František Muzika na jihu Čech
autor: archiv
zvětšit obrázekAlšova jihočeská galerie v Hluboké nad Vltavou zéorganizovala soubornou přehlídku díla významného českého umělce Františka Muziky. Je to pokračování programu, který si klade za cíl představit autory, významně se podílející na formování kvalitativních idejí v českém výtvarném umění 20. století.
Dílo Františka Muziky tvoří významnou součást naší moderní výtvarné kultury. V některých oborech, zvláště v malířství, knižní grafice a scénografii, mělo na jejím utváření dokonce určující podíl. Muzikovo dílo je od svých počátků spojeno s osudy české meziválečné avantgardy, jejíž principy se objevovaly v jeho realizacích s velkou důsledností, ale nikdy nechyběla nezbytná míra osobního vkladu. Muzika se ale také věnoval karikatuře, plakátu, propagační grafice, ilustraci a také výtvarné kritice (Rozpravy Aventina, Musaion).
Výstava v Alšově jihočeské galerii přináší vedle volné tvorby (obrazy, kresby, grafika) v doposud nejobsáhlejší retrospektivě i Muzikovu scénografickou činnost. Z depozitářů Národního muzea v Praze, Národní galerie v Praze a několika soukromých sbírek, se podařilo shromáždit obsáhlý materiál, mapující tuto významnou součást autorovy tvorby. Mezi roky 1927 - 1947 vytvořil 107 scénických návrhů. Vlivy nejmodernějších scénických metod -německé, ruské, francouzské, italské byly u nás svérázně recipovány Během dvacátých a třicátých let dosáhla československá scénografie mimořádného významu a její představitelé patřili opravdovým špičkám oboru. K nim patří i František Muzika. Výstava názorně poukazuje na prolínání mezi Muzikovou malířskou a divadelní tvorbou, jeho jevištníh výpravy mají často podobu surrealistického obrazu (např. W. Shakespeare: Hamlet, 1936; B. Martinů: Julietta, 1938). Proto také v Muzikově tvorbě dochází často k přechodu jednotlivých motivů z obrazů do scénických návrhů a naopak.
V Muzikově raném období volné tvorby se výrazně projevuje nový životní pocit nastupující generace. Z počátku je zde patrný vliv B. Kubišty, pak se přiklonil k primitivismu, od kterého přešel k dobovému neoklasicismu. Velký vliv na jeho následující činnost měla studijní cesta do Paříže. Postupně se obracel k volnějšímu a více malířskému přepisu skutečnosti. Od roku 1926 začínají do jeho obrazů pronikat prvky kubistického tvarosloví. Na počátku třicátých let vstupuje jeho dílo do období imaginativního kubismu. Plošný grafický znak se transformuje do plastického novotvaru. Abstraktní tvarová fantazie se ve stále větší míře vzdaluje kubistické morfologii. Poetika Muzikova díla byla v této době ovlivněna jednak tvorbou Giorgia de Chirica, jednak vlastní zkušeností jevištního výtvarníka. Právě na této etapě jeho tvorby lze dokumentovat úzké propojení jeho volné produkce s činností scénografickou. František Muzika dokázal ve svém díle i reagovat na společenské otřesy doby; je to občanská válka ve Španělsku, dobově podmíněná tématika přechází i do jeho válečných realizací, které vrcholí volnými cykly Sny a Z Českého ráje. V poválečných letech, kdy už jeho značně prořídlá generace nevystoupila s žádným novým programem, si František Muzika vypracoval svou vlastní malířskou poetiku, která rozvíjela, s hlavními proudy současného světového umění, původní orientaci k básnickému obrazu.
Exponáty, které se objevují na této přehlídce, byly z velké části zapůjčeny ze sbírek státních galerií České republiky (největší konvolut patří Národní galerii a Národnímu muzeu). Neméně významný podíl zde mají i soukromí sběratelé. Díky jejich ochotě se zde představí i díla, která nebyla veřejně prezentována. Expozici doplní i ukázky z Muzikovy dokumentace (archiv NG v Praze); korespondence s významnými osobnostmi kulturního dění u nás i v zahraničí. Výstava, kterou pořádá Alšova jihočeská galerie v Hluboké nad Vltavou ve spolupráci s Národním Muzeem v Praze, představuje nejrozsáhlejší a nejkomplexnější přehlídku Muzikova díla za posledních dvacet pět let. Kvalitativně i kvantitativně ji lze srovnat s výstavou, kterou v roce 1986 uspořádala v Jízdárně Pražského hradu Národní galerie v Praze.
Výstava Františka Muziky v Alšově jihočeské galerii v Hluboké nad Vltavou potrvá do 30. září 2012.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
DOX přináší téma identity nahlížené z různých úhlů pohledu
V DOXu je umění a učení od počátku neoddělitelné. Další pokračování dlouhodobého projektu Úhel pohledu, který ...celý článek
Život je dobrá věc je název výstavy v galerii Prostora
Galerie Prostora i v roce 2024 pokračuje se představováním sbírek současných výtvarných umělců. Nová výstava o ...celý článek
Možné podoby knihy
V Historické budově Národního muzea se otevírá výstava s názvem Možné podoby knihy. Ta představí část knižní t ...celý článek
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Nová Spirála otevře na podzim
Prostor nabídne nejen unikátní kruhový sál s otočným jevištěm a sezením až pro osm set diváků, ale také přidan celý článek
HUDBA
Hudební tipy 20. týden
13. komnata Kuby Ryby
Hudebník, skladatel, textař, zakladatel nejznámější punk-popové skupiny Rybičky 48, b celý článek
OPERA/ TANEC
Pavel Černoch se představí v Hamburku
V neděli 12. května se tenorista Pavel Černoch poprvé představí v opeře Dmitrije Šostakoviče Lady Macbeth Mcen celý článek