zvláštní poděkování
Volný.cz

NETHOVOR - detail

Jiří

HONZÍREK

Jiří HONZÍREK

Studoval režii a dramaturgii na brněnské JAMU (2006). Absolvoval studijní stáže na Hoogeschool voor de Kunsten v Amsterdamu (2002, 2003) a Folkwang Hochschule v německém Essenu (2004). V současné době studuje doktorandský program na katedře Teorie a dějin divadla FF MU. V roce 2006 založil Divadlo Feste, kde je uměleckým šéfem.

Jiří HONZÍREK - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 8.10.2012


* Vážený Jirko, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den? Redakce

Dobrý den, děkuju za uvítání. Máme s divadlem ve čtvrtek premiéru, tedy jsem ve finiši, napnutý, jak to dopadne. Pročítám scénář a vymýšlím zlepšováky.

* Jak došlo k Vaší spolupráci s NOD? Věra

Divadlo Feste spolupracuje s NoD pravidelně od roku 2007. Uvedli jsme tam vůbec první naši inscenaci Náš islám. Srovnali jsme v ní mediální obraz českých muslimů a muslimek s jejich reálným životem. V roce 2010 jsme v NoD premiérovali inscenaci Dr. Emil Hácha. Zítra Pohřbívání.

* Ještě existuje Divadlo Feste? Kde případně hrajete? Zulo

Působíme hlavně v Brně, od září nově v Kabinetu múz. Pravidelně jezdíme do Prahy do Teatro NoD, Jihlavy, Ostravy. Nepravidelně do dalších měst. Poslední výlet jsme absolvovali minulý týden. Hráli jsme v Lipsku, v továrním komplexu Spinnerei. Dobrý příklad toho, jak by mohla česká města zacházet s prázdnými továrnami.

* Proslavil jste se teď tím, že jste nabídl „angažmᓠministryni kultury. Co kdyby to přijala? Pavla .)

Takže už jsem slavný? To je skvělé, děkuju, někdo se na to načeká celý život! Paní ministryně dostala poctivou nabídku nezávislého divadla, to znamená, že by to nebyla taková pohoda jako třeba v ministerské kanceláři, ale určitě bychom na ni byli hodní. Pokud by přijala, dostala by svoji skříňku, věšák na kostýmy, líčidla a byla by obsazena v nejbližší inscenaci.

* Politické divadlo mi často připadá jako plakát, schéma – vám ne? Aleš

Může být, jasně. Záleží, co chcete vyjádřit. Chcete-li vyjádřit názor, udělat gesto, postavit se za nějakou myšlenku, pak víceméně pracujete se schématem a na zkouškách ho divadelně ozvláštňujete. Můžete ale taky chtít vyjádřit pochybnost, nebo se chtít zorientovat ve složitém problému, ve složité situaci (např. historické situaci). Pak to schéma být nemusí, protože i vy během práce hledáte, i vy se proměňujete spolu s poznáváním látky, spolu s pátráním a tedy i inscenace bude otevřenější, méně schematická. Pojem Politické divadlo u nás není vymezen, používá se spontánně.

* Odkud vlastně pocházíte? Bětka

Z Brna, Starého Lískovce.

* Míváš před premiérou trému? Zuzka

Docela hodně.

* Co si představíte pod pojmem politické divadlo? Honza

Divák by měl cítit, že je součástí toho, co se před ním (nebo i ve spolupráci s ním)odehrává. Měl by vědět, že je atakován (do zvolené míry), měl by cítit odpovědnost za to, jak ten divadelní večer dopadne. Měl by cítit, že se od něj cosi očekává, že i na něm je ten večer kus práce.

* Jak dlouho na inscenaci jako režisér pracujete? Petr

Samotné zkoušení zabere zhruba dva měsíce, tedy nějakých 7-8 týdnů. Časy příprav se liší podle složitosti či (ne)dostupnosti tématu. Napíše-li dramatik Roman Sikora hotový text, který maximálně škrtáte a upravujete, stačí příprava 2 měsíce před první zkouškou. Pokud rešeršujete, hledáte zdroje, lidi (dokumentární divadlo - Náš islám, Haz.Art atd.), pak to trvá déle. Půl roku, rok.

* Jirko, kterou hru považuješ za svou nejlepší? A proč? Hanka, Uherské H.

:)) Nevím, která je nejlepší, ale nejraději mám Havel píše Husákovi. Zkoušeli jsme na přelomu let 2008 a 2009 v brněnské Redutě s Pavlem Gajdošem a Honzou Grundmannem. Byla to taková mužská spřízněnost a zprzněnost. Inscenace je z toho beze slov, dodnes se hraje. Naučil jsem se ji zvučit, a tedy vidím každou reprízu. Pořád se daří udržet uvnitř kus improvizace, takže je tam pořád nějaká nová sranda:) To mám fakt rád.

* Jezdí rodiče na vaše premiéry? Olga, Brno

Jezdí. Někdy jen mamka, ale taťka se taky snaží:)

* Budete v této sezóně režírovat ve Slováckém divadle? Radka, Uherské H.

Ve Slováckém divadle režírovat nebudu a nemyslím si, že tam ještě někdy režírovat budu. Myslím, že jsem pro vedení divadla trochu potížista.

* Jak si vlastně do svých projektů vybíráte herce? Jitka

Různě. U nezávislého divadla je to vždy malinko náhodná volba, malinko nevyhnutelná potřeba, malinko pragmatická volba, malinko štěstí, že má herec čas. Různě.

* Jiří, divadlo je úzce spjato s literaturou. Jaký je váš vztah k ní? Dana, Pha2

To je trefná otázka. U nás doma se nikdy moc nečetlo, spíš se dělalo na poli. Knihovnu jsem si začal považovat a malinko budovat až na vysoké, tedy není nijak rozsáhlá. Jsou v ní především divadelní tituly, hodně české prózy. Nejvíce je v ní ale knih, které jsem nepřečetl. Ten zvyk, ten um, tu potřebu číst pravidelně knihy si teprve osvojuji, nejsem v tom zběhlý, neokoukal jsem to. Naposledy mě zasáhla kniha Intelektuál ve veřejném prostoru.

* Můžete přiblížit, co je předmětem Vašeho doktoranského studia? Milena

Předmětem doktorandského studia je hledání odpovědí na otázku, co je politické divadlo. Jak jej objevovat a pojmenovávat. Jsem teprve na začátku.

* Vznikl text R.Sikory na objednávku, nebo vám ho nabídl? Dušan, Pha 10

Vznikl na objednávku. Roman Sikora moji objednávku po hře o Klausovi natočil, rozepsal směrem k jeho pohřbu.

* Jaký máš zatím ohlasy na Pohřbívání? Zdena

Ohlasy jsou dobré. Po premiéře jsme ještě jednu část malinko zkrátili, přes prázdniny si inscenace "sedla" a poslední dvě reprízy se opravdu podařily. Včera například poprvé ožívaly některé velmi okrajové, nenápadné plány inscenace. Herci se začínají cítit jistě, témata získávají patřičné rozměry.

* Myslíte, že současné české divadlo tzv. drží prst na tepu doby, nebo za světem zaostáváme? Ivo, Liberec

Zaostáváme. A to neříkám jako kritický pozorovatel, jako autor politického divadla, taky, ale myslím, že je to zkrátka zjevné. Divadlo je pasivní stejně jako všichni jsme.

* Co teď připravujete? Věra

Ve čtvrtek má českou premiéru hra Jaroslava Rudiše Národní třída. O půl osmé v Kabinetu múz.

* Čím vás prostor NoD nejvíce oslovil? Milan

Je dokonale variabilní. Naprosto vhodný pro okamžitá rozhodnutí, citlivě se staví k potřebám experimentálního divadla. Opravdu skvělý.

* Jste z divadelní rodiny? Eva, Brno

Nejsem. Vůbec. Naši jsou oba agronomové. Do divadla mě přivedla žena (jak jinak), s níž jsem svého času trávil hodně času:)

* Na co bys chtěl diváky do Teatru NoD nalákat? Co je podle tebe na inscenaci Pohřbívání to nejzajímavější? Pavel / Pha6

Sikorův text je myslím trefný, strhující a adekvátně agresivní. Politická korektnost jemu cizí, snad právě proto je věnován V. Klausovi. Fenomenální je výkon Adama B. Bartoše a Ladislava Jakla.

* Pohřbívání, proč sis zvolil právě tuto hru? Martin, Smíchov

Chtěli jsme vystavit V. Klausovi účet. Pohřeb je pro bilancování skvělá příležitost.

* Do kterých divadel chodíte jako divák? Co se vám naposledy opravdu líbilo? Věra

Měl jsem moc rád Divadlo Komedie s Gábinou Míčovou, Fingerem, Zachem atd. Tam jsem okukoval, tam jsem vždycky cítil, že se něco děje. Se mnou i se světem kolem. Jejich tvorba se mě osobně dotýkala, věděl jsem, že jsem součástí jeviště. Ať žije král!

* Co vás nejvíc zajímá na dnešní době? Myslíte, že je divadelně atraktivní? Tomáš, Pardubice

Divadelně atraktivní? V Praze jo. V Brně moc ne.

* O čem vlastně inscenace Pohřbívání je? Vlado

Je to přímý přenos ze státního pohřbu Václava Klause. Je to bilance politického působení V.K., zároveň okénko do mezilidských vztahů u nás. Okénko, které ukazuje, že dokud se bude říkat, že za všechno mohou ty "svině nahoře", bude jasné, že stejně tak za všechno mohou ty "svině dole".

* Vážený Jirko, mnohokrát děkujeme za příjemné odpoledne, které jsme mohli spolu s Vámi strávit u Internetu. Vaše slovo závěrem? Redakce

Odpovídal jsem prostřednictvím chatu poprvé a musím říct, že je to docela náročné na soustředění a ťukání do klávesnice. Děkuju za váš zájem a zvu na některé představení Divadla Feste. Hezký večer.

NETHOVORY - již 772

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

říjen 2012

Jaromír MEDUNA

29.10.2012
Jaromír
MEDUNA

 

reklama

Žebrácká opera (MdB)

Záznam NetHovoru z 24.4.2019 - Štěpán GAJDOŠ

* Vážený Štěpáne, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce

Dobrý den, děkuji moc za pozvání. Dnešek byl docela klidný, spíše tak vyklusávám po premiéře z minulého týdne a doháním resty. :) To stejné mě čeká ještě večer.

* Vzpomínáte na své úplně první profesionální představení? Pokud ano, které to bylo? Iva, Brno

Dobrý den, určitě, ono to není tak dávno :D Jde jen o to, z pohledu které profese se ptáte. Jako herec jsem se poprvé s profesionálním divadlem setkal právě v Brně v inscenaci Král Oidipús, kterou v Mahenově divadle režíroval Martin Františák. Jako režisér pak v Divadle Šumperk, kde jsem režíroval inscenaci Mord, mošt a Columbo.

* Štěpáne o čem je inscenace Moře klidu? Martina

Dobrý den, inscenace Moře klidu je především o dlouhověké fascinaci Měsícem, která vrcholí přistáním člověka na Měsíci. Zabývali jsme se tedy převážně touto událostí, tedy misí Apollo 11. A není náhoda, že je to letos právě 50 let od této významné události. Mimochodem...Moře klidu je název kráteru do kterého posádka Apolla 11 v roce 1969 přistála.

Štěpán GAJDOŠ - celý NetHovor