zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Přední sólisté Baletu Národního divadla úspěšně hostovali na Taiwanu

A. Katsapov, N. Márová a M. Štípa

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Na sklonku srpna se z letního hostování na Taiwanu vrátili přední sólisté Baletu Národního divadla Nikola Márová, Alexandre Katsapov a Michal Štípa. Vystupovali v hlavních rolích baletu Dáma s Kaméliemi na pozvání choreografa Allena Yu v hlavním městě Taipei i na dalších místech. Návštěvě umělců z ND věnovala velkou pozornost média i místní společenské kruhy. Slavnostní premiéru v Taipei navštívil prezident Čínské republiky, jak oficiální název Taiwanu zní, a šest vyprodaných večerů svědčí nejlépe o zájmu diváků.

Allen Yu, vlastním jménem Neng-Sheng yu, je v současnosti choreografem a baletním mistrem v rakouské Oper Graz. Zároveň je uměleckým ředitelem souboru Chamber Ballet Taipei, s nímž každoročně pořádá letní sezóny se zahraničními hosty. Jeho letošní produkce, neoklasický balet na motivy slavného románu Alexandra Dumase Dáma s kaméliemi, je verzí představení, které mělo premiéru v roce 2000 v Německu, na Taiwanu o tři roky později. Jako hudební doprovod použil choreograf koláže z devíti oper Giuseppe Verdiho a pro letošní sezónu některé části baletu přepracoval.

Tanečníci ND strávili na Taiwanu téměř celé dva měsíce. Náročnou choreografii začali studovat již druhý den po příjezdu do hlavního města Taipei. Denně strávili v baletním studiu v průměru devět hodin, takže označení „prázdniny“ se pro jejich pobyt dá použít těžko. Choreograf Allen Yu, známý svou pracovitostí, některými požadavky občas pražské sólisty zaskočil.

„Baletní studio se nacházelo hodinu cesty od našeho hotelu, takže jsme museli vstávat velmi brzy. Tréninky začínaly v devět hodin ráno, to je o něco dřív než v Praze,“ vypráví první sólista A. Katsapov, „Allen Yu má pověst workholika, a je to pravda, nároky měl velké. Třeba jsme už za sebou měli dvě představení, ale on s námi dělal znovu tři kompletní zkoušky denně. To je jako odtancovat celý balet třikrát. Trochu se tedy divil, když jsme nejeli všechny zkoušky naplno... Na druhou stranu to byl dobrý přístup k celému souboru, podařilo se mu během měsíce neuvěřitelným způsobem zvednout kvalitu tanečníků.“ Občas se objevily drobné komplikace. Allen Yu například pořídil na představení kvůli barvě podlahy nový baletizol, na kterém se ale zpočátku skoro nedaly točit piruety. „Když jsme se ho na to ptali, řekl nám, že je to lepší, než kdyby to klouzalo,“ vzpomíná na lakonickou odpověď choreografa první sólista. Yu je podle tanečníků také výjimečný organizátor a jeho schopnost získávat sponzory je prý obdivuhodná.

Balet nemá na Taiwanu příliš velkou tradici, a to je právě jedna z věcí, kterou by Allen Yu chtěl změnit. Jeho ansámbl Chamber Ballet Taipei funguje jako sezónní skupina, nyní má –bez hostů – 22 členů, takže přízvisko „komorní“ už ztrácí význam. Počet členů i složení se mění, letos se asi z poloviny obměnil, noví členové se rekrutovali z otevřeného castingu, který choreograf pořádal na jaře. Yu nyní hledá sponzory pro to, aby mohl soubor provozovat celoročně. Jeho cílem je větší profesionalizace baletního umění na Taiwanu. V zemi funguje ještě jeden velmi mladý soubor, Taiwan Royal Ballet, založený v roce 2002.

Taiwan je však na druhou stranu dobře znám ve světě současného tance, pochází z něj totiž jeden z nejvýraznějších moderních souborů, Cloud Gate Dance Theatre, který byl v roce 2005 také hvězdou festivalu Tanec Praha. Soubor založil v roce 1973 choreograf Lin Hwai-min jako první skupinu současného tance v čínsky mluvící oblasti. Naši tanečníci měli příležitost vidět vystoupení jeho mladších členů, kteří tvoří soubor Cloud Gate Dance Theatre 2, odehrávající se pod širým nebem na největším Taipeiském náměstí. Na představení, které soubor pořádá jednou do roka, se sešlo několik tisíc diváků, vystoupení bylo zároveň snímáno a promítáno na plátna kolem pódia. „Byl to neuvěřitelně silný zážitek,“ vyprávěli tanečníci, „Představení trvalo asi sedmdesát minut a obecenstvo bylo úžasné, nikoho ani nenapadlo v průběhu odejít.“

15.9.2008 22:09:17 Redakce | rubrika - Zprávy

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Časopis 18 - sekce

DIVADLO

Bílá Voda míří na prkna naší první scény

Jana Pidrmanová (Evarista), Magdaléna Borová (Žofia Burdová)

Činohra národního divadla chystá dramatizaci románu Bílá voda od spisovatelky Kateřiny Tučkové. Premiéra 9. kv celý článek

další články...

HUDBA

Mirai - Tomodachi

Přebal alba

Vychází očekávaná deska Tomodachi. Ta se přidává do katalogu kapely Mirai k platinově oceněným albům Konnichiw celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Velikáni filmu... Karel Kachyňa

Oznamuje se láskám vašim

Setkání v červenci
Úsměvná letní romance o nenadálé lásce. Český film uznávaného režiséra Karla Kachyni, od celý článek

další články...