zvláštní poděkování
Volný.cz

NETHOVOR - detail

Pavel

KAMAS

Pavel KAMAS

* 1900

ČR

Pavel KAMAS - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 8.10.2003


* Vážený pane Kamas, vítáme Vás, jak jste prožil dnešní den? Redakce

Jako obyčejně nekticky. Vstával jsem v pět třicet, věnoval se nevyhnutelným domácím činnostem, mezi sedmou a devátou jsem vyřizoval záležitosti na úřadech, paj jsem do jedné odpledne cvičil v divadle,obnovoval si Janáčkova díla Z mrtvého domu a Věc Makropulos. AS před příchodem k počítači jsem odučil čtyři hodiny zpěvu.

* Jak se cítíte u Interneru? Používáte ho? Redakce

Internet nepoužívám, protože to alepoň dosud neumím. Jsem v daném případě odkázaný na pracovníky divadla. Doma s pomocí syna a dcery.

* Jaká byla vaše vůbec první operní role? Heda

Pokud máte na mysli roli v profesionálním divadle, pak jako záskok v září roku 1970 ve Slezské divadle v Opavě role Antonia, zahradníka v opaře V. A. Mozarta Figarova svatba. Má.li se vzít v úvahu vůbec první role, pak to v profesionálním divadle Komorní opera JAMU v Brně byla role Ceprana v opeře G. Verdiho Rogoletto v říjnu 1966.

* Dobrý den, Pavle, zdravím z Prahy Tebe i Lýdinku. Chtěla bych se zeptat: operní postavy se dají rozdělit na kladné (Simone Boccanegra), záporné (Scarpia) či dokonce komické (Figaro). Které z nich rád zpíváš a které jsou Ti sympatické (to se nemusí vždy shodovat)? Děkuji Marie L.

Jsou mi sympatické všechny, protože, podle mého názoru, mají všechny svou uměleckou, lidskou a filosofickou hloubku a každý opravdový profesionál musí mít touhu zvládat je na co nejvyšší, dostupné možné úrovni. Zdravím Tě, Maruško, Pavel.

* Jak často hostujete v Praze a ve kterých rolích?

za současné situace, kdy si tři pražská operní divadla vypomáhají mezi soubou vlastními sólisty, teď momentálně v žádném.

* O čem nerad mluvíte a naopak? Jana

Mluvím nerad, předpokládám jako drtivá většina populace, o starostech všeho druhu mě osobně nebo mých blízkých se dotýkajících a naopak velmi rád mluvím o nových uměleckých příležitostech, protože umění bezvýhradně miluji a samozřejmě také o činnosti pedagogické, protože o tyto mé služby je zájem zcela evidentní a sám jsem je v začátcích své pěvecké dráhy potřeboval.

* Jak se váš hlas vyvíjí? Zpívají se vám některé role lechčeji, nebo naopak hůř?

Nemohu jednoznačně odpovědět, neboť mám tento osobitý názor: každá role, kterou nacvičuji, se mi zpívá logicky těžko, protože bez takzvaného "nazpívání" si role, je každodenní umělecká praxe mnohem složitější. Naopak dobře se mi zpívají všechny role, které jsem si poctivě nazpíval. A promiňte, domnívám se, že to jsou opravdu všechny.

* Kolik ovládáte světových jazyků?

Pokud ode mě nechce slyšet ovládání jazyků v absolutní dokonalosti, tak německy, italsky a rusky.

* Jak často navštěvujete divadlo v roli diváka? Hrubá z Vizovic

Asi se dá říct, že minimálně. Při vytíženosti umělecké a pedagogické to častěji snad ani není možné.

* Dostal jste se někdy do hlasové krize?

Jako každý zpěvá zcela určitě ano, ať už z důvodů přetížení hlasu a nebo kvůli nemoci.

* Řada operních zpěváků přiznává, že vztahy mezi kolegy zajdou občas řekneme za hranice pracovních kontaktů. Jak jsi na tom ty? Klárka

Tento problém jsem naštěstí nebo možná naneštěstí nikdy řešit nemusel.

* Měl jste během studií nějaký pěvecký vzor? Dan

Samozřejmě, že měl. Především svého pana profesora zpěvu ing. Eduarda Hrubeše a pokud se týče pěveckých met, jejichž dosažení až dodnes před sebou mám, tak jsou to (v tomto pořadí) M. Manoguerra a P. Cappuccilli.

* Jak je zpěvákovi, když dlouho necvičí? Petr z Karlína

Možná, že každý podle svého zázemí, je na tom trochu jinak. Mně osobně by lehko nebylo. Jsem zastánce takřka každodenního cvičení, byť někdy je vhodné na jeden až tři dny vysadit - hlas je pak odpočatější.

* V kterém jazyce nejraději zpíváte? Radka

Zpívám, možná kupodivu,stejně rád (bez udání pořadí důležitosti) v češtině, italštině a němčině, nakolik ruština je přece jenom, alespoň z mého pohledu, problematičtějní na správnou a zároveň přirozenou výslovnost.

* Tvůj nejoblíbenější dirigent? Honza

Zcela určitě, a pokud vím, nejen pro mne, nedávno bohužel zesnulý, pan šéfdirigent Jiří Pinkas.

* Neláká vás rovněž operní režie? Iva ze Zlína

Zcela určitě ne. Švec se má držet svého kopyta.

* Jakým způsobem se rozezpíváváte? Dan

Takto položená otázka by si určitě vyžádala minimiálně jednu internetovou stránku. Krátce řečeno: rozezpívávám se mnnohem déle než je většinou obvyké, a to konkrétně, s pauzami, plus mínus tři hodiny před představením nebo koncertem. To proto, abych měl přesné povědomí o každém tónu uměleckého úkolu toho večera, jakým způsobem toho dne, ho co nejlépe zvládnu.

* Kterou hudbu nejraději posloucháte? Vlasta

Asi vás hloubkou své odpovědi nepotěším, ale krásnou. A to je, myslím, skoro každá. Jak pokud se týče stylu jako takového, tak i pokud se týče osobnosti, resp. zaměření skladatele. Budete se divit, ale celý život, například také i zpívám strašně rád písňové cykly, pro mě stále moderních českých skadatelů, tj. dvacátého století.

* Srdečně zdravím, obdivuju Vás jako zpěváka, můžete prozradit - jaký je pavel Kamas otec? Kamila Brno

Tuto otázku spíše položte mé choti a dvěma dětem. Pravděpodobně se dozvíte to, co se z bezpečnostně taktických důvodů snažím jen tušit - spíše nedobrým, protože od roku 1979, kdy jsem se poprvé stal otcem, jsem doma poskrovnu.

* Věnujete se také interpretaci lidových písní?

Máte-li namysli lidové písně umělecky uchopené našimi hudebními skladateli L. Janáčkem nebo Lubošem Slukou, pak ano.

* Budete zpívat v nové brněnské inscenaci Janáčkovy Její pastorkyně?

Ne, snad možná, díky oné, v jedné z předcházejících otázek zodpovězené skutečnosti: připravuji se minimálné plus mínus tři hodiny.

* Kolik času věnujete koncertnímu repertoáru? Jana L.

Nevím, jestli mám odpovědět součtem počtu hodin každého dne (to snad ani není možné), či snad týdenní nebo měsiční sumarizaci. V každém případě asi mimořádně dlouho, už proto, že k dnešnímu dni zpívám z paměti, a to chce dokonalou přípravu, 36 písňových cyklů a kolem třiceti kantát a oratorií.

* Kolik času věnujete pedagogické práci?

Asi hodně neboť na JAMU v Brně mám v právě započatém školním roce čtyři posluchače zpěvu, tj. pro každého týdně tři hodiny zpěvu, k tomu pedagogická činnost soukromá, tak si to promítněte sami.

* Prozradíte nám Váš hlasový rozsah?

Nejsem si jist, jakým způsobem lze na takto položenou otázku odpovědět co nejpřesněji. Zkusím to takto: běžně jsem na scéně v jistých případech zpíval vysoké b, v případě vyjímečné Carminy Burany i vysoké h, byť samozřejmě v případě onoho h, buď tazv. hlavovým tonem nebo voixt-mixtem. Pokud se týče polohy nejspodnější, tak příslušné polohy Dvořákovy Stabat Mater

* Věnujete se rovněž interpretaci písňových cyklů? Jan Luhačovic

Souhlasím s názorem diváků, že mou parketou, ale také mojí láskou, jsou především opery české a italské. Láskou neméně tak přitažlivou jsou právě ony mnou tak iniciativně uváděné písňové cykly.

* Jste zastáncem moderních inscenačních postupů nebo preferujete raději ty klasické? Lena Š. z Mikulova

Pokud vím, co divadlo divadlem jest, na rozdělení tohoto typu se ještě nenašla ta správná argumentace. Řekl bych to tak: evidentně nemám rád, když, a to většinou režisérem, nejsou respektovány názory skladatele a z inscenace opery mnohokrát nepoznáte, o co například v oné Rusalce nebo Tosce apod. jde.

* Je něco co Ti na opeře vadí? Igor

Na opeře mi nevadí vůbec nic a ani nevím, co by mi vadit mohlo. Bude to asi tím, že opera, zpěv písňový, oratorní a kantátový jsou mojí skutečně největší láskou v životě.

* Máš rád české opery, kterou nejvíc? Eva

Samozřejmě, že české opery miluji. Je několik, a to logicky z hlediska mého hlasového oboru, nádherných českých oper. Ty nejkrásnější barytonové role z mého subjektivního pohledu jsou: Tausendmark, Přemysl, Kalina, Vladislav a Petr Vok.

* Co považujete za svůj největší životní/umělecký úspěch? Lída N.

Neusiloval jsem nikdy o "lacinou" reklamu spojenou s jistými jmény, místy a nebo uměleckými institucemi. Nejen v tomto ohledu dám na názor diváků, když řeknu, že za jedny ze svých největších úspěchů považuji svou seberalizaci v operách G. Verdiho: S. Boccanegra, Rigoletto, Nabucco, Mackbeth a v Rossiniho opeře lazebník sevilský.

* Zpíval jste někdy také „lehčí žánr“- operetu, muzikál? Monika

Zpíval samozřejmě v mém prvním angažmá v Opavě, kde byla roční povinnost dvou operetních premiér, potom v brněnské operetě několik let v hlavních rolích a konečně koncertně, např. má participade na "Koncertu hvězd II" s Karlem Gottem na Žofíně.

* Na scéně ND jste vytvořil Přemysla v inscenaci Smetanovy opery Libuše. Bylo to vaše první setkání s touto rolí?

aNO A BYLA TO PRO MNE LOGICKY VELIKÁ ČEST.

* Jak vnímáte výuku zpěvu? Dohnal Vás nějaký žák k úvaze - Proč jen se tak ničím? Jana

K takové úvaze jsem nikdy dohnán nebyl. Posuďte sami, z jakých asi důvodů.

* Stal se Vám někdy na scéně opravdový trapas? Tomáš z Prahy

Odpovím ještě jednou, zdá se že tato otázka vypadá jako nezodpovězená. Trapas se mi žádný nestal.

* Jaké máte pocity, když zpíváte v obrovském prostoru Janáčkovy opery v Brně? Michal z Plzně

Možná, že vás překvapím, ty nejlepší. Na scéně mé mateřské Janáčkovy opery, se mi, a to nejen z akustického hlediska,zpívá nejslépe ze všech operních scén v bývalém Československu.

* Která inscenace Vás v poslední době nejvíce zaujala?

Jsem na rozpacích, jak odpovědět, neboť jsem v několika posledních letech v našich divadlech viděla zajímavé inscenace rozhodně hodné zřetele. Nerad bych jmenováním jedné nedocenil ostatní.

* Jak se Vám zpívalo na Špilberku?

Skvěle, senzačně. Je tam vždy výborná akustika.

* Vážený pane Kamasi, milé setkání s Vámi u Internetu se přiblížilo ke svému závěru. Mnohokrát děkujeme za možnost vyzpovídat Vás po internetových linkách. Těšíme se na setkání s Vámi na jevišti. Vaše slovo závěrem? Redakce

Přišel jsem jako vždy, po celou dobu své třiceti čtyř leté činnosti u divadla, velmi rád, protože diváky, bez nichž bychom neexistovali, v plné míře ctím a vážím si jich, nehledě na to, že bez našich zpovědí by toho o své lásce věděli mnohem méně a mnohem méně zajímavého. Proto já děkuji vám za milé pozvání. Pavel Kamas

NETHOVORY - již 772

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

říjen 2003

Pavel KAMAS

8.10.2003
Pavel
KAMAS

Maroš KRAMÁR

22.10.2003
Maroš
KRAMÁR

Jan POTMĚŠIL

27.10.2003
Jan
POTMĚŠIL

Jan APOLENÁŘ

29.10.2003
Jan
APOLENÁŘ

 

reklama

Žebrácká opera (MdP)

Záznam NetHovoru z 24.4.2019 - Štěpán GAJDOŠ

* Vážený Štěpáne, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce

Dobrý den, děkuji moc za pozvání. Dnešek byl docela klidný, spíše tak vyklusávám po premiéře z minulého týdne a doháním resty. :) To stejné mě čeká ještě večer.

* Vzpomínáte na své úplně první profesionální představení? Pokud ano, které to bylo? Iva, Brno

Dobrý den, určitě, ono to není tak dávno :D Jde jen o to, z pohledu které profese se ptáte. Jako herec jsem se poprvé s profesionálním divadlem setkal právě v Brně v inscenaci Král Oidipús, kterou v Mahenově divadle režíroval Martin Františák. Jako režisér pak v Divadle Šumperk, kde jsem režíroval inscenaci Mord, mošt a Columbo.

* Štěpáne o čem je inscenace Moře klidu? Martina

Dobrý den, inscenace Moře klidu je především o dlouhověké fascinaci Měsícem, která vrcholí přistáním člověka na Měsíci. Zabývali jsme se tedy převážně touto událostí, tedy misí Apollo 11. A není náhoda, že je to letos právě 50 let od této významné události. Mimochodem...Moře klidu je název kráteru do kterého posádka Apolla 11 v roce 1969 přistála.

Štěpán GAJDOŠ - celý NetHovor