zvláštní poděkování
Volný.cz

NETHOVOR - detail

Michal

ZÁHORA

Michal ZÁHORA

Michal Záhora absolvoval Konzervatoř Duncan centre (2003). Zahraniční studijní pobyt absolvoval ve Stockholmu, po jehož ukončení ihned získal angažmá v norském národním souboru Carte Blanche. Poté následovalo angažmá v taneční skupině choreografa Roberta Zappaly v Itálii (2004-2005). Tříleté angažmá absolvoval Michal následně v britském národním souboru Scottish Dance Theatre (2006-2008). Ojedinělé a široké zkušenosti získal při práci v uvedených souborech, ale také v rámci nezávislé umělecké činnosti. Spolupracoval s více, než osmnácti zahraničními a českými choreografy, ze kterých jmenujme alespoň Ohada Naharina, Amandu Miller, Inu Christel Johannessen, Adama Benjamina, Evu Blažíčkovou. Své vlastní choreografické tvorbě se Michal věnoval zejména jako člen souboru NANOHACH (2005-2016). Mezi jeho autorská díla patří Synchronicity, Resonance, Orbis pictus, Diptych, DEVOID, Pulsar, Koncert pro NI, Slavnost (taneční pouť krajinou). Všechny jeho inscenace na sebe strhly pozornost kritické i divácké divadelní obce u nás i v zahraničí (Irsko, Itálie, Německo, Rumunsko, Rusko, Slovensko, Slovinsko, Španělsko, Švýcarsko, USA, Velká Británie). Za svoji choreografickou a interpretační práci byl nominován na nejrůznější ceny ve svém oboru: Cena Thálie, Cena SAZKY za objev v tanci, výroční ceny Opera plus. Souběžně s choreografickou a taneční činností se Michal také systematicky zabývá uměleckým vzděláváním a pedagogické praxi. Vedl semináře na London Contemporary Dance School – The Place (Londýn), Rambert school of ballet and contemporary dance (Londýn), The Space – Scottish School of Contemporary Dance (Dundee). Průběžně od roku 2008 vede vzdělávací semináře pro profesionály, studenty tanečních škol nebo pro pedagogy a účastníky celorepublikových přehlídek amatérského tance a základních uměleckých škol. V letech 2009-13 byl ředitelem Konzervatoře Duncan centre, kde byl také několik let pedagogem. Vyučoval i na Janáčkově konzervatoři v Ostravě.

 


Záznam NetHovoru 24.10.2018


* Vážený Michale, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce

Pěkný podvečer, děkuji za pozvání. Dnes jsme celý den zkoušeli nové představení, zbývá posledních pár dní do premiéry, tak jsme všichni napjatí

* Michale kterého choreografa máš nejraději a kdo tě ve tvé kariéře nejvíc formoval? Martin

Vždy mě fascinovali choreografové, kteří pracovali velmi fyzicky, s živočišnou energií. Zároveň se silným přesahem. Býval to Ohad Naharin velmi...

* Michale jak jste se vlastně k tanci dostal? Chtěl jste být odmalička tanečníkem? Alex

Chtěl jsem být divadelním režisérem. To už v šesti letech. K tanci jsem se dostal přes sestry, které tančily.

* Kolik hodin denně musí tanečník cvičit? Tom

Já myslím, že je to různé. Nicméně příprava na konzervatoři je náročná. 4 x až 6 x 45minut denně

* Prozradíš něco o tvé nové choreografii Výročí? Aleš

Výročí je nová choreografie, kterou chci oslavit sto let naší republiky. Sto let velmi nabitých událostmi, šílenými zlomy a zvraty, které se podepsaly na nás všech

* Jako choreograf máte za sebou již řadu představení. Jaká témata vás při tvorbě nejvíce oslovují? Zdena

Myslím, že mě vždy nejvíc zajímali lidé. Jejich životy, myšlení, motivy jednání, city. Život sám

* Michale, kdy jsi začal vytvářet vlastní choreografie? Jana, Brno

První vlastní choreografie jsme tvořili jako studenti na konzervatoři. Od prvního ročníku jsme byli vedeni k tvorbě skrze improvizaci a vlastní choreografickou tvorbu. Já jsem byl starší, než moji spolužáci, mě bylo 18 let.

* Tanečník musí být štíhlý a krásný. Souhlasíte? .) Roman

Já myslím, že vůbec nemusí :-)

* Michale, byl nějaký taneční umělec, který na Vás silně zapůsobil? A čím? Marie, Opava

Ano, bohužel si ale nevybavím její jméno. Byla to tanečnice od Piny Bausch. Hodinové sólo na ticho tančila ve svých snad 45 letech. Bylo to neskutečné, zjevení.

* Vaše nová choreografie nese název Výročí. Mohl byste prozradit, jakým příběhem či tématem jste se nechal inspirovat? Pavel

O Výročí jsem se trochu již zmínil. Čtyři různé mentality, kultury, historické odkazy na velmi malém prostoru Československa. Mnoho nedorozumění, neporozumění, mnoho zklamaných nadějí...

* Existuje nějaká hranice pro to, kdy by měl tanečník s tancem přestat? Patrik, Brno

Asi kdy nemá co svým tancem říci. Otázka je, jestli je to ten dotyčný schopen poznat :-) Obsahy se komunikují skrze tanec a tělo již v nějaké své fázi není schopno tyto obsahy artikulovat... To by byl druhý případ.

* Michale jak si vybíráte hudbu k choreografii? Máte nějaké oblíbené skladatele? Radmila

Hudba je nesmírně inspirativní zdroj. Já dlouhodobě spolupracuji s italským skladatelem Carlem Natoli. Nesmírný talent, skvělý člověk, ale především velmi citlivý a vnímavý k záměru.

* Máte strach při tanci ze zranění? Aleš

Zranění mohou být z dlouhodobého přetížení, stanou se při únavě a nízkém soustředění. Samozřejmě také v případech, kdy se posouvají vůbec lidské možnosti. Obecně ale platí, že lze zraněním předcházet správnou prací. Takže se nebojím, tak aby mě strach blokoval, ale dělám vše proto, aby ke zranění nedošlo.

* Dělají si tanečníci mezi sebou nějaké naschvály před představením? .) Karolína, Dejvice

Tak tohle já neznám! :-) To mi přijde jako z jiného světa. Nebo jiného oboru, možná... Opak je pravdou. Jsou na sobě naprosto závislý, musí dýchat za druhého, pomáhat si, vnímat se, být vůči sobě citlivý... Jinak se nemůže taneční představení povést.

* Používáte při svých choreografiích videoprojekci? Honza

S videem pracuji velmi zřídka. Obecně si myslím, že je velmi náročné skloubit různá média komunikace do funkčního celku.

* Divadlo PONEC je už dlouhá léta rájem tance, jak se vám v tomto prostoru pracuje? Zuzka, Žižkov

V divadle Ponec je pro současný tanec vybudováno skvělé zázemí. Je to místo, kam jít na současný tanec. Fajn tým lidí a technicky na výborné úrovni.

* Michale koho napadlo oslavit stoleté výročí vzniku republiky tancem? Adam, Vinohrady

Jak jinak oslavovat, než tancem - zvlášť pro tanečníka. Myslím, že skoro každý se z radosti trochu zavrtí, poskočí a tak :-)

* Jak se tvoří choreografiie, která vzdává hold jubilejnímu výročí České republiky. Došlo v průběhu zkoušení k problémům? Dan

Mám pocit, že je to epos. Doufám, že to nebude tak pro diváky! Doby řeckého divadla jsou za námi, kdy diváci přihlíželi sedmihodinovým představením. My se vejdeme do hodiny. Jako kdykoliv člověk něco dělá, nejde vše předvídat, ovlivnit. Problémy jsou spíše technického rázu. Zmeškané letadlo, ulomená rekvizita apod.

* Jak vnímáte taneční kritiku a jak je pro vás důležitá? Hana

To je složitá otázka. Jsou to otázky dvě. Líbí se mi zahraniční kritika. Obecně velmi informovaná, zasazující do širokých kontextů se schopností nadhledu. Důležitá může být, pokud píše kritik fundovaně a to se často dozvíme důležité věci.

* Michale jsi jako choreograf na tanečníky přísný, nebo máš pochopení, když sám tančíš? Petr

Myslím, že jsem náročný. To snad i sám na sebe. Zároveň ale vím, že divadlo - tanec je živá záležitost, proměnlivá a vše nelze ovlivnit. Vždy je prostor...

* Soutěž StarDance sleduješ v TV, máš rád taneční show? Eva, Brno

Přiznám se, nesleduji. Mám rád taneční představení, taková ta v divadle spíš.

* Jak se musí se tanečník udržovat? Co má např. mít na jídelníčku? .) Libor

Jídlo je základ metabolismu a tělo je tanečníkův nástroj. Udržovat by se měl, pokud chce dobře a dlouho fungovat. V zásadě zásady zdravé výživy a všeho s mírou.

* Jak vlastně choreografie vzniká? A jak vypadá práce choreografa na tanečním sále? Monika

Nepracujeme s pohyby, které jsme někde, někdy použili. Vždy hledáme nové vyjádření pro konkrétní obsahy. To je cestou improvizace. Mnoho hodin a dní se tedy improvizuje - témata jsou daná, asociace, inspirační zdroje. To vymezí materiál. Pak se vybírá odpovídající materiál a ten se dál rozpracovává až do konečného tvaru.

* Pár let jsi byl členem souboru NANOHACH, moc děkuji za krásná představení. Co připravuješ do budoucna? Pavla

Ano, NANOHACH jsme ukončili, ale s Honzou Malíkem jsme vytvořili PULSAR, v rámci které vznikají další představení. Premíra "Výročí" je 28. 10.

* Kde v Evropě mají tanec nejvíce rádi? Tomáš

Tanec obecně nevím, ale současný tanec má od našich hranic na západ velké publikum. Nebyla přerušena kontinuita vývoje jako u nás a na představení současného tance se chodí stejně běžně, jako na koncerty, nebo divadlo.

* Co vás ještě baví kromě tance? Máte vůbec čas na něco jiného? Hedvika, Pardubice

Baví mě architektura, sport, přírodu miluji. Rád čtu

* Zabýváte se také uměleckým vzděláváním a pedagogické činnosti. Kde se vám lepé přednáší doma nebo v zahraničí? Kamila, Ostrava

V zahraničí jsou lidé otevřenější, nebo lačnější po tom, co přináším. Může to být jinakostí toho, co jim tam předávám.

* Máš rád baletní přestavení, co Tě v baletu či tanci poslední dobou nejvíce oslovilo? Markéta, Prosek

Přiznám se, že baletní představení příliš nevyhledávám.

* Jak vnímáte současný český tanec v porovnání třeba se světem? Martin, Hradec K.

Svět je velmi obecné slovo. Už jen v Evropě jsou obrovské rozdíly. To pramení především z toho, jaké je v dané zemi vzdělání. Jsou evropské země, kde současný tanec vzkvétá a jinde zase téměř neexistuje. U nás to vnímám tak, že je problém v tématech. Absence silných témat, která komunikují napříč.

* Kolik choreografií jste dosud vytvořil?

Nevím, spočítám je. Jen nevím, jestli mám počítat i školní projekty.

* Měl si někdy pocit, že tanec chceš vzdát a hodit za hlavu? Kamil

Ano, jednou, hrozně dávno. Bylo mi 14 let.

* Co je na práci tanečníka, choreografa a pedagoga pro vás nejhezčí a co je nejtěžší? Stanislava, Liberec

Možnost realizovat se. Zažívat všechno to, co tanec přináší - sebepoznání, chápání světa skrze cit, napojení na lidi kolem. Se studenty je to krásná práce, když se jim daří, když vidím, že objevené skutečnosti jim prospívají. Nejtěžší je neustále dotovat, investovat energii, které je potřeba strašně moc.

* Vážený Michale, mnohokrát děkujeme za příjemné odpoledne, které jsme mohli spolu s Vámi strávit u Internetu. Přejeme vám samé krásné taneční zážitky a hodně dobrých tvůrčích nápadů. Vaše slovo závěrem? Redakce

Mnohokrát děkuji za pozvání. Děkuji za všechny otázky! Byli jste skvělí, bylo mi potěšením. Na některém z představení na shledanou Michal

NETHOVORY - již 770

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

květen 2019

 

reklama

OLDstars

Záznam NetHovoru z 24.4.2019 - Štěpán GAJDOŠ

* Vážený Štěpáne, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce

Dobrý den, děkuji moc za pozvání. Dnešek byl docela klidný, spíše tak vyklusávám po premiéře z minulého týdne a doháním resty. :) To stejné mě čeká ještě večer.

* Vzpomínáte na své úplně první profesionální představení? Pokud ano, které to bylo? Iva, Brno

Dobrý den, určitě, ono to není tak dávno :D Jde jen o to, z pohledu které profese se ptáte. Jako herec jsem se poprvé s profesionálním divadlem setkal právě v Brně v inscenaci Král Oidipús, kterou v Mahenově divadle režíroval Martin Františák. Jako režisér pak v Divadle Šumperk, kde jsem režíroval inscenaci Mord, mošt a Columbo.

* Štěpáne o čem je inscenace Moře klidu? Martina

Dobrý den, inscenace Moře klidu je především o dlouhověké fascinaci Měsícem, která vrcholí přistáním člověka na Měsíci. Zabývali jsme se tedy převážně touto událostí, tedy misí Apollo 11. A není náhoda, že je to letos právě 50 let od této významné události. Mimochodem...Moře klidu je název kráteru do kterého posádka Apolla 11 v roce 1969 přistála.

Štěpán GAJDOŠ - celý NetHovor