Létající duše a těla Cirque baroque
autor: Z webu
Závěr festivalu Letní Letná letos obstaral francouzský nový cirkus Cirque Baroque. Že už cirkus není cirkus s klauny a akrobaty a hurónským smíchem, příznivce „nového cirkusu“ nepřekvapí. Všechny soubory, které se u nás představily - Cirque Ici, Que-cir-que, Cahin-Caha (ale i domácí soubor Continuo) – mají jedno společné - naprostou technickou dokonalost (při náročných akrobatických kouscích může být sebemenší chybička osudová), bohatou symboliku, svět někde na pomezí reality a snu, půvabná nevysvětlitelná kouzla, prolínání temných námětů a zároveň dětsky radostné hravosti…
Ve stanu – ostatně jako na téměř všech představeních programu festivalu Letní Letná – bylo narváno. Cirque baroque, který se zde představil, vznikl už v roce 1973 a založil ho herec Christian Taquet. Původní název zněl Le Puits aux images (Studna na obrázky), a svůj nový název získal až v roce 1980, kdy vznikla inscenace Cirque baroque. Dnešní show (myslím, že by nebylo přesné nazývat tuto záležitost inscenací) se nazývá Ningen a je inspirována Japonskem – konkrétně životem svérázného japonského spisovatele Jukia Mišimy (který je vzorem kontrastů dnešního Japonska, kolísajícího mezi tradicí a přijímáním západních vzorů). I když většina z nás patrně nezná okolnosti života spisovatele, který ukončil svůj život sebevraždou, není to pro sledování představení nutné. Symbolika, i když není vždy jasná, má v sobě srozumitelné archetypální prvky - souboje mezi dobrem a zlem (použití masek, rudý démon v souboji s mytickým bílým lvem), prolínání kontrastů stereotypu reálného života a snu či nočních můr jednotlivců, i obecná témata lásky, boje o moc, snahu překročit svůj stín či snahu o kontakt s ostatními… Vše se odehrává na podlouhlém hracím prostoru arénovitě obklopeném ze všech stran sedadly (a polštářovými sedátky na zemi). Prostor je zabydlen nejen horizontálně, ale i vertikálně. Neoddělitelnou součástí představení jsou dech beroucí lety střemhlav z výšky cca 8 metrů, nejrůznější typy akrobacie ať už sólové, tak ve dvojici, chůze muže po stropě hlavou dolů, let prostorem na pružných závěsech či tanec na barevných látkových pásech, v němž s neuvěřitelnou přesností v nebezpečném rytmu se „stoptimy“ padají artisté k zemi.
Představení v sobě má ovšem nejen závratné artistické výkony (k obdivu stačí už jen žonglování několika prolínajících se dvojic s kužely po celé délce jeviště). Jeho dalším atributem jsou působivé obrazy pohybové „poezie“, ale i „prózy“ (poezie vyvěrá např. ze scény dvou školáků , kteří pod plachtami virtuální lodi plují vstříc dobrodružství, až komicky laděnou, absurdní prózou je hemžení úředníků, vykonávajících stereotypní každodenní práci). I když představení je svým tématem i obrazy laděno skutečně temně, nemáte po jeho shlédnutí pocit deprese, spíše plnou hlavu toho, že jste shlédli – a to v každém slova smyslu – cosi mezi nebem a zemí.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Festivaly
LVHF bude uměleckým dílem hudebních a zednářských idejí
Koncerty klasické hudby, jejichž program definuje vzájemnost hudebního bohatství a zednářské symboliky – ...celý článek
Festival Za poklady Broumovska s prvomájovou předehrou
Ve středu 1. května 2024 zazní první z koncertů 19. ročníku festivalu Za poklady Broumovska. Během festivalové ...celý článek
Celostátní festival ZUŠ Open 2024
ZUŠlechťujeme uměním – pod tímto heslem opět od 23. května do 9. června 2024 ožijí v rámci celostátního ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
VČD uvede derniéru hry Kdo se bojí Beatles
Pardubický soubor před rokem uvedl českou premiéru hry slovenského dramatika Viliama Klimáčka Kdo se bojí Beat celý článek
HUDBA
Iveta Bartošová - Ve jménu lásky
Zpěvačka Iveta Bartošová patřila k nejoblíbenějším českým popovým zpěvačkám konce 20. a začátku 21. století. Z celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Festival umění a kreativity ve vzdělávání
Už počtvrté se pedagogové, rodiče, odborná i širší veřejnost či profesionálové z oblasti kultury a umění mohou celý článek