zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Kateřina Ondroušková: „Musíš se smát, abys nebrečel.“

Kateřina Ondroušková (Foto H. Smejkalová)

  

Za zdroj své příjemné nálady a pozitivního naladění uvádí moto filmu Vlak života: „Musíš se smát, abys nebrečel.“ To si prý často říká a snaží se být maximálně vstřícná – Kateřina Ondroušková, tisková mluvčí činohry Národního divadla.
Diváci se s ní osobně mnohokrát nesetkají, přesto k nim promlouvá potažmo přes všechny noviny. Stará se o veškerou komunikaci s tiskem, připravuje podklady pro média. Všechny inscenace, které nastuduje soubor činohry Národního divadla, propaguje od prvé čtené zkoušky až po závěrečnou tiskovou konferenci před premiérou. Koordinuje fotografování, televizní štáby, zajišťuje rozhovory s herci. Dále spoluvytváří měsíčník Národního divadla. Pro Český rozhlas 3 – Vltavu natáčí dokumenty ze života Národního divadla. Kateřina Ondroušková otázky častěji klade, než odpovídá...

  • Jak se cítíte v této obrácené roli?
    Klást otázky je mi příjemnější.
  • Vaše studia a cesta do Národního divadla v Praze? Pokud se nemýlím, pocházíte z Brna.
    Studovala jsem na JAMU, obor televizní a rozhlasová scénaristika a dramaturgie, tedy v podstatě žurnalistiku modifikovanou pro média. Práci v Národním divadle mi nabídl Dr. Josef Kovalčuk (šéf činohry ND – pozn. redakce). V té době jsem dokončovala studia v Brně. Měla jsem v sobě „puzení“, a tak jsem se jela do Prahy podívat. Jak jsem se rozhodla, to už víte. Já jsem osobně ráda, neboť jsem magický divadelní život, shon a hemžení, který je vždycky v zákulisí, poznala zblízka. A navíc mě od dětství divadelní zákulisí fascinovalo.
  • Jak dlouho vám trvalo, než jste se orientovala v zákulisních cestách (Například Kolowrat je v podzemí spojený se Stavovským divadlem).
    Potíže s orientací jsem měla. Jednak „geografické“, neboť zpočátku jsem byla ráda, že trefím vůbec ze Stavovského divadla do Národního a na Anenské náměstí, kde sídlí propagace a balet. Pak zbývaly chodby a zákulisní cesty, které jsou na obou scénách velmi komplikované. Ty mi naháněly hrůzu, ale byly jednodušší než najít správné cesty k lidem, protože ke každému musíte přistupovat jednotlivě, neboť každý je zde osobnost. Mí současní kolegové mi v tom hodně pomáhali. Cesta to byla někdy složitá, občas jsem narazila na překážku, ale postupně jsem se přirozeně zapojila.
  • Jaká byla vaše cesta k hercům?
    Ze začátku jsem měla trému a ostych, zejména k té nejstarší generaci. První pozitivní příhodu jsem záhy po mém nástupu zažila na výměnném zájezdu do Bratislavy. Kde za mnou přišla paní Blanka Bohdanová a povzbudila mě, což od ní bylo upřímné a milé. Právě na základě takovýchto setkání a příhod jsem se ostychu zbavovala.
  • Našla jste si za dobu svého působení v souboru opravdové kamarády?
    Určitě. Martina Válková, s níž jsem se poznala už v Brně. Myslím, že teď jsme kamarádky. Rozumím si s Katkou Winterovou , Janou Janěkovou, Janou Bouškovou, Hankou Ševčíkovou a s mnohými dalšími.
  • Hercům se vyhýbáte?
    Jistě, že ne. Ale o nikom nemohu říci, že bychom byli přátelé na život a na smrt.
  • Když to přeženu máte přímo v popisu práce být v dobré náladě?
    Nemám!!!
  • Ale předpokládá se to. Jak zvládáte chmury?
    Na jednom Febiofestu jsem viděla film Vlak života, jehož hlavní moto bylo „Musíš se smát, abys nebrečel.“ To si často říkám, nejen v pracovním životě. Snažím se být maximálně vstřícná, někdy to jde hůř, ale snažím se.
  • Kdy už máte dost divadla?
    Když se blíží konec června. Tato sezóna byla opravdu náročná. Těším se, že si odpočinu.
  • I pro vás znamená premiéra vypětí? Prožíváte ji s herci?
    To víte, že jo. Člověk je u zrodu – od první čtené zkoušky až do chvíle, kdy jsou všichni v kostýmech a vše je připravené. Jakmile vstoupí první herec před diváky, tak si přeji, aby to dopadlo co nejlépe a bylo to nejlepší představení, jaké kdy vzniklo.
  • Můžete ze svého pohledu posoudit tuto sezónu. Díváte se na inscenace zevnitř, tudíž váš pohled může být naprosto jiný než názor obyčejného diváka nebo kritiků?
    Celá sezóna byla připravená s velkým nasazením a přáním, aby dopadla na výbornou. Byla poznamená posledním rokem funkčního období současného šéfa Josefa Kovalčuka. Myslím, že jsme uvedli velmi úspěšné inscenace, jako byla Lucerna v režii V. Morávka, nebo Portrét umělce jako starého muže v režii Otomara Krejči, což byly inscenace, které velmi dobře ohodnotila i odborná kritika. Vznikla divácky velmi úspěšná inscenace Večer tříkrálový, zajímavá a nekonvenční Markéta Lazarová.
    Problematické bylo jaro – premiéra současných českých her Rodinné sídlo a Švejkův vnuk. Musím říci, že realizace byla naprosto poctivá. Kritika tyto inscenace nepřijala, byť na nich dramaturgie poctivě pracovala. Myslím, že ND má ze své podstaty uvádět původní českou tvorbu i přes případný neúspěch. Je mi velice líto, jak se odsoudila inscenace Švejkův vnuk, protože práce na ní byla nesmírně zajímavá. Tým pod vedením Ondřeje Pavelky pracoval opravdu na 120 %. Všichni se snažili pro kvalitu hry udělat maximum. Na práci kolem ní budu skutečně ráda vzpomínat.
  • Co vás čeká o divadelních prázdninách?
    Budu dělat korektury zpravodaje ND. Ten od nové sezóny změní podobu – jiný formát, grafiku, bude rozsáhlejší. Zaměří se vždy na jeden soubor. V září zahajuje činohra. Doufám ale, že budu taky odpočívat. Těším se na hluboké lesy, které jsou všude kolem naší chalupy na Vysočině, ale i na slunce a moře někde na jihu.
  • Budete zavařovat?
    (Šibalsky se usměje.) Zavařovat? Celá moje rodina „prozavařuje“ obvykle velkou část léta, ale já bývám připuštěna jen k pomocným pracem, jako je sběr kýžených plodů.
  • Škoda, myslel jsem, že budu moci ochutnat vámi vlastnoručně vyrobený kompot, takhle se budu těšit pouze na další tiskovou konferenci.
  • 19.6.2002 Josef Meszáros | rubrika - Rozhovory

    Časopis 17 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Festival Setkání Stretnutie 2024

    Časopis 17 - sekce

    HUDBA

    Mirai - Tomodachi

    Přebal alba

    Vychází očekávaná deska Tomodachi. Ta se přidává do katalogu kapely Mirai k platinově oceněným albům Konnichiw celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Svatá Zdislava a Cesty víry

    Světci a svědci: Svatá Zdislava

    Znovuotevření baziliky sv. Vavřince a sv. Zdislavy v Jablonném v Podještědí
    Přímý přenos slavnostní mše, kt celý článek

    další články...