zvláštní poděkování
Quantcom.cz

NETHOVOR - detail

Juraj

DEÁK

Juraj DEÁK

* 1900

Bratislava

ČR

Juraj DEÁK - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 22.6.2005


* Zdravíme Vás z redakce Juraji, můžete přiblížit čtenářům, jaký byl váš dnešní den a co vás dnes ještě čeká? Redakce

Zdravím všechny připojené. Ráno jsem četl scénáře. Následně jsem přijel do Divadla Na Fidlovačku, kde jsme řešili drobné provozní problémy. Následovalo opětovné čtení scénářů. Nyní se těším na otázky od Vás a večer mě čeká představení na DAMU - musím se podívat na mladé talenty. A nakonec musím opět Na Fidlovačku, kde mám schůzku se známým scénografem Milanem Davidem.

* Zdravím Vás, pane Deáku. Jaký druh umění nejvíc obdivujete (pokud lze něajký vybrat)? Malířství, herectví, literární činnost...? Díky Vladimír

Umění režie je jakýmsi průsečníkem ostatních uměleckých druhů a tak vlastně jsem od všeho tak trochu poznamenán.

* Jen jsem Vás chtěla pozdravit a popřát moc úspěchů. Těším se na Vaše další inscenace... Co nás, diváky, vlastně čeká? Díky Tereza

Díky za pozdrav. Tady u nás Na Fidlovačce bych měl na podzim režírovat krásnou hru Jakubowsky a plukovník od Franze Werfla.

* Překvapilo mě, že Martha Issová měla v krátké době tři nová představení jinde (Divadlo Bez zábradlí a Dejvické divadlo). Zůstává v souboru Divadla Na Fidlovačce nebo už jen dohrává? Pavel

Marta Issová je stálou členkou souboru našeho divadla, ale my jí nebráníme, aby hostovala v jiných divadlech.

* Mohl bych mít otázku ohledně fungování souboru Divadla Na Fidlovačce? Zajímalo by mě, jakým způsobem jsou herci ve Vašem soukromém divadle placeni? (jestli jsou najímáni na konkrétní představení, nebo jestli jsou placeni odděleně angažovaní členové hereckého souboru a hosté)

Divadla Na Fidlovačce vytvořilo jakýsi nový model fungování divadelnního aparátu. Máme sice stálý soubor, ale jeho členové jsou honorovaní od odehraného představení. Tím pádem nemáme žádné hosty v klasickém slova smyslu.

* Byl jste spokojen se svou inscenací Huncléder - Psí kůže? Neslyšel jsem na ni moc chvály, ale mě se líbila svou nezaměnitelnou atmosférou, zpracováním i hereckými výkony. Také Královský hon na Slunce mi přišel předčasně stažený. Nevím, kolik měly inscenace příznivců, ale já za obě děkuji. Pavel

Děkuju za vzpomínku na má vinohradská představení. V Divadle Na Vinohradech se mi pracovalo výborně. Obě představení jsem měl moc rád. Nicméně o spokojenosti se v mém případě nedá mluvit nikdy, mám totiž špatnou povahu - k vlastní práci jsem hodně kritický.

* Jste fatalista? Veříte na osudová setkání? Petr

Nedá se to říct jednoznačně. Ale určitý stupeň mystitismu je my vlastní.

* Jaký typ žen se Vám líbí? Děkuji, hezký den. Alena

Šarmantní, chytrý a vtipný.

* Máte k hercům spíše despotický přístup? Herodes

Milý Herode, mám k nim jistě hezčí přístup, než ty k neviňátkům v Bibli.

* S jakými pocity jste z Ostravy odcházel? Můžete zhodnotit své působení v tamním souboru? Martin

Ostrava byla moje srdcová záležitost... Myslím, že stále ještě je. Ale byl jsem přesvědčen, že práci tam jsem již ukončil a tak jsem hledal další cestu.

* Do inscenace Hamlet jste v Ostravě tehdy obsadil začínajícího Richarda Krajča - jak objevujete talenty? Martin

Pravděpodobně myslíte inscenaci v Divadle Petra Bezruče. Já jsem však Hamleta režíroval v Národním divadle moravskoslezském o tři roky později. Hlavní roli ztvárnil neméně talentovaný, i když zatím ne tak známý herec Jan Hájek.

* Stalo se Ti někdy, že se inscenace nepovedla, herci ji nehráli rádi, sám jsi neměl dobrý pocit? Jak se s tím vyrovnáváš? Petr

Teď budu chvilku pyšný, ale tak jak jsi to napsal, se mi to ještě nikdy nestalo. Některé inscenace se sice nepovedly dle mých představ, ale i tak jsem se snažil, aby herci vždycky našli nějaký důvod, proč ji s chutí hrát.

* Pekný deň z Bratislavy. Je niekoľko dní do konca sezóny. Máte ešte vo svojom divadelnom dome plno alebo už cítiť príchod prázdnin? Petra

Prázdniny se blíží... Venku je hezky... A tomu odpovídá i počet diváků... Ale ještě stále máme pro koho hrát.

* Krvavá svatba představuje silné ženské téma - nemáte pocit, že se na ženy v dramatech nějak zapomíná? Honza

Na ženské téma se nezapomíná. Jen se píše méně ženských rolí. Je to tím, že světu vládnou muži?

* Už jste se Na Fidlovačce zabydlel? Nood

Já Na Fidlovačce působím od jejího založení, takže jako režisér jsem se zabydlovat nemusel. Možná myslíte jako umělecký šéf... Šéfovat soubor je velmi zodpovědná a dlouhodobá činnost. Herecký soubor od šéfa očekává, že odhadne jeho síly, že je schopen ho vhodně doplňovat, že ho nezapomene rozvíjet. Vtěsnat tuto činnost do několika vět je vždycky zkreslující. Doufám, že herecký soubor a vedení Fidlovačky má ve mě stále důvěru. Nedokázal bych pracovat v prostředí, kde bych musel používat místo přirozené autority sílu své funkce.

Nethovor

* Na českých jevištích začíná působit Natálie Deáková - pojí Vás příbuzenský vztah? Prokop

Je mi ctí, že takto šikovná bytost má stejné jméno jako já. Ale jinak nás žádné příbuzenské vztahy nepojí.

* Vaše režijní práce je spíš podřízená klasickému inscenačnímu přístupu, nutno podtrhnout vynikající řemeslný cit. Osobně se experimentu bojíte? Hanka L., Příbram

Každá inscenace je vždycky do určité míry i experimentem. Dělám divadlo jaké umím a nepřemýšlím o míře experimentu v něm. Nejšťastnější sem, když mému představení rozumí co nejširší spektrum diváků. Bojím se jedině, kdybych udělal divadlo kritiky ceněné a diváky nenavštěvované.

* Jak je pro tebe důležitý názor divadelních kritiků a teoretiků na tvoje představení? Luboš, Nusle

Kritiku vůbec nepodceňuji, ale rozhodně ji třídím. Kritikova zpráva o představení, není totiž jen zprávou o tom kterém představení, ale je to i zprávou o samotném kritikovi. Takže někteří kritikové si vůbec nezasluhují, aby byli čteni. Tak je nečtu. Pak jsou jiní, a ty beru velmi vážně.

* Na Fidlovačce jste inscenoval muzikál Kabaret - co pro Vás znamená spolupráce s Petrem Rychlým? Boris

Ač je Petr Rychlý znám převážně z televizních estrád. Diváci, kteří navštěvují naše divadlo vědí, že je to taky velmi svérázný a talentovaný herec. Práce s ním je vždy pohodová, plná dobré nálady a vysokého nasazení. Petr hýří nápady a je velice pokorný.

* Dirigenti prý lámou taktovky - jak se rozčilujete při zkoušce vy, zda-li? :) Radka

Mám několik veselých příhod, hlavně z mládí, kde se tříštily různé předměty na zkoušce. Nicméně v poslední době jsem se propracoval k jinému směřování svých energetických toků.

* Dobrý den, pokud byste měl charakterizovat Tomáše Topfera třemi vlastnostmi, které by to byly? Díky, hodně úspěchu! Lucka, Brno

Je to velice moudrý a rozvážný člověk se silným sociálním cítěním a plný nápadů. Ač se to podle jeho postavy nezdá, má sportovního ducha - málokdo o něm ví, že byl výborný hokejový brankář - z toho plyne, že problémy ho nikdy nesloží a dokáže bojovat i za nepříznivého skóre. Na to jak je známým hercem, zůstává stále skromným člověkem. Miluje ryby a svůj soubor.

* Jak si vybíráš texty, které budeš dělat? Kritéria ... Které autory a které hry máš rád? Dan

Vyběr textů má hodně aspektů. V prvé řadě prostor, kde bude inscenace realizována, dále pak soubor, který ji bude realizovat a v neposlední řadě herci, které mám k dispozici na hlavní role. Svoje ambice dávám až na poslední místo. Jako šéf mám totiž povinnost sloužit divadlu. Čas od času si však udělím bonus - např. Taboriho Mein Kamf na rozloučenou v Ostravě. Nejvíc miluju divadlo, které je silně emotivní a filosofické zároveň.

* Na inscenaci Čas katů ve Švandově divadle jste se podílel i jako režisér? Čím Vás tato inscenace zaujala? Ellen

Inscenaci režíroval Michal Lang. podílel jsem se na úpravě překladu. Jsem přesvědčený, že je to moc hezký text a doufám, že budu mít šanci ho někdy realizovat i já sám.

* Kdybyste mohl nějak zapůsobit na čtenáře tohoto rozhovoru, kdybyste je mohl nějak přesvědčit, aby do divadla zavítali, jak byste to udělal? Jak byste je pozval? Jitka z Hradce

Milá Jitko, když Ti bude smutno, přijď a trošku Tě pohladíme na duši, tošku rozpláčeme a možná i trochu rozesmějeme. Dovíš se, že i když je hůř, může být i lépe. A život, i když je úplně nesmyslný, má přeci jenom smysl žít. Věř i, že to není žádná Habaďůra. Tvrdí to i Blbou, Loupežník a Kouzelná Julie, Šampioni, Funny Girl, Rudolf II, Harwey i já. :-)

* Co je pro Vás těžší - první čtená nebo generálkový týden? Nela

zajímavá otázka. Před první čtenou jsem v napětí,jestli mi porozumí herci, a v generálkoém týdnu, jestli mi porozumí diváci. Před první čtenou jsem schopen pojmenovat o čem ta hra je. Kdežto na poslední generálce už toho nejsem schopen, protože slova se už převtělilo v živé bytosti a obrazy, a pak zoufale koktám do televizních kamer o čem a proč jsme to dané představení vlastně dělali.

* Vyznáváte jízdu rychlým autem? Honza

Rychlá auta mám rád, ale nejezdím rychle, protože mám děti. a ostatní lidi mají taky děti. Libový frajerismus není mé krédo.

* Juraji, mnohokrát děkujeme za setkání s Tebou. Vaše slovo závěrem? Díky. Redakce.

Byl to pro mě zážitek, protože jsem ještě nikdy nemluvil s lidmi, které neslyším, ani nevidím. Chvilku jsem si myslel, že je to redakční trik. Děkuji za otázky a pokud přijdete do divadla, pak uvěřím, že jsem s Vámi skutečně rozmlouval.

NETHOVORY - již 778

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

září 2004

Roman VOJTEK

15.9.2004
Roman
VOJTEK

Aleš JANÁK

27.9.2004
Aleš
JANÁK

 

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA

* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce

Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.

* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra

Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.

* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek

Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.

Jan CINA - celý NetHovor