zvláštní poděkování
Volný.cz

NETHOVOR - detail

Norbert

BAXA

Norbert BAXA

* 1974

Praha

ČR

Norbert BAXA - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 27.12.2004


* Co chystáte v nejbližších měsících? Vy osobně a pak ústecké divadlo?

Ústecké divadlo uvede 8.1.05 inscenace Plášť a Gianni Schicchi ve Stavoském divadle v rámci festivalu Opera 2005. Během ledna ještě odehrajeme 5 představení v Německu a ve Švýcarsku s operou Xerxes. Do konce sezóny nás ještě čekají dvě premiéry a to:opereta Cikánský baron a opera Tosca. Mně osobně opět čeká spolupráce s UBC ve Vancouveru, kde mám na zač. března premiéru opery Evžen Oněgin.

* Trávíte Silvestra v divadle? Nezdá se Vám, že operetní Netopýr je již tradičně usídlen ve většině operních domů? Doporučil byste jiný operní titul na Silvestra? jalkon

Ano, trávím. Opereta Netopýr je sice možná nejfrekventovanějším silvestrovským titulem, ale zcela oprávněně. Je to báječná muzika a příběh je výborně vypointovaný. V minulých letech jsme uváděli i jiné operetní tituly. Já osobně jsem rád ,že letos je to Netopýr.

* Vážený pane Baxo, přejeme příjemný podvečer. Vítáme Vás u internetového rozhovoru. Můžete přiblížit Váš dnešní den? Děkujeme. Redakce.

Dnešek byl velice příjemný. Ztrávili jsme jej v Praze s příbuznými. Hlavní bod programu byl příjemný oběd ve měste a nákup věcí na miminko, které u nás doma očekáváme.

* Kdo Vás přivedl k hudbě, jaké byly Vaše začátky? Roman z Litoměřic

Pocházím z hudební rodiny. Od malička jsem se věnoval muzice. Původně můj zájem byl trochu okrajový, i když jsem měl určité uspěchy na soutěžích ve hře na klavír. Horší to bylo s cvičením. Možná hlavní mojí motivací bylo zcela bezproblémové přijetí na Konzervatoř v Bratislavě a pak na HAMU v Praze. Moje štěstí pokračovalo nadále i po skončení studia, kdy jsem úspěšně absovoval konkurz na dirigenta do Ústecké opery a následně jsem se stal šéfem opery.

* Jak nahlížíte na systém fungování (a subvencování) oblastných divadel? A potřebuje-li tento systém reformu, jakou cestu považujete za nejschůdnější?

Je to velice složitá otázka, která patří spíš řediteli divadla. Já jsem příznivcem vícezdrojového financování.

* V Praze budeme moci vidět vaše nastudování dvou Pucciniho aktovek. Proč je do dramaturgie vašeho divadla zařazen právě Plášť a Gianni Schichi?

Já jsem začal uvažovat nejdřív o jednoaktovce Gianni Schicchi, kterou považuju za jedno z nejlepších operních děl. Uvést celý Tryptich by bylo pro nás dost obtížné. Sestra Angelika se v Ústí hrála před pár lety. Plášť byl v Ústí nastudován po prvé.Mně se osobně líbí velký kontrast mezi těmito dvěma jednoaktovkami.

* Je těžké být v jednom divadle šéf opery a zároveň dirigent? Nedostávají se tyto dvě funkce občas do křížku? Batek

Tyhle obě fukce jdou dohramady výborně. V opeře nejde něco pouze zadirigovat, nebo hudebně nastudovat. Je důležité celou práci zorganizovat a k tomu jsou zapotřebí určité pravomoce. Je to časově náročnější, ale s tím se nedá nic dělat. Já jsem zároveň i šéfdirigent, takže na přebytek volného času si nemusím stěžovat.

* Podílíte se také na sestavení dramaturgického plánu Vašeho divadla - jaký máte klíč při jeho sestavování... klupera

Pochopitelně se na dramaturgii opery výrazně podílím. V zásadě se bere v potaz výročí skladatelů, dramaturgický plán předešlých sezón, aktuální obsazení sólistů, účel pro který se inscenace bude vyrábět,nabídky na koprodukci partnerů ze zahraničí, finanční možnosti divadla, s tím související nákladnost hudebních materiálů. Je toho spousta. Na druhé straně u typu regionálního divala jsou hranice odkud kam dost jasně vymezené.

* Divadlo Alfred ve dvoře je experimentální scéna pro alternativní divadlo - neschází Vám podobné projekty v opeře v ÚStí nad Labem? Kucelup

Ústecká opera se nestylizuje do experimentální scény. Linie naši opery je být konzervativní v dobrém slova smyslu. Nevím jestli Vaše otázka souvisí s mým působením v divadle "Alfred ve dvoře". Pokud ano, představení "Příběh vojáka", které jsem nastudoval v tomto divalde, považuju za jednu z nejlepších zkušeností a zážitků. Kdybych měl obdobnou nabídku v budoucnu, určitě bych ji chtěl realizoval. Momentálně pracuju trochu "v jiném oboru", ale všechno má své pro a proti.

* Jaký vztah máte k pop-music? Pavla

Je mi líto, ale žádný.

* Můžete prozradit, kdo vybral titul, s kterým se na festivalu Opera 2005 budete reprezentovat? Klupera

Byl jsem to já.

* Možná obyčejná otázka - kdo diriguje u Vás v rodině? Veladela

My se doma dirigujeme navzájem

* Ve středu budete dirigovat Čerta a Káču máte rád české klasiky a pohádky vůbec? Basokr

Já se systematicky zaměřuju na české autory. Pohádky mám rád a jsem rád,že v tomhletom nastudování můžu prezentovat hned několik mladých pěveckých talentů

* Zařadil byste do dramaturgického plánu nějaký muzikál? sorvon

Problém je v tom, že skladba ansámblu nám umožňuje hrát operu a klasickou operetu. Občas můžeme si sáhnout na hranici našich možností,ale asi by to dopadlo stejně tak, jako by jste chtěl po muzikálovém obsazení nastudovat a zazpívat operu bez mikroportu. Pochopitelně znám několik pěvců,kteří zvládnou oboje.

* Co je pro Vás těžší dirigovat sólisty na jevišti nebo sólisty v orchestru? Klim

Všechno musíte oddirigovat hlavně dohromady

Nethovor

* Vážený pane Baxo, děkujeme za příjemný podvečer, Vaše slovo závěrem. Redakce

Rád bych popřál všem milovníkům opery a divadla vůbec hodně úspěchů a zdraví v Novém roce. Budu velice šťasten, pokud se nám podaří realizovat představení, která vás zaujmou.

NETHOVORY - již 772

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

prosinec 2004

Luboš BALÁK

1.12.2004
Luboš
BALÁK

Laco KERATA

8.12.2004
Laco
KERATA

Ladislav FREJ

22.12.2004
Ladislav
FREJ

Norbert BAXA

27.12.2004
Norbert
BAXA

 

reklama

Noc bláznů  (NdB)

Záznam NetHovoru z 24.4.2019 - Štěpán GAJDOŠ

* Vážený Štěpáne, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce

Dobrý den, děkuji moc za pozvání. Dnešek byl docela klidný, spíše tak vyklusávám po premiéře z minulého týdne a doháním resty. :) To stejné mě čeká ještě večer.

* Vzpomínáte na své úplně první profesionální představení? Pokud ano, které to bylo? Iva, Brno

Dobrý den, určitě, ono to není tak dávno :D Jde jen o to, z pohledu které profese se ptáte. Jako herec jsem se poprvé s profesionálním divadlem setkal právě v Brně v inscenaci Král Oidipús, kterou v Mahenově divadle režíroval Martin Františák. Jako režisér pak v Divadle Šumperk, kde jsem režíroval inscenaci Mord, mošt a Columbo.

* Štěpáne o čem je inscenace Moře klidu? Martina

Dobrý den, inscenace Moře klidu je především o dlouhověké fascinaci Měsícem, která vrcholí přistáním člověka na Měsíci. Zabývali jsme se tedy převážně touto událostí, tedy misí Apollo 11. A není náhoda, že je to letos právě 50 let od této významné události. Mimochodem...Moře klidu je název kráteru do kterého posádka Apolla 11 v roce 1969 přistála.

Štěpán GAJDOŠ - celý NetHovor