zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Umění spjaté s motorismem

Kamil Lhoták, Automobil, 1968

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Galerie výtvarného umění v Ostravě, příspěvková organizace Moravskoslezského kraje připravila výstavu uměleckých děl spjatých s dobovým motorismem. V úterý 21. června 2011 bude v 17 hodin slavnostně zahájena výstava Motor & Art v ostravském Domě umění. Výstavu zahájí Jiří Jůza, ředitel Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO), a Jan Kudrna, kurátor výstavy. Expozice věnovaná především prvorepublikovému motorismu a výtvarnému umění potrvá do 11. září 2011.

Výstava Motor & Art je zaměřena na umělecká díla s motoristickou tematikou od počátku 20. století do konce 50. let. Představeno bude na 50 exponátů – obrazy, grafiky, plastiky s motoristickou tematikou, plakátová tvorba, smaltované cedule, výdejní benzinové stojany, plechovky od oleje či prospekty od osobních automobilů a motocyklů. Expozice bude netradiční galerijní exhibicí, neboť bude doplněna dalšími dobovými reáliemi. Součástí se stane i automobil – AERO 500 z roku 1931 – a několik motocyklů z průřezu let 1902–1960, které charakteristicky dotvoří dobový kontext.

„Za největší exkluzivitu této výstavy považuji unikátní motocykl Laurin & Klement z roku 1902,“ dodává Jan Kudrna, kurátor výstavy, a pokračuje „tento typ motocyklu existuje na světě jen v několika exemplářích.“

Výstavní projekt chce upozornit na dnes již opomíjenou funkci motorových vozidel ve výtvarné oblasti. Základním kritériem výběru děl pro tuto výstavu byl motiv motorismu. Automobily a motocykly se na počátku minulého století staly zcela jedinečným fenoménem, který v některých případech překročil hranice „pouhé“ techniky. Řada umělců dokázala nový element ve společnosti nově uchopit a zpracovat. Expozice představí umělecká díla Kamila Lhotáka, Viléma Kreibicha, Otakara Švece, Antonína Procházky, Josefa Váchala, Zdeňka Buriana či Bedřicha Stefana.

„Není to poprvé, co kdosi poukazuje na velmi tenkou hranici mezi počátky motorismu a výtvarným uměním. S trochou nadsázky by se dalo říci, že bez aktivního přínosu výtvarných umělců by automobily a motocykly dnes nebyly tím, čím jsou,“ říká Jan Kudrna a doplňuje „celé řady významných motoristických průkopníků nebo pozdějších legendárních postav, byly původem vystudovaní umělci.“

Především v první polovině dvacátého století motorová vozidla častokrát plnila funkci jakéhosi mobilního uměleckého díla ve veřejném prostoru. Již Karel Teige se roku 1924 zabýval otázkou, zda je automobil uměleckým dílem. Také Josef Čapek ve svém díle Umění přírodních národů napsal, že strojová, účelná forma v sobě nese svou vlastní eleganci.

Pozoruhodnou osobností české výtvarné scény úzce propojené s motorismem byl i malíř Vilém Kreibich, který často ztvárňoval závodní automobily. Ve třicátých letech dokonce spolupracoval se Škodovými závody při návrhu designu parních lokomotiv.

19.6.2011 12:06:12 Redakce | rubrika - Výstavy

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Výstavy

Fotografie Miloše Budíka v Praze

Vila Tugendhat ve fotografii Miloše Budíka

Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Pet Shop Boys: Nonetheless

Přebal alba

Legenda taneční a elektropopové hudby. Britské duo Pet Shop Boys proslulo už koncem osmdesátých let, kdy vydal celý článek

další články...