zvláštní poděkování
Quantcom.cz

ON-LINE - Detail příspěvku

Jevištní technici – parta divadelních pracantů

Ilustrační foto

autor: Scena.cz   

Jevištní technici, v divadelním slangu označovaní slovem „kulisáci“, patří v ostravském Divadle loutek mezi časově nejvytíženější profese. Přicházejí brzy ráno, aby připravili vše pro dopolední představení, a po odpolední zkoušce většinou chystají kulisy a loutky na druhý den.
Před představením či zkouškou postaví scénu a při samotném představení je často nutná i jejich přímá asistence. Stručně řečeno:jevištní technici stěhují, stavějí, „bourají“ a ukládají scénickou dekoraci, zabezpečují přítomnost rekvizit a některých loutek. Zajišťují na jevišti změnu scény mezi jednotlivými obrazy hry. Občas prý i některé loutky vodí, objeví se na scéně jako statisté či v menších rolích. Například Milan Hrubeš a Daniel Kalika hrají v představení Ze starých pověstí českých, vedoucího jevištní techniky Jiřího Kučeru dokonce prý obsadili do úlohy Maminky Palečka v inscenaci Paleček. „Říkal jsem tam dvě věty,“ vzpomíná s úsměvem Jiří Kučera na svou „hereckou“ zkušenost a dodává: „V jedné pohádce jsme dokonce zpívali a tančili.“ Tréma partu techniků už téměř opustila, jen občas před premiérou bývají trochu nervózní.

Plné ruce práce mají i při zájezdech do jiných českých divadel nebo do zahraničí. Jsou to oni, kdo musí sbalit a převézt veškeré kulisy a loutky, a po představení je zase sklidit a dopravit do svých skladů v Ostravě.
Jiří Kučera, šéf jevištní techniky, mi také vyprávěl o tom, co všechno musí on a jeho kolegové zvládnout během jednoho pracovního dne. „Přijdeme ráno v sedm hodin, postavíme kulisy, přineseme na scénu vše, co tam patří. Potom si osvětlovač nasvítí celou scénu a zvukař si připraví techniku. Před půl devátou přichází inspicient a přesně v půl deváté volá herce a techniky na jeviště. Manipulujeme s různými objekty na scéně, zajišťujeme i chod tahů, pokud je nemá na starosti inspicient. Po představení naběhneme znovu, abychom rozebrali dekoraci a připravili kulisy na zkoušku a po ní se většinou dělají přípravy na další den.“
Specifika zmiňované profese v loutkovém divadle upřesňuje „kulisák“ Martin Štěpanda:
„Práce jevištní techniky v našem divadle je jiná než například v činohře. V činoherním divadle kluci většinou postaví kulisy, a pak je zbourají. My musíme hodně pomáhat i při představení. Kromě dvou inscenací jsme k dispozici v průběhu každého představení. Přesto ale mohu říct, že mě to baví.“
Jevištní technici mi ve své pracovně vysvětlili, že mají také na starosti hydraulickou forbínu, připravují javajkovou jámu, dohlížejí na to, aby byla v pořádku podlaha a mohla dobře sloužit herecké akci, kontrolují i šály na jevišti. Prostě je to parta „divadelních pracantů“, kteří mají stále co dělat. Hlavně jsou to ale lidé, pro něž je divadlo víc než pouhé zaměstnání.

Malé vysvětlivky:

  • Javajková jáma – část podlahy, která se dá snížit tak, aby herci vodící javajky byli pod úrovní podlahy (javajky jsou loutky ovládané zespoda)
  • Tahy – lana, jimiž se na jevišti spouštějí či vytahují různé prvky scénické dekorace
  • Šály - černé látkové pruhy okolo jeviště, zpoza kterých herci přicházejí na své výstupy
  • 17.9.2004 16:54:00 Jan Zítka