zvláštní poděkování
Volný.cz

NETHOVOR - detail

Roman

JANÁL

Roman JANÁL

* 1964

Praha

ČR

Po ukončení studia hry na housle na konzervatoři v Plzni v roce 1985 absolvoval zpěv na Hudební akademii v Sofii. Již během studií hostoval na scéně Státní opery v Sofii (Don Giovanni, Eugen Oněgin, princ Tarquinius v Brittenově Zneuctění Lukrécie) a účinkoval na komorních festivalech v Sofii.

Roman JANÁL - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 5.12.2001


* Kolik je vám let??

Je mi sedmatřicet let, jsem ve znamení Raka.

* U koho jste se učil zpívat?

První krůčky ke zpěvu jsem absolvoval u paní učitelky Sýkorové v Trenčíně na hudební škole, u které jsem získal první základy vokální techniky. Poté až po studiu na konzervatoři, kde jsem studoval housle v Plzni. ve svých jednadvaceti letech jsem absolvoval přijímací pohovory na HAMU v Praze, což bylo podmínkou k vyhovění mé žádosti o studium zpěvu na hudební akademii v Sofii. V roce 1990 jsem absolvoval tuto akademii na scéně Sofijské národní opery v inscenaci Opery Benjamina Brittena Zneuctění Lukrécie.

* Proč jste studoval zpěv v Sofii?

Vzhledem k informacím, které jsem v roce 1985 získal o možnosti studia zpěvu v zemích, kde vokální tradice mají své kořeny a proslulost,po zvážení několika možností jsem zvolil Bulharsko.

* Máte v současné dově nějakého hlasového poradce, nebo si udržujete svoje zlato v hrdle sám?

Od roku 1994 po poměrně dlouhodobějším hledání js se mi dostala možnost navázat kontakt s významnou osobností českého operního umění s panem Václavem Zítkem, který je doposud mým hlasovým poradcem a konzultantem.

* Mohu u Vás studovat zpěv, aniž bych bych navštěvoval konzervatoř?

Je to velmi diskutabilní, vzhledem k výraznému vytížení v oblasti opery a v oblasti koncertní činnosti, ale ve vyjímečných případech, po vzájemné dohodě as zjištění talentu zájemce, by se mohlo diskutovat.

* Působíte jako profesor na konzervatoři? Považujete tuto část své dráhy za přirozený stav předávání zkušeností nebo za nutnost finančního přilepšení? Děkuji Karel.

Po vítězství v Mezinárodní soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech jsem byl osloven vedením pražské konzervatoře , zdali bych nechtěl vyučovat zpěvu na této instituci,tudíž jsem absolvoval výběrové konkurzní řízení, na základě kterého jsem byl přijat jako pedagog pěveckého oddělení pražské konzervatoře. Nabídka a všechny okolnosti, které provázely můj vstup do pedaqgogické praxe, byly provázeny obavami, jestli není příliš brzy pronikat do tak náročné, zodpovědné a chouklostivé sféry, jakou je vokální pedagogika. 6 let praxe mne zbavilo obav, kterých jsem se zbavil po prvních letech této činnosti.

* Zlobí vás žáci na konzervatoři?

V průběhu me šestileté pedagogické činnosti musím přiznat,že už jsem se potýkal se studenty, kteří každému pedagogovi přináší určité problémy a nutí ho k řešení velmi specifických a idividuálních problémů, které pedagogická sféra obzvláště v individuální výuce přinaší.

* Tvůj repertoár je obrovský. Počítal jsi někdy své role, eventuálně divadelní představení?

Kromě patnácti operních rolí, můj repertoár sčítá poměrně široké spektrum písnové a koncertatní literatury.

* Vzpomínáte si na první jevištní polibek?

Bylo to vlastně při absolventském představení na scéně Sofijské opery při fragmentu z opery Evžen Oněgin. O vnitřních hnutích a pocitech bych nerad mluvil dále.

* Která inscenace vám nejvíce přirostla k srdci (nebo spíš k plicím)? Roman Ostrava

Mým prvním výrazným zážitkem a naplněním z mnoha hledisek byla inscenace Pikové dámy z roku 1998, která se stala jedním z kmenových titulů repertoáru Národního divadla. To srdce a duše splynuly s rolí knížete Jeleckého.

* Které představení, v nichž v současné době účinkujete, považujete za divácky nejúspěšnější?

Nemohu se vyjádřit jinak, než že francouzský projekt opery J.Ph. Rameau Castor a Pollux patří k nejkurioznějším prezentacím Národního divadla.

* Jaké bylo tvoje zatím nejtvrdší životní přistání?

Po absolvování hudební akademie v Bulharsku nastalo pro mne období, kdy jsem hledal v naší zemi angažmá v divadle, které by bylo správným odrazovým můstkem pro moji operní dráhu. Prodělal jsem několik konkurzů do různých divadel a musím to nazvat paradoxem, že např. v plzenské opeře mě bylo tehdejším šéfdirigentem řečeno, že údajně jsem proto divadlo příliš hutný hlas. A naopak v olomoucké opeře umělecký šéf opery mě chtěl angažovat do basbarytonového oboru , vzhledem k tmavé barvě mého hlasu. Těch paradoxních situací samozřejmě bylo víc, ale dnes už je zbytečné o nich hovořit.

* Dona Giovanniho budete hrát poprvé?

Inscenace připravovaná ve Státní opeře Praha patří k mé pátě produkci tohoto významného titulu. Role Dona Giovanniho patří k mým nejoblíbenějším.

* Jak kompenzujete psychické i fyzické vypětí, které vaše profese přináší?

Fyzické a psychické stavy vypětí kompenzuji , pokud mě k tomu insoiruje počasí, procházkami v přírodě, další variantou jsou návštěvy filmových představení v kinech, čtením poezie a také návštěvou dobré vinotéky.

* Chodíte včas na zkoušky?

Snažím se být disciplinovaný.

* Pijete alkohol? Pokud ano, co máte rád?

Pokud mohu vyjádřit, tak dobré kvalitní a vonavé víno, v optimální míře, bílé i červené mně způsobí velmi příjemný až blahý pocit v duši i v těle.

* Podléháte vánoční atmosféře?

Období adventu a jeho kulminace, to jest vánoc zbožnuji, protože čtyřnedělní údobí tzv. očekávání vánočních svátků člověka nutí k určité renesanci duševního života a k obnově svých předsevzetí a přirozených humánních cílů. Prvním výrazným prožitkem bylo obligátní zpívání vánočních koled před vstupem ke stromečku, když se mi narodila první dcera a dodnes mám před očima zářivý výraz dítěte a své manželky.

* Co byste sám sobě věnoval k Vánocům?

Nejen pod vánoční stromeček, ale i pro blížící se nový rok bych si přál, aby v mém poslání v oblasti hudebního umění , na základě vhodných příležitostí, mohl rozvíjet darovaný talent, prostřednictví jehož bych rozdával radost a potěšení.

NETHOVORY - již 772

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

prosinec 2001

Roman JANÁL

5.12.2001
Roman
JANÁL

Petr VODIČKA

12.12.2001
Petr
VODIČKA

Ondřej KAVAN

19.12.2001
Ondřej
KAVAN

 

reklama

LM2019

Záznam NetHovoru z 24.4.2019 - Štěpán GAJDOŠ

* Vážený Štěpáne, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce

Dobrý den, děkuji moc za pozvání. Dnešek byl docela klidný, spíše tak vyklusávám po premiéře z minulého týdne a doháním resty. :) To stejné mě čeká ještě večer.

* Vzpomínáte na své úplně první profesionální představení? Pokud ano, které to bylo? Iva, Brno

Dobrý den, určitě, ono to není tak dávno :D Jde jen o to, z pohledu které profese se ptáte. Jako herec jsem se poprvé s profesionálním divadlem setkal právě v Brně v inscenaci Král Oidipús, kterou v Mahenově divadle režíroval Martin Františák. Jako režisér pak v Divadle Šumperk, kde jsem režíroval inscenaci Mord, mošt a Columbo.

* Štěpáne o čem je inscenace Moře klidu? Martina

Dobrý den, inscenace Moře klidu je především o dlouhověké fascinaci Měsícem, která vrcholí přistáním člověka na Měsíci. Zabývali jsme se tedy převážně touto událostí, tedy misí Apollo 11. A není náhoda, že je to letos právě 50 let od této významné události. Mimochodem...Moře klidu je název kráteru do kterého posádka Apolla 11 v roce 1969 přistála.

Štěpán GAJDOŠ - celý NetHovor