zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Doktor Faust rozjímá o svém životě…

Faust (DJKT)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Divadlo J. K. Tyla v neděli 16. 11. 2008 představilo svou další novinku, balet Faust. Šéf plzeňského baletu Jiří Pokorný převedl do taneční podoby operu Charlese Gounoda. „Faustův příběh je výborným námětem pro čistě baletní zpracování, byl jsem o tom vždy přesvědčen a v dramaturgickém výhledu jsem ho měl již dlouho. Plzeňští diváci znají důvěrně Fausta a Markétku Charlese Gounoda, operní soubor uvedl v r. 1999 i Boitova Mefista, s Faustem v baletním provedení se však dosud nesetkali. Náš Faust bude vycházet v první řadě z libreta Gounodovy opery, inspiraci mi poskytl také balet Františka Škvora Doktor Faust (Mefistofela), poprvé uvedený v Národním divadle v r. 1926. Autor v něm zhudebnil taneční báseň Heinricha Heineho Faust (1851), v němž ďábel nabývá ženské podoby,“ přiblížuje svůj záměr umělecký šéf plzeňského baletu Jiří Pokorný. „Lákala mě nejen psychologie Fausta samotného, ale především mystičnost všudypřítomného ďábla, který se může projevovat nejrůznějšími způsoby – i v dnešním světě se s ním ustavičně setkáváme. Prostřednictvím této látky bych chtěl poukázat na to, že nejdůležitější v životě je poznat čistotu jako důležitý zdroj pro přežití lidského rodu v éře, kdy hlavní tendencí je vše zmaterializovat.“

V inscenaci Jiřího Pokorného působí ďábel zdvojenou silou – Mefisto má i svůj ženský protějšek. Symbolickým ztvárněním čisté lásky je taneční pár, který diváky provází průběhem celého děje (Michaela Musilová, Marek Kašparovský). Taneční výstupy Mefistofela a Mefistofely, na premiéře v podání Milana Maláče a Ivony Jeličové, byly velice dynamické s nutností absolutní dokonalosti techniky pohybu. V titulní roli svůj další profesionální růst prokazuje Martin Šinták a jako Markétka září Lenka Hrabovská. Choreografie Jiřího Pokorného je náročná nejen pro čtveřici hlavních postav, ale klade velké nároky i na ostatní role, čímž dává možnost k rozvoji a profesnímu růstu všem členům souboru. Scéna Jaroslava Milfajta a kostýmy Tomáše Kypty ctí historické souvislosti i libreto Barbiera a Carrého ke Gounodově opeře. Nové původní baletní představení na plzeňské scéně doprovází živý orchestr pod taktovkou Jiřího Petrdlíka.

24.11.2008 15:11:26 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Zveme ...

Madama Butterfly a nabídne hned dva vyhlížené debuty

Madama Butterfly

Osmnáctá sezóna oceňované série kinopřenosů z Metropolitní opery v New Yorku, která v posledních letech pod ...celý článek


Coco Chanel jako přehlídka módy i života

Coco Chanel

Balet NdB přichází s novou premiérou věnovanou módní ikoně Coco Chanel. Choreograf Mário Radačovský připravil ...celý článek


Julie a Romeo zakončí sezónu Jihočeského divadla

Barbora Coufalová a Sebastiano Mazzia  (Julie a Romeo)

Poslední premiérou zimní sezóny Jihočeského divadla bude taneční divadlo Julie a Romeo, které uvedeme v modern ...celý článek



Časopis 19 - sekce

HUDBA

Petr Hapka – 80 let

Petr Hapka

Televizní písničky a songy Petra Hapky
Štěstí je krásná věc, Dívám se, dívám, Rozvod a další slavné hity a celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Literární tipy 20. týden

Nezávislý maestro Andrea Camilleri

Romantické hrady, Rýn a dívka jménem Lorelei
Hluboké údolí nejdůležitější evropské řeky je, kam oko dohlédn celý článek

další články...