názor na dosavadní průběh soutěže?

Soutěž probíhá naprosto bez problémů. Začala včera a teprve zítra končí výběrové první kolo. Žádně kompikace se zatím neobjevily.

* Jaký máte vy osobní vztah k Leoši Janáčkovi? Alena H., Hodonín

Janáčkovu hudbu mám velice rád provází mne vlastně celou uměleckou kariérou, ať už v symfonickém orchestru, nebo při interpretaci jeho komorních skladeb.

* Kdy jste si naposledy zahrál na horn?

Dnes, když jsem studentovi předváděl techniku hry.

* Je těžké sehnat porotce do mezinárodní soutěže Leoše Janáčka? Karel, Praha 6

Paradoxně to není až tak složité. Špičkoví porotci jezdí do soutěží, o kterých ví, že mají korektní posuzování výkonů a svou úroveň. Jelikož jsou všichni porotci aktivní hráči nebo pedagogové, je potřeba se s nimi včas zkontaktovat.

* Můžete prozradit jakým způsobem je Vaše soutěž financována? Aleš, Ostrava

Soutěž takového rozměru je financovaná z více zdrojů. Finančními partnery letošního ročníku jsou Statutární město Brno, Jihomoravský kraj, Nadace Leoše Janáčka, Ministerstvo kultury ČR, Nadace Český hudební fond a Nadace Bohuslava Martinů. I touto cestou jim děkujeme za jejich podporu, které si velice vážíme.

* Do soutěže se letos přihlásilo přes dvě stě kandidátů z celého světa. Čím si vysvětlujete takový věhlas Vaší soutěže? Rudolf

Kandidáti si stejně jako porotci vybírají soutěže s vysokou prestiží a kvalitní porotou. A kvůli těmto faktorům jsou ochotní cestovat takřka po celém světě. Za prestiží soutěže také stojí manažerský tým, který na soutěži pracuje takřka celý rok.

* Měl jste nějaký hudební vzor? Mirek

Tak jako každý student i já jsem měl své hudební vzory. Patřili k nim například Hermann Baumann, vynikající hormista 80. a 90. let a také dirigent Herbert von Karajan, jehož muzikalita mě vždy fascinovala.

* Kdy jsi poprvé začal hrát před živýma lidma? Klárka, Liberec

Na své první živé vystoupení si dodnes vzpomínám. Bylo to v mých 10 letech, když jsem začal chodit do hudební školy.

* Co je pro vás náročnější - sólový koncert nebo vedení Hudební fakulty na JAMU. Honza / Olomouc

Obě práce jsou velice náročné a zodpovědné. Nedá se říct, že by bylo něco náročnější. Každé z těchto zaměstnání má svá specifika a musíte se zodpovědně připravovat na každý den.

* Jak vzpomínáte na hraní v České filharmonii? Libor, Brno

Na Českou filharmonii vzpomínám velice rád. Zažil jsem tam nejlepší léta s panem dirigentem Václavem Neumannem a koncerty mne vždy naplňovaly radostí.

* Jindřichu jak vnímáš „návštěvy“ hudebníků z oblasti klasické hudby v jiných žánrech? Petr. Pha 10

Takové návštěvy vnímám poměrně pozitivně. Známe spousty špičkových hráčů z oblasti klasické hudby, kteří se proslavili i v jiných žánrech.

* Vážený pane děkane Petráši, děkujeme za příjemný on-line rozhovor, prosíme Vás o závěrečné slovo. Redakce

Děkuji portálu scena.cz za pozvání a mediální partnerstí a všem tazatelům za otázky. Rád bych touto cestou pozval na slavnostní vyhlášení výsledků a závěrečný koncert laureátů, který se uskuteční v pátek 26. září 2014 od 18:00 v Besedním domě v Brně. Všem přeji hezký večer a zase někdy příště na shledanou.

NETHOVORY - již 772

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

listopad 2015

 

reklama

Žebrácká opera (MdB)

Záznam NetHovoru z 24.4.2019 - Štěpán GAJDOŠ

* Vážený Štěpáne, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce

Dobrý den, děkuji moc za pozvání. Dnešek byl docela klidný, spíše tak vyklusávám po premiéře z minulého týdne a doháním resty. :) To stejné mě čeká ještě večer.

* Vzpomínáte na své úplně první profesionální představení? Pokud ano, které to bylo? Iva, Brno

Dobrý den, určitě, ono to není tak dávno :D Jde jen o to, z pohledu které profese se ptáte. Jako herec jsem se poprvé s profesionálním divadlem setkal právě v Brně v inscenaci Král Oidipús, kterou v Mahenově divadle režíroval Martin Františák. Jako režisér pak v Divadle Šumperk, kde jsem režíroval inscenaci Mord, mošt a Columbo.

* Štěpáne o čem je inscenace Moře klidu? Martina

Dobrý den, inscenace Moře klidu je především o dlouhověké fascinaci Měsícem, která vrcholí přistáním člověka na Měsíci. Zabývali jsme se tedy převážně touto událostí, tedy misí Apollo 11. A není náhoda, že je to letos právě 50 let od této významné události. Mimochodem...Moře klidu je název kráteru do kterého posádka Apolla 11 v roce 1969 přistála.

Štěpán GAJDOŠ - celý NetHovor