zvláštní poděkování
Volný.cz

NETHOVOR - detail

Petr

SVOJTKA

Petr SVOJTKA

* 1972

Praha

ČR

Pochází z rodiny několika generací divadelníků a rovněž vyrůstal mezi samými kumštýři. Dědeček Miroslav Macháček byl režisér a herec, babička Věra Štiborová operní zpěvačka, nevlastní dědeček Otta Haas režisér, maminka Kateřina Macháčková herečka, tatínek Petr Svojtka herec, nevlastní otec Ivan Zmatlík dramaturg.

Petr SVOJTKA - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 21.9.2015


* Vážený Petře, vítáme Vás při setkání se čtenáři našeho portálu. Můžete přiblížit jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce

Dobrý den, 0:00 až 0:20 finišování montáže stolu nejmenované nábytkářské firmy, 0:20 až 1:30 montáž 4 židlí jiné nejmenované nábytkářské firmy, pak spánek, 8:30 přivedení dcery do školky, 9:00 až 9:30 finalizace přípravy na zkoušku, 9:30 až 13:30 zkouška Na miskách vah konec 1. obrazu, pak 2. dějství, 2. obraz. Poté pracovní oběd s kolegou dramaturgem Janků. 14:30 až 15:30 závěrečná porada o plánu představení Městských divadel pražských v prosinci, 15:30 až 17:00 schůzka s ředitelem Zajícem. Nyní Nethovor na scena.cz. Od 18:30 montáž komody nejmenované nábytkářské firmy. Spánek v ???

* Pane Svojtko, držíte se vždy spíše scénáře nebo ho běžně při zkouškách měníte? Karel, Dejvice

Pokud inscenujeme autorský text, měníme scénář takřka každou zkoušku - a častokrát i po premiéře. Co se týče her jiných autorů, měníme text během zkoušení sporadicky. Takovými úpravami bývají nejčastěji škrty.

* Co je pro Vás při vytváření nové inscenace rozhodující? Věra, Pha5

Na počátku je vždy rozhodující téma. Při zkoušení je zásadní, jaké volit vhodné divadelní prostředky, abychom tímto tématem diváka zasáhli.

* Dobrý den, vážený pane Svojtko, režisér i umělecký šéf... Režisér odpovídá pouze za inscenaci, umělecký šéf za celý soubor. Jak se Vám nese toto břímě? Kolikátým rokem čelíte této zodpovědnosti v MDP?

Uměleckým šéfem jsem desátou sezonu a toto "břímě" se snažím nést co nejzodpovědněji. Je to trochu jako s horolezectvím, když lezete vysoko po stěně, není radno se příliš dívat dolů. Může vás přemoci závrať. Když se soustředíte na svůj úkol a krok po kroku zdoláváte trasu, na závrať nemyslíte a máte větší šanci svou práci zvládnout.

* Je pravdivé rčení, že maminka a režisér mají vždycky pravdu? Vaše maminka je herečka chodí na vaše premiéry do divadla? .0) Martina, Liberec

Ano, toto rčení je pravdivé, a proto svou maminku nikdy nemůžu režírovat... Moje maminka nicméně na moje premiéry poctivě chodí a myslím, že ona a moje žena jsou mými nejotevřenějšími kritiky.

* Divadlo Rokoko si připomíná 100 let, chystáte nějaké speciální oslavy a akce? Zuzka

Ano, celých 100 dní budeme poctivě slavit - bližší informace získáte na www.DivadloRokoko.cz. Slavte s námi!

* Post uměleckého šéfa Městských divadel pražských byl vysněný, usiloval jste o něj, nebo to prostě jen tak nějak přišlo? Marie, Kladno

V životě by mě nenapadlo mít ambici býti uměleckým šéfem Městských divadel pražských... Ale když za mnou s touto nabídkou přišel před 10 lety ředitel Ondřej Zajíc a představil mi svoji koncepci, musím říct, že jsem dlouho neváhal. A svého rozhodnutí samozřejmě vůbec nelituji, jsou to nejzásadnější léta mého divadelního života. A je mi velkou ctí pracovat v divadle, kde tvořili Voskovec a Werich, Ota Ornest, Alfréd Radok a desítky dalších skvělých divadelníků.

* Jak Petře, snášíte hloupé a zlé reakce diváků? .) .( Pavla, Pha10

Zanadávám si, dám si panáka, zasměju se a těším se na další.

* Je těžké kormidlovat uměleckou úroveň MDP, přeci jen genius loci a hlavně genius osobností, hereckých i režisérských... Evžen M., Most

Ano, je to těžké. Ale zábavné a vzrušující. Slovo kormidlovat jste použil velice přesně. Řídit divadlo je opravdu jako řídit zaoceánský parník. Uděláte nějaký manévr a ten se projeví až za dlouhou dobu. Čili až za dlouhou dobu zjistíte, jestli ten manévr byl dobrý, či nikoliv.

* Viděl jsem hru Listopad, máte rád politiku? Milan

Od Listopadu (89) ji mám rád čím dál tím méně. Před několika lety jsem se již dostal do záporných hodnot. Čím dál tím více mi v Čechách chybí Václav Havel.

* Co byste si přál, aby si diváci odnášeli po zhlédnutí V+W Revue? Radka

Třeba - radost ze hry?

* Trochu z Vaší režisérské kuchyně: předehráváte hercům, nebo pouze posuzujete, co nabídnou? Pavel, Tábor

Rád říkám, že při zkoušce je herec od toho, aby nabízel, a režisér od toho, aby odmítal. Čili ideální by bylo, kdybych jako režisér nepředehrával. Jenže bohužel se nezdržím. Ne snad proto, že bych chtěl, aby to po mně herci opakovali (když jim předehrávám, vždycky výslovně řeknu, že nic po mně dělat nesmějí), ale prostě proto, že jim závidím, že přesně tyhle situace můžou hrát a přesně tyhle texty můžou říkat. Když tedy předehrávám, je to proto, abych se vyventiloval a s klidnou hlavou pak mohl posuzovat, co mi herci nabídnou.

* Kolik žádostí o angažmá musíte za sezónu odmítnout? Libor

Těch žádostí je hodně. Nicméně čas od času pořádáme konkurz, kde mají zájemci šanci ukázat, co umí.

* S kterým hercem ze souboru Městských divadel pražských se vám pracuje úplně nejlépe a proč? Děkuji za upřímnou odpověď Dana

Opravdu myslíte, že vám odpovím??? Od těch druhých bych měl přeci peklo... Ale upřímně, v našem souboru není nikdo, s kým by se mi nepracovalo dobře.

* Patříte k režisérům, kteří mají v případě svých inscenací kompletní vizi, řešení, nebo dochucujete po generálkách apod.? Petr / Praha 10

Vizi samozřejmě před začátkem zkoušení mám a to velice konkrétní, nicméně týmová práce při zkoušení inscenace je pro mě zcela zásadní. Název mé diplomové práce byl Práce na inscenaci jako dialog a posedlost tímhle dialogem mě od dob DAMU neopustila. Společná tvorba je to, co mě asi na divadle baví nejvíc.

* Co pro Vás jako absolventa DAMU znamenalo založení generačního divadla CD 94? Vladimír

Bylo to pět let bujaré hravosti a permanentního mejdanu. Se vším, co takový mejdan s sebou přináší. Krásná a intenzivní doba. Vlastně tak trochu prodloužení DAMU.

* Jsi schopen ve "svých" inscenacích zaskočit? .) Blanka

Ahoj, milá Blanko, jestli jsem schopen, resp. jestli je to koukatelné, tím si úplně nejsem jist, ale bohužel jsem k tomu občas donucen zdravotní indispozicí některého z herců.

* Jak se jako umělecký šéf stavíte k zodpovědnosti umět se s někým ze souboru rozloučit, řečeno diplomaticky, pro nízkou hereckou úroveň. Už se Vám to někdy stalo? Tomáš, Hostivař

To nejsou samozřejmě úplně příjemné chvíle. Ale "nízká herecká úroveň" je termín velice subjektivní. Různí režiséři, stejně jako různí diváci, mohou mít na jednoho herce zcela odlišný názor. Čili nikde není psáno, že herec, se kterým si já umělecky nerozumím, nemůže být platným členem jiného divadla a nemůže tam být úspěšný.

* Petře na co bys do Městských divadel pražských pozval, nalákal? .) Monika, Prosek

Na cokoliv z našeho repertoáru, samozřejmě. Záleží, jaké máte chutě. Z mých inscenací určitě Kdo se bojí Virginie Woolfové?, V+W Revue, Bedřich Smetana: The Greatest Hits, Kancl, Listopad, zkrátka na všechno. A z dalších na Želary, Happy End, Pana Kaplana, Shirley Valentine, zkrátka na všechno... Jak jsem řekl, záleží na tom, jaké máte chutě.

* Měl jste možnost pracovat s divadelními velikány - např. benefiční představení Květy Fialové. Co vám tato setkání dala - ať režijně či soukromně? Díky. Jan, Ostrava

Pro mě to je samozřejmě obrovská čest pracovat s panem Lipským či Květou Fialovou. Co je spojuje, jsou takoví čertíci v očích. Čertíci pana Lipského vždycky znamenají, že se mu v hlavě rodí nějaký nový vtípek, špílec, žert. Čertíci Květy Fialové vždycky značí nějaké popíchnutí, provokaci, láskyplnou urážku.

* Vážený Petře, mnohokrát děkujeme za příjemné odpoledne, které jsme mohli spolu s Vámi strávit u Internetu. Vaše slovo závěrem? Redakce

Děkuji za pozvání a choďte do divadla, především do divadel Rokoko a ABC!!! Moc vás zdravím. Váš ps

NETHOVORY - již 772

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

listopad 2002

Marek TACLÍK

18.11.2002
Marek
TACLÍK

Feng-Jün SONG

27.11.2002
Feng-Jün
SONG

 

reklama

Žebrácká opera (MdB)

Záznam NetHovoru z 24.4.2019 - Štěpán GAJDOŠ

* Vážený Štěpáne, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce

Dobrý den, děkuji moc za pozvání. Dnešek byl docela klidný, spíše tak vyklusávám po premiéře z minulého týdne a doháním resty. :) To stejné mě čeká ještě večer.

* Vzpomínáte na své úplně první profesionální představení? Pokud ano, které to bylo? Iva, Brno

Dobrý den, určitě, ono to není tak dávno :D Jde jen o to, z pohledu které profese se ptáte. Jako herec jsem se poprvé s profesionálním divadlem setkal právě v Brně v inscenaci Král Oidipús, kterou v Mahenově divadle režíroval Martin Františák. Jako režisér pak v Divadle Šumperk, kde jsem režíroval inscenaci Mord, mošt a Columbo.

* Štěpáne o čem je inscenace Moře klidu? Martina

Dobrý den, inscenace Moře klidu je především o dlouhověké fascinaci Měsícem, která vrcholí přistáním člověka na Měsíci. Zabývali jsme se tedy převážně touto událostí, tedy misí Apollo 11. A není náhoda, že je to letos právě 50 let od této významné události. Mimochodem...Moře klidu je název kráteru do kterého posádka Apolla 11 v roce 1969 přistála.

Štěpán GAJDOŠ - celý NetHovor