ON-LINE - Detail příspěvku
„Nemám moc ráda mimořádná představení,“ říká Libuše Vondráčková
autor: archiv Scena.cz
Sopranistka Libuše Vondráčková je absolventkou pražské konzervatoře a Akademie múzických umění. Již během studií začala spolupracovat s operou Divadla J. K. Tyla v Plzni, kde nastudovala např. roli Blaženky (Tajemství), Zerliny (Don Giovanni), Katušky (Čertova stěna) nebo Undiny (Undina). Představila se rovněž v Hudebním divadle v Karlíně, kde hostovala v rolích Heleny (Polská krev) a Hany Glawari (Veselá vdova). Vedle divadla se intenzivně věnuje interpretaci především písňové a oratorní tvorby.
Od roku 1998 působí jako stálý host v opeře Národního divadla v Praze. V současné době zde vystupuje v rolích Donny Elvíry (Don Giovanni), 2. Literáta a Morany (Máchův deník), Esmeraldy (Prodaná nevěsta) a Druhé žínky (Rusalka). Tato mladá sympatická umělkyně také vytvoří hned několik rolí v právě připravované inscenaci opery Nagano, která bude uvedena 8. dubna 2004 na scéně Stavovského divadla.
Zpívání jsem měla vždy ráda. Doma jsem často zpívala návštěvám a známým různé lidové písničky. Od první třídy jsem hrála na klavír, zpěvu jsem se ale začala intenzivně věnovat až později. Jistý zlom nastal ve třinácti letech, kdy jsem byla přijata na pražskou konzervatoř.
Měli jsme dost času věnovat se svým zájmům. Ale přílišná volnost, která na konzervatoři panovala, nebyla, podle mne, pro člověka ve věku kolem čtrnácti patnácti let příliš dobrá.
Nekladl se tam důraz na všeobecné vzdělání, nikdo nás k něčemu podobnému nenutil, nemotivoval. Byli jsme ve věku, kdy by člověk měl přijímat co nejvíce informací, ale naše zaměření bylo příliš jednostranné. Kdybych mohla volit znovu, asi bych si konzervatoř vybrala až po absolvování nějaké jiné střední školy.
Tehdy na konzervatoři existovala operetní specializace, kterou vedl profesor Milan Karpíšek. Díky němu jsme si uvědomili co to vlastně je divadlo, jak „voní“. Připravoval s námi a s klavíristou profesorem Komárkem řadu operetních výstupů a dokonce celou Hervého Mam´zelle Nitouche, v níž jsem si jsem si zahrála a zazpívala Denisu.
Ještě předtím jsme v rámci hodin herectví nastudovali s profesorkou Charvátovou Martinů Veselohru na mostě, ve které jsem zpívala Popelku.
Během AMU jsem absolvovala pěveckou stáž v italském Osimu a také jsem byla přijata do Operního studia Národního divadla. S kolegy jsme tam nastudovali role z Mozartovy Kouzelné flétny a v nich jsme pak několikrát vystoupili v Divadla F. X. Šaldy v Liberci. Představení tehdy dirigoval pan Josef Chaloupka, který mi potom nabídl roli Blaženky v novém plzeňském nastudování Smetanova Tajemství.
Určitě na Lortzingovu Undinu, protože ji s námi připravil pan režisér Oto Ševčík. Byl to nejen skvělý režisér, ale také výborný člověk, který mě jako divadelník velmi ovlivnil. Často na něj vzpomínám.
Zpívala jsem ji bez alternace, všechna představení. Trochu mě mrzí, že inscenace tak rychle skončila, ale to už je osud podobných produkcí na oblastních scénách.
Byla to premiéra inscenace Dvořákovy Rusalky, která se vysílala přímým přenosem do řady zemí. Měla jsem samozřejmě radost, že můžu v Národním divadle zpívat. Cítila jsem ale obrovskou odpovědnost a trému. Nemám moc ráda představení, která jsou mimořádná, výjimečná. Nemohu se při nich správně uvolnit a uvěřit v imaginaci divadla. Mnohem raději mám atmosféru spojenou s nějakým běžným představením.
Národní divadlo uvede počátkem dubna ve světové premiéře operu Nagano od současného českého skladatele Martina Smolky. Opera je rozdělena podobně jako hokejový zápas na třetiny. V každé z třetin ztvárním jednu roli. V první budu zpívat Hlas při masáži, v druhé Divačku a v poslední Gejšu. Myslím si, že to bude velká zábava.
To nemohu přesně říct. Inscenaci teprve připravujeme a všechno pečlivě zkoušíme. Pěvecké party jsou poměrně náročné na souhru. Jako Divačka si zazpívám i milostný duet...
S hokejistou Milanem Hniličkou, resp. s jeho představitelem Václavem Siberou.
Pro tento projekt je určitě výhodou, že je to režisér, který operu běžně neinscenuje. Dokáže nás upozornit na celou řadu detailů, které by jiný operní režisér třeba nepovažoval za důležité. Jeho přístup je velmi hravý, což je příjemné.
Myslím si, že pánové Martin Smolka a Jaroslav Dušek to dobře vymysleli. Také všichni inscenátoři a interpreti přistupují k tomuto dílu profesionálně a zodpovědně. Nagano si rozhodně své diváky najde.
TIP!
AKCE ONLINE - Přehled příspěvků
Den s Národním divadlem
2.4.2004 - 22:44
Zuzana Němečková „hází“ po hercích…
31.3.2004 - 23:55
Svatostánek září ve dne i v noci
31.3.2004 - 23:15
Hladový jako herec
31.3.2004 - 22:49
Martin Rypan - Od baletu k byznysu
31.3.2004 - 22:10
Kruh přátel opery Národního divadla
31.3.2004 - 21:03
„Jeden komediant v rodině stačí,“ říká Aleš Hendrych
31.3.2004 - 18:23
České sekretářky dnes „zaskočí“ za Prvotřídní ženy
31.3.2004 - 18:10
Waldemar Wanatowicz se cítí jako součást organismu
31.3.2004 - 17:03
O archivu se Zdenou Benešovou
31.3.2004 - 16:31
Požár a znovuotevření
31.3.2004 - 16:10
Z tiskové konference k Naganu
31.3.2004 - 15:50
„Divadlo bych zatím neopustil,“ říká Martin Bonhard
31.3.2004 - 15:45
Sólistka Tereza Podařilová se také zabývá choreografií
31.3.2004 - 15:05
Ze zkoušky opery Nagano
31.3.2004 - 14:39
Odbor produkce ND má Otevřenou náruč
31.3.2004 - 14:21
Generální zkoušky baletu Giselle vrcholí
31.3.2004 - 14:18
Korepetice opery Vanda
31.3.2004 - 13:37
Chodí se na operu?
31.3.2004 - 13:24
Stavba a slavnostní otevření
31.3.2004 - 12:48
„Nemám moc ráda mimořádná představení,“ říká Libuše Vondráčková
31.3.2004 - 12:23
Pavel Petráněk má raději historické zákulisí operních děl
31.3.2004 - 11:34
Michal Dočekal prožívá běžné šéfovské stavy
31.3.2004 - 11:01
Základy národního divadelnictví
31.3.2004 - 10:31
Josef Dvořák o povolání, které se stalo součástí jeho života
31.3.2004 - 09:52
Dobrá vrátná – dobrá vizitka
31.3.2004 - 09:12
„Divadlo je otázka vteřiny a štěstí,“ říká Boris Rösner
31.3.2004 - 08:57
Šiju, šiju si ....
31.3.2004 - 08:17
Ředitel Daniel Dvořák nechce být slavným úředníkem
31.3.2004 - 07:45
Ateliéry a dílny Národního divadla
31.3.2004 - 00:16
Chodíte do Zlaté kapličky?
28.3.2004 - 23:56
Počátky samostatné budovy
28.3.2004 - 23:03
On-line den s Národním divadlem Praha
Fotogalerie akce
reklama