zvláštní poděkování
Volný.cz

NETHOVOR - detail

Martin

STROPNICKÝ

Martin STROPNICKÝ

* 1956

Praha

ČR

Martin STROPNICKÝ - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 20.6.2011


* Vážený pane Stropnický, vítáme Vás při druhém setkání se čtenáři našeho portálu. Můžete přiblížit jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce

Dnešní den byl odpočinkový. Začal v pět a stále ještě trvá. Nemám ale ani zkoušku, ani natáčení, nehraju a neponesu si práci domů. Jen jsem měl různé porady, msal jsem maily, četl hry a večer mám dozor na představení. No a za pár dnů mě čekají prázdniny, tedy spíš já čekám na ně. Velice netrpělivě!

* Dobrý den, vrátí se ještě někdy na jeviště DnV Jiřina Bohdalová?

To nevím. Před lety se sem vrátila z mojí iniciativy, nazkoušela jeden titul a ten se úspěšně asi dva roky hrál. Ale nejlepší odpověď bude v tomto případě: nikdy neříkej nikdy.

* Dobrý den, jak Vás napadlo režírovat? Co byla Vaše první režie, co Vás na režii zajímá? Vybíráte si hry sám, musí Vám je někdo schválit nebo si to určujete sám? Děkuji. Líba

Chtěl jsem uvést dramatizaci zamilované knížky "Jistě, paneministře" a nenašel se nikdo, kdo by to "secvičil". Opravdu, pár režisérů zvučných jmen mi tehdy řeklo, že to nejde. No a vidíte už jsme to hráli 175x... Hry si vybírám sám nebo ve spolupráci s dramaturgy. Schvaluje je, ostatně jako celý repertoir, ředitel divadla.

* Divadla často poskytují videozáznamy svých inscenací Divadelnímu ústavu, bývá tam dostupné takřka vše, co se hrálo a co je zaznamenané. V případě Divadla na Vinohradech tam je dosti malý výběr, chybí řada pozoruhodných počinů, ke kterým by se po derniéře badatelé mohli rádi vrátit, třeba i pro případ psaní různých studií. Nebylo by možné dodat do videotéky alespoň pár nejvydařenějších či nejzajímavějších kousků (Caesar, Vojcek, Ošklivec, Měsíční běs, Transit, Zámek, Obchodník s deštěm, Richard II., Macbeth, Pobřeží, Kráska z Leenane, ze starších třeba Maškaráda z roku 1997, Markýza de Sade, Divadelní komedie). Myslím, že jako umělecký šéf byste měl mít zájem i na odkazu, který po sobě divadlo zanechá v archivech. Díky za odpověď Pavel

To je určitě zajímavé téma a já hned zítra o tom povedu řeč na vedení divadla. Ale pokud se nemýlím, má to jeden háček: běžné, a tedy poněkud triviální záznamy, ty máme. Jsou pořizovány na jednu kameru a jsou "provozní", třeba když se někdo potřebuje nauičit záskok. Záznamy vyšší kvality si musíme pořídit komerčně, tedy přes nějakou firmu a obávám se, že to může být vzhledem k okolnostem (šetří se všude)trochu problém. Ale např. u Vojcka vím, že jsme si zaplatili tešn lepší záznam, tak mě překvapuje, že není k dispozici. Přeptám se na to, díky.

* Dobrý den, slyšela jsem, že z Vinohrad odchází paní Maciuchová. Co je na tom pravdy a co Vy na to? Děkuji a krásné dny přeji. Hanka

Aha, máte stejné křestní jméno. Paní Maciuchová z divadla neodchází, jen její působení nebude mít podobu běžného pracovního poměru. Zatoužila po větší míře volnosti a možnosti nakládat se svým časem zcela svobodně a v tom ji určitě nikdo nechce bránit. Dál bude u nás hrát a není vyloučené, že v budoucnu i něco nového nazkouší.

* Oslavy kulatého výročí Divadla na Vinohradech nebyly moc důstojné. Řada titulů ve Zkušebně se odehrála jen jednou jako zadané představení a běžní diváci neměli šanci zakoupit vstupenku. Dlouhodobě se mi nelíbí přístup obchodního oddělení, které podle mého názoru dostatečně nekomunikuje s uměleckým vedením. Když se zeptám například na další uvedení scénického čtení, které mělo třeba jedinou zadanou reprízu, nevědí a nemají zájem to zjišťovat ani tlumočit. Také mám námitku ke způsobu prodeje vstupenek přes internet. Tvrdí, že pro každé představení připadá alikvotní část vstupenek i pro prodej přes internet. Na některé žádané tituly (Donaha, Jistě pane ministře) ale příslušný podíl vstupenek pro prodej přes internet uvolněný není, už v první chvíli předprodeje jsou místa plná. Obchodní oddělení prodává lístky na žádané tituly jiným způsobem a obyčejní pracující diváci, kteří nemohou jít stát dopoledne na předprodej, mají smůlu. Divadlo na Vinohradech podle mého názoru nemyslí na diváky a nejedná s nimi tak, jak má. Jan

Tak to je celá řada otázek a některé postřehy jsou velmi vážné. Nevím, jestli to všechno stihnu. Předně: obchodní oddělení po uměleckého šéfa nespadá. To neříkám z alibismu, to jen pro přesnost. Jednorázové večery ve zkušebně jsou zcela výjimečné a v současnosti naopak uvádíme scénické čtení opakovaně. Jaké byly oslavy výročí, to tady opravdu rozebrat nestihmu, ale podle mého skromného názoru jsme se správně vyhnuli nějakému oslavnému večeru a místě něj jsme uvedli hodně provokativní původní český titul Adina, který se mmj. dost tvrdě vyrovnával s naší národní povahou. Internetový prodej má i své stinné stránky: jsme, bohužel, obětí spekulantů, kteří vstupenky hned po jejich uvedení do prodeje skupují, atd. Ale díky za postřehy!

* Byl jste pár let v diplomatických službách. Využíval jste tehdy svých hereckých schopností? Ivana / Brno

Trochu určitě. Ale kdo v běžném povolání nehraje? Patří to k běžné kvalifikaci.

* Proč se ve zkušebně neuvádí více inscenací?

Protože to prostě nestihneme nazkoušet. Navíc, i přes to, že inscenace jsou ve zkušebně relativně levné, něco stojí. A my musíme dobře počítat. Máme ustálený počet dva kusy za sezónu.

* Počítá se ještě s reprízováním hry Ošklivec? Třeba po návratu A. Elsnerové za mateřské dovolené? Jan

Ano, uvažujeme o tom vážně. I mně přijde té inscenace škoda. Andrea by se měla z mateřské vrátit zhruba za rok.

* Hrajete v Kriminálce Anděl. Zažil jste při natáčení nějaké nebezpečné situace? Aleš, Přerov

Nejnebezpečnější byly přejezdy po dálnici D1 mezi Prahou a Bratislavou. To když se ještě natáčela první série na Slovensku a my na dálnici trávili spoustu šílených hodin.

* Hrál jste někdy před Cyranem v muzikálu? Ludmila

Ano a váš dotaz je jen důkazem, že jsem stařec... Hrál jsem např. v ABC ve hře Voskovce a Wericha "Těžká Barbora". To bylo v 80.letech a hráli jsme to s Borisem Rossnerem snad 150x.

* Hezký den, do DNV jsem chodila především na Zlatu Adamovskou, vím, že už není členkou, ale přesto se zeptám, zda neplánujete nějakou novou inscenaci, kde by hrála? Předem děkuji za odpověď. Jana

Klasické členství herece či herečky v ansámblu je možnáí čím dál tím víc anachronismem. Je více různých příležitostí, herci chtějí víc svobody volby. Je proto jen logické, že jejich svazky s divadly mají nové podoby. Učinkování Zlaty A. v DnV je jen věcí té správné role. Pokud ji najdeme, věřím, že u nás zkoušet bude.

* Dobrý den, v čem podle vás tkví divácký neúspěch nových premiér DnV: Fidlovačky, Na flámu, Caesara?

DnV má cca 640 sedadel. Když přijde 450 diváků, vypadá to jako poloprázdné hlediště. Přitom je to počet rovnající se dvěma vyprodaným Činoherním klubům nebo třem Dejvickým divadlům. To jen tak na okraj. V Praze je obrovská nabídka divadelních titulů, lidé začali šetřit, noviny je straší, co že ještě všechno se na ně valí. To prodejům vstupenek neprospívá. Navíc, lidé se čím dál tím víc chtějí bavit. Čili: kontext je celkově poněkud nepříznivý. U každého ze zmiňovaných titulů je ale specifický důvod jiný. Fidlovačku se nepodařilo úplně přesně dotáhnout a konzervativnější divák ji nepřijme. Flám se inscenačně příliš nepovedl, to se občas stane, jen se to nesmí stát příliš často. A Caesar? Za tím si stojím. Je to dobrý titul a poctivé představení, inscenované tak, že na toto jeviště patří. Legrace to ale, pravda, není..

* Cyrano vám sluší. Jak se cítíte v jeho kůži? Milena, PHA10

Děkuji. Je to strašná dřina. Tolik textu, písně, živé hraní na kytaru, šerm... Ale diváci nám dávají najevo, že jsou rádi, že přišli. A to všechno vynahradí.

* Pokládáte tuto sezónu DnV za úspěšnou? Ptám se proto, že tři z pěti nových titulů na velké scéně již byly staženy a Caesar má s návštěvností také problémy...

Nemohu ji pokládat za úspěšnou. Ale to není tragédie. Jen ten, kdo nic nedělá, nic nezkazí. A divadlo je velmi ošemetný "byznys". Doby, kdy bylo vyprodáno často proto, že totalitní ROH muselo kupovat ve velkém lístky, jsou pryč. Naštěstí. To se to tenkrát vyprodávalo! Teď mají lidé daleko více možností jak trávit volný čas. Není tu jen jeden seriál v jedné televizi a pár divadel. A změnila se i spousta jiných věcí. Určitě si z té sezóny vezmu jasné ponaučení. Ta příští bude jiná. Rukávy máme už vyhrnuté.

* Dobré odpoledne, pokud cestujete, kde jste byl nejdál? A kdybyste si mohl vybrat, kde byste chtěl žít? Karolína

Já zas tak daleko nebyl. Asi v Kanadě. A žít bych chtěl leckde. To ale nemohu říct. Naše momentálně trochu nacionalistická společnost by mě odsoudila za nedostatek patriotismu. Ten že je šéfem divadla? A neteskní po rodné hroudě? Fuj!

* Martine, jak vnímáš rozdíly mezi divadelním a filmovým herectvím? Michal

Jsou malé. Menší, než se říká. Tkví spíš v technice herectví, ten vnitřek zůstává stejný. I když je pravda, že v našich filmech je zákaz "hrát moc". Pak si ale pustíte někoho, kdo dostal právem Oskara a zjistíte, že hraje až třísky lítaj´...Já tu přibližnou "jakopřirozenost" nemusím.

* Co děláte, když nehrajete? Alena

Čtu, učím se, připravuju se na roli, na režii, atd, atd. A pak mám také rodinu, trávu na sekání, psa na venčení. Prostě úplně normální věci.

* Dobrý den, chystáte nějakou větší roli pro Janu Hlaváčovou?

Právě ji zkouší. První představení bude v září.

* Režírujete i hrajete. Co vás baví víc? Honza

Střídání těch dvou profesí je to, co mě na nich baví nejvíc.

* Chtěl byste si zahrát akčního hrdinu? Radek

To se u nás moc nevede. Kdyby nebyl jen akční, ale měl i nějaký obsah, tak rád. Jinak ale mám pocit, že hraju akčního hrdinu skoro každý den. Už jen tím, že mám odvahu jet do práce autem.

* Famílie se Vám (a hercům) moc povedla. Bude se ještě hrát? Dana

Děkuji za uznání. Závisí to jen na zdravotním stavu paní Jiráskové. Teď to vypadá velice slibně: Famílie by se měla vrátit na repertoir v říjnu.

* V Cyranovi jsou šermířské souboje, zažil jste nějaké horké chvilky při nácviku?

Myslím, že jednou jsme se s Lukášem Příkazkým trochu sekli přes prsty. Ale horká chvilka nastává hlavně proto, že před soubojem je píseň, před ní spousta textu a po souboji je to podobné. Takže horko mi je. Zvlášť teď, v červnu.

* Dobrý den, jaké premiéry chystáte v nové sezóně a kdo v nich bude hrát hlavní role?

Bude to na internetu. Možná dokonce, že už to tam je. Zítra vyvěšujeme v divadle obsazení všech titulů. To je zatím pro herce, ale podrobnosti budou také brzy publikovány.

* Dobrý den, v jakých intervalech plánujete derniéry v DnV? Ve vašem divadle bývá divák překvapen termínem derniéry, ostatní divadla termíny derniér dávají na vědomí s větším předstihem.

Derniéry avizujeme dva měsíce předem. Rozhoduje o tom vedení, tedy cca 6 lidí. Přijde nám ten předstih dostatečný.

* Trpěl jste někdy podobným komplexem jaký má Cyrano ze svého velkého nosu? .) Věra / Žižkov

Rozhodně ne. Můj nos není nejmenší, ale v zásadě v normě. Navíc, když se muž příliš pozoruje, je to trochu podezřelé a legrační.

* Budou od nové sezony nějaké změny v hereckém souboru DnV?

Ano, ale vydržte pár dnů. Bude to na internetu.

* Martine, vzpomeneš si na nějakou svoji postavu, jejíž charakter byl pro vás španělskou vesnicí? .) Libor

No, v rychlosti bych uvedl několik příšerných postav z televizních normalizačních inscenací. Ty ale vlastně žádný charakter neměly...

* Vzpomínáte na svoji úplně první roli? Hana

Myslím, že to bylo na francouzském lyceu v Ankaře, v roce 1970. Hrál jsem nějaký patník v Molierových Scapinových šibalstvích.

* Zajímalo by mě, jestli ještě skládáte písničky? Pavel, Klatovy

Ne, není čas. Až bude, pustím se do toho bez nároku na zveřejnění.

* Máte radost z hereckých úspěchů své dcery Aničky? Bára

Musím říct, že mám. Chodím na Letnou, kde hraje vě školním divadélku, pak také v Mladé Boleslavi, sleduju ji i ve filmu a občas v televizi. Lepší se každým rokem. Držím jí palce. Nebude to mít lehké.

* Sezóna končí, plánované tituly jsou odpremiérované, jaké máte pocity?

Částečně jsem už odpověděl. Cyrana považuji za zajímavé poctivé i divácké představení. Dobrá byla sezona i ve zkušebně, zvlášť díky Tanci smrti.

* Dobrý den, proč nejsou někteří členové souboru DnV téměř vůbec obsazováni (př. Vančurová, Režnarová, Tomsa)?

To je složité. Někdy je nabízená role odmítnuta, jindy prostě není, jindy zas má hostující režisér svoji představu. A já nemám nějaké právo imperátora určovat bezezbytku, kdo co bude hrát. Obecně platí, že herec má vždy rolí příliš nebo málo, nikdy tak akorát.

* Když byl vloni delší čas nemocný pan Skopal, kdo za něho zaskakoval v Jistě pane ministře? gabi

To vás "klepne": já... Nikdo jiný se to nechtěl naučit.

* Při sledování Cyrana!!! mě zarazilo, že narozdíl od titulního hrdiny tam Roxana ani Kristián mnoho pěveckých partů nemají. Čím to? To už jim nenapsal Pavel Kohout či Xindl X? Nebo vypadly při tvorbě inscenace?

Tak je to prostě napsané. Nic víc v tom není.

* Pokud si vzpomínám, tak nedlouho před premiérou Zkoušky orchestru onemocněla na dlouhou dobu paní Jirásková. Zajímalo by mě, hrála někdy později Harfistku i ona nebo nakonec role zůstala jen Lucii Polišenské? Ivan

Role nakonec zůstala Lucii. Závěr hry (s totální destrukcí prostoru) by nebyl pro paní Jiráskovou úplně bezpečný.

* Pamatujete si, na čem jste byl poprvé v divadle? Líbilo se Vám to? Dušan

Jejda... To vážně asi už nevím. Ale pokud myslíte "dospělé" divadlo, tak možná na Mnoho povyku pro nic. Kde? No přece na Vinohradech!

* Vážený pane Stropnický, děkujeme za velmi příjemný podvečer. Vaše slovo závěrem… Díky. Redakce

Děkuji za všechny dotazy a především za váš zájem o naše divadlo. My se snažíme dělat divadlo pro publikum, nechceme se uzavírat do nějakých narcistních póz nebo exhibicionismů. Chceme hrát pro vás a zároveň se nepodbízet a držet si kvalitu. Někdy se to povede, jindy také třeba ne. Zachovejte nám přízeň. Bez publika se hrát nedá. Hezké léto!

NETHOVORY - již 772

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

červen 2011

 

reklama

LM2019

Záznam NetHovoru z 24.4.2019 - Štěpán GAJDOŠ

* Vážený Štěpáne, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce

Dobrý den, děkuji moc za pozvání. Dnešek byl docela klidný, spíše tak vyklusávám po premiéře z minulého týdne a doháním resty. :) To stejné mě čeká ještě večer.

* Vzpomínáte na své úplně první profesionální představení? Pokud ano, které to bylo? Iva, Brno

Dobrý den, určitě, ono to není tak dávno :D Jde jen o to, z pohledu které profese se ptáte. Jako herec jsem se poprvé s profesionálním divadlem setkal právě v Brně v inscenaci Král Oidipús, kterou v Mahenově divadle režíroval Martin Františák. Jako režisér pak v Divadle Šumperk, kde jsem režíroval inscenaci Mord, mošt a Columbo.

* Štěpáne o čem je inscenace Moře klidu? Martina

Dobrý den, inscenace Moře klidu je především o dlouhověké fascinaci Měsícem, která vrcholí přistáním člověka na Měsíci. Zabývali jsme se tedy převážně touto událostí, tedy misí Apollo 11. A není náhoda, že je to letos právě 50 let od této významné události. Mimochodem...Moře klidu je název kráteru do kterého posádka Apolla 11 v roce 1969 přistála.

Štěpán GAJDOŠ - celý NetHovor