zvláštní poděkování
Volný.cz

NETHOVOR - detail

Petr

MALÁSEK

Petr MALÁSEK

* 1964

Praha

ČR

V roce 1985 absolvoval Pražskou konzervatoř, obor klavír u prof. Emila Leichnera a skladbu u prof. Františka Kovaříčka, a v roce 1990 Hudební fakultu Akademie múzických umění v Praze, obor kompozice u prof. Jiřího Pauera a Václava Riedlbaucha. Kromě skladeb tzv. vážné hudby (Metamorfózy pro symfonický orchestr, Koncert pro flétnu a smyčce, Koncert pro klavír a big band) má na svém kontě sto dvacet kompozic k filmům, televizním inscenacím i divadelním představením. Jako klavírista, aranžér i jako producent se podílel na natočení několika desítek gramofonových alb. Od roku 1990 spolupracuje s šansoniérkou Hanou Hegerovou. Kromě spolupráce s nezávislou choreografkou Monikou Rebcovou vytvořil hudbu k „art-magicalu“ Kráska a zvíře (v režii Vlastimila Harapese), dětský balet Čertoviny (v choreografii Dany Morávkové a režii Zdeňka Trošky) a pro divadlo J. K. Tyla v Plzni taneční muzikály Edith, vrabčák z předměstí a Čachtická paní (oboje v choreografii a režii Libora Vaculíka). Úzce spolupracoval i se souborem baletu Národního divadla v Praze - v týmu s režisérem Jozefem Bednárikem a choreografem Liborem Vaculíkem se podílel na vytvoření hudebních koláží k baletům Malý pan Friedemann, Psycho, Čajkovskij, Coppélia, Isadora Duncan – příběh tanečnice. Původní hudbu zkomponoval k taneční komedii Někdo to rád... v choreografii Libora Vaculíka a režii Vlastimila Harapese a v roce 2002 měl v Národním divadle premiéru jeho taneční muzikál Lucrezia Borgia, opět v choreografii a režii Libora Vaculíka. Na jaře 2008 byly uvedeny dva balety s jeho hudbou – Čachtická paní (Divadlo J.K.Tyla) a Fantom opery (Státní opera).

Petr MALÁSEK - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 7.8.2008


* Dobrý den, pane Malásku, jsme velmi rádi, že jste přijal naše pozvání k letnímu NetHovoru. Můžete prozradit, jaký byl Váš dnešní den, a případně co Vás ještě čeká? Redakce

Děkuju za pozvání. Dnes horko, horko, horko a stejně jsem stihnul dělat dopoledne nějakou práci. Odpoledne jsem zajel na hřbitov, protože můj tatínek by se dnes dožil 81 roků. Teď jsem tady jako mezizastávka před koncertem na Letní scéně divadla Ungelt..

* Jak jsi se, Petře, vlastně k hudbě dostal, kdo tě k ní přivedl? Monika, Smíchov

S hudbou jsem byl odmalička díky mému tátovi, který mě velmi záhy, asi v šesti letech našel učitele klavíru, od sedmi let jsem začal chodit do LŠU. Pak konzervatoř, AMU a čím jsem starší, tím víc zjišťuju, jak málo toho umím.

* Dobrý den, musím se přiznat, že mě naprosto uchvátila Edith - vrabčák z předměstí. Předpokládám, že Vypravěčovi písně jsou vaším dílem. Klobouk dolů. Bylo těžké složit hudbu tak, aby nerušeně zapadla mezi nepřekonatelné písně Edith Piaf? Protože ve výsledném podání pana Izdného zní skvěle a přirozeně. Děkuji a přeji další úspěšná díla, jako tohle. Misa

MOc díky za kompliment. Vypravěče jsme připisovali dodatečně, protože jsme zjistili, že nám chybí mužský protějšek hlavní postavy, a pokud Vám přijde, že k šansonům Edith Piaf organicky zapadá, tak mě to jen těší.

* Píšeš party pro všechny nástroje nebo necháváš muzikantům prostor? Aleš od Budějic

Záleží na žánru, ale pokud se nejedná o vyloženě jazzovou záležitost, je třeba všem všechno napsat a já si zásadně vše píši sám.

* Právě dnes vystupujete na Letní scéně divadla Ungelt s Hanou Hegerovou a Martou Kubišovou, jaké to je hrát v plenéru na otevřené scéně? Barek

Letní scéna Ungeltu na nOvém světě je tak příjemné prostředí, že tam by bylo pěkně i bez koncertu. Doufám, že to výkonem jen umocníme.

* Pane Malásek, co máte na hudbě nejraději – poslech, psaní, nahrávání či koncertování? Olga

Jak kdy a jak co. Obecně dělám proto skladbu dohromady s aktivním koncertováním, protože se to navzájem doplňuje.

* Nájde si hudobník Vášho "rangu" nejakú "lahôdku" v súčasnej hudobno-komerčnej sfére? Príjemný zvyšok dňa. timothebure

Určitě ano, zaplaťpánbu za Dana Bártu a spoustu mladých kapel, které vznikají a o kterých je těžko uvěřit, že jsou od nás.

* Jaká klávesnice je vám bližší - klavír nebo PC? Baskor

Klavír. Jedině na něj umím deseti prsty. :-)

* Dobry den, videla som skvelu Hanu Hegerovu v L+S. Zaujimalo by ma, ako by ste vy charakterizovali tuto damu... A ako sa vam hra na Slovensku? Spoznavaju vas niekedy ludia aj ako manzela „potvory“ z VKV Dany Morávkovej? Mimochodom, vasa manzelka je mi v civile velmi sympaticka :) eve

Děkuji, vyřídím. Slovensko máme rádi. Přijde nám, že lidé jsou tam na muziku jaksi "nastavenější". Koncerty ve Studiu L+S v prosinci opakujeme, přijďte se podívat. A paní Hegerová, jak píšete? Jedním slovem - DÁMA.

* Jaké to je, když sedíte v divadle a slyšíte orchestr jak hraje vaši hudbu a zpěváci zpívají vaše písně? Musí to být skvělý pocit. Ladislav, Cheb

Je to skvělý pocit a nejhezčí odměna za tu hroznou práci se psaním not.

* Jak se vám spolupracovalo v Liberci na muzikálu Donaha? Misa

V té době jsem vytvářel hudební nahrávku pro pět divadel zároveň. Liberec byl první, s Jankem Ďurovčíkem se dobře známe, a z výsledku jsem měl velkou radost.

* Hudba vedle hluku člověka hodně obklopuje. Hovoří se hodně o zvukovém smogu. Jak se vůči tomuto neduhu bránit? Přeci jen sluchové buňky se neobnovují... Deen

Na to je ideální les co nejdále od silnic.

* Nechcete někdy přijít do pořadu Hádej, kdo jsem? Za jak dlouho by Vás asi Vaše žena poznala? :)

Už jsem tam jednou byl. Žena mě poznala jako všechny.

* Vaše žena se také věnuje choreografii - také vás vtáhla do svých projektů coby skladatele? Marta

Ano, máme na kontě balet Čertoviny, který se dlouho hrál v plzeňském divadle. Poznali jsme se při práci na muzikálu Kabaret v Divadle Na zábradlí a občas nás spojí pracovně nějaký film, kdy žena dělá choreografii a já hudbu.

* Dobrý den. Moje maminka určitá léta pracovala v České televizi v redakci zábavy a pak v hudební. Vždy, když se setkala s vaším tatínkem, byla nadšena a doma o něm básnila. Jsem moc ráda, že jdete ve stopách Vašeho tatínka, daří se Vám. Určitě by byl na Vás hrdý a byl by šťasten. Škoda, že tak výtečný člověk brzy odešel. Nechtěla jsem Vás, Petře, rozesmutnit. Jen jsem si vzpomněla na Vašeho tatínka. Přeji Vám a vaší rodině hodně zdraví a spokojenosti! Gábina z Prahy

Děkuji. Takové věci se příjemně čtou i poslouchají. Díky.

* Patříte ke skladatelům, kteří komponují v temnu noci nebo denní doba nemá vliv na Vaši práci?

Spíše než tma mě žene blížící se termín odevzdání. Ten je také nejlepší inspirací.

* Mám pocit, že si ano přes léto neodpočinete - v Divadle v Celetné se reprízuje inscenace Rozmarné léto - opět Vaše hudba... Květa

To je sice pravda, ale je to otázka loňského léta. Letos zase pracuju na dalších "lahůdkách" - jeden televizní muzikál, dva celovečerní filmy a práce na inscenaci Obchodník s deštěm pro divadlo Na vinohradech.

* Zkoušíte při jazzových koncertech dále rozvádět své party nebo jde o předem sehrané a secvičené skladby? Jak často cvičíte na klavír? Zdravím Gotz

Snažím se cvičit, jak mi čas dovolí. Zajímavé je, že mě cvičení čím dál víc baví. Jazz je čirá improvizace a to je na něm to pěkné.

* Byl jste letos u moře? Jana

Byl. Deset dní, bylo to krásné a zasloužené.

* Petře, už jedenáct let s Hanu Hegerovou připravuje nové CD, kdy se ho konečně dočkáme? Zdeněk, Jíčín

Mám mlhavý příslib, že zalezeme do studia již během zbytku těchto prázdnin. Tak uvidíme.

* Jaký bude podzimní slavnostní koncert Hany Hegerové k 77. narozeninám v ND Praha? Honza

Určitě neopakovatelný, tak jako všechny. Těším se na hosty, jejich výběr je opět lahůdkový.

* S letní produkcí je spojena inscenace Tři mušketýři z roku 2004, která se hrála na Kunětické hoře a pro kterou jste komponoval hudbu. Byl jste se podívat? skoskom

Byl. Mám rád tato plenérová představení a když je poblíž dobrá hospůdka...

* Petře, jak ses dostal k Pražskému výběru? Evina, Holešovice

Oslovil mě Michal Kocáb s Michalem Pavlíčkem na spolupráci při jednom jejich turné. Vzhledem k tomu, že jsem na této hudbě vyrůstal, jsem se mohl zbláznit štěstím.

* Působíte velmi vyrovnaným a klidným dojmem, dokážete se vůbec rozčílit?

Uvnitř často, navenek zřídka.

* Jak se díváš na comeback analogu při nahrávání? DJT

An. Digitál i analog má každý svá specifika. Pro mě je ideální kombinace obojího.

* Je hodně těžké psát scénickou muziku? Tomáš, Brno

Hmmm... (Dlouhé zamyšlení.) Někdy ano, a někdy to jde samo.

* Kterou desku z "klanu" Romana Holého mate nejradeji.

Vzhledem k tomu, že s Romanem sdílím některé jeho spoluhráče, tak J.A.R. Myslím,, že nedoceněný je Sexy Dancers s Danem Bártou a Darou Rolincovou.

* Která píseň z repertoáru H.Hegerové je vaše nejoblíbenější?

To je jako jestli mám raději maminku nebo tatínka. Ale možná Ne me quitte pas od Jacqua Brela.

* Jak osobně prožíváte premiéry?

Premiéry už v klidu, protože jako muzikant mám už všechno hotové.

* Taneční muzikál Čachtická paní, opět krvavé téma. Co skládat hudbu k něčemu veselejšímu? :) Dík za muzikál Lucrezia Borgia, skvělá hudba. Patrik, Vinohrady

Díky, ale témata nejsou z mé hlavy. I když uznávám, že hudba se lépe píše k dramatickým příběhům. Asi to bude stejné i v případě choreografie a tu vymýšlí Libor Vaculík. Takže otázka spíš na něj.

* Hodně projektů máte za sebou s Liborem Vaculíkem. Je rozdíl komponovat hudbu pro balet a činohru? Nemyslím teď jen v délce, tam somozřejmě vede asi balet. Karel, Ústí

S Liborem pro balet. Za ta léta jsme se "docela" sehráli. Co je ale důležité, že přes všechny naše občasné tvůrčí dohady, jej pořád považuju za nejlepšího choreografa v této zemi.

* Kdo má větší pravdu - skladatel nebo režisér či choreograf?

Režisér a maminka mají vždycky pravdu.

* Je pro Vás rozhodující titul nebo spíš spolupracujete v oblasti divadelní či filmové hudby na základě tvůrčího týmu? Jirka, Ostrava

Obojí. Mám štěstí, že často to jde ruku v ruce.

* Toxique....dobrá kapela!

Ano. Souhlasím.

* Petře, jaké jsou Tvé momentální a další skladatelské záměry? Pavel

Dělat dobrou hudbu, dobrou muziku.

* Když píšeš novou skladbu, co je pro tebe při tom nejdůležitější? Martina od Plzně

Asi nálada.

* V jednom rozhovoru jste se zmiňoval o tom, že dnes už je těžké komponovat, protože možností kombinací začínají být vyčerpány... Myslel jste z hlediska skladby nebo hudebních nástrojů? Mirek

Hlavně z hlediska tónů. Myslím, že budoucnost bude spíše v hledání souvislostí mezi hudebními žánry.

* Pane Malásku, sledujete práci ostatních skladatelů? Chodíte se dívat na jejich muzikály? Máte mezi nimi nějaký oblíbený? Hana, Pardubice

Ano, pokud mi čas dovolí. Obrovský talent je Ondra Brousek.

* Duben - za kamna vlezem, apod... je pro Vaši práci skladatele určující roční doba? Hana, Jihlava

Není. Touha po hudbě je naštěstí celoroční.

* Je divadlo, kam jezdíte nejraději?

Nejezdím do divadel, ale spíš za některými milými lidmi a těch je spousta.

* Pane Malásku, jak se vám vede a co hezkého vás v poslední době potkalo? Eva, Brno

Díky dobře. Co mě potkalo? Jsem zvyklý těšit se z maličkostí, takže žiji poměrně šťastný život.

* Přeji hezké chvilky do života, štěstí a hlavně zdraví :) Veronika

Díky, nápodobně.

* Komponujete se sluchátky na uších nebo raději vnímáte hudbu v celém prostoru? Jana

Sluchátka jen pro kontrolu nebo pozdě v noci.

* Co ty a jazz, pracuješ na něčem? Mades

Náš jazzový František Kop kvartet je bezedná černá díra na jazzové skladby. Můžete pro ni komponovat a komponovat...

* Často doprovázíš Hanu Hegerovou a Lucii Bílou, máš raději šanson nebo pop? Alena, Mělník

Hudba je jen jedna. Obě tyto zpěvačky to jen potvrzují.

* Co Vás čeká v další sezóně?

Těším se na do Divadla na Vinohradech na Obchodníka s deštěm a adaptaci Feliniho Zkoušky orchestru. Čeká mě spousta koncertů. Nějaká hudba k filmu, televize. Bude toho snad hodně.

* Vážený pane Malásku, děkujeme za příjemnou hodinu v naší redakci, vaše slovo závěrem? Redakce

Já moc děkuji. Přeju všem ještě hezký zbytek prázdnin. Nashledanou v divadle nebo na koncertě.

NETHOVORY - již 772

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

červen 2008

Pavel NEČAS

23.6.2008
Pavel
NEČAS

 

reklama

Žebrácká opera (MdB)

Záznam NetHovoru z 24.4.2019 - Štěpán GAJDOŠ

* Vážený Štěpáne, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce

Dobrý den, děkuji moc za pozvání. Dnešek byl docela klidný, spíše tak vyklusávám po premiéře z minulého týdne a doháním resty. :) To stejné mě čeká ještě večer.

* Vzpomínáte na své úplně první profesionální představení? Pokud ano, které to bylo? Iva, Brno

Dobrý den, určitě, ono to není tak dávno :D Jde jen o to, z pohledu které profese se ptáte. Jako herec jsem se poprvé s profesionálním divadlem setkal právě v Brně v inscenaci Král Oidipús, kterou v Mahenově divadle režíroval Martin Františák. Jako režisér pak v Divadle Šumperk, kde jsem režíroval inscenaci Mord, mošt a Columbo.

* Štěpáne o čem je inscenace Moře klidu? Martina

Dobrý den, inscenace Moře klidu je především o dlouhověké fascinaci Měsícem, která vrcholí přistáním člověka na Měsíci. Zabývali jsme se tedy převážně touto událostí, tedy misí Apollo 11. A není náhoda, že je to letos právě 50 let od této významné události. Mimochodem...Moře klidu je název kráteru do kterého posádka Apolla 11 v roce 1969 přistála.

Štěpán GAJDOŠ - celý NetHovor