Kráska a zvíře v Redutě
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekZebra – bílé pruhy, které vyznačí přechod z jedné strany chodníku na druhou. V brněnské Redutě přechod od jedné tajemné řady bílých kuchyňských dveří ke druhé. Místo, kde se křižují a míjejí lidé. Kamsi dveřmi odcházejí a odkudsi přicházejí. Cosi za dveřmi vyhlížejí. Přičemž na semaforu na portále se symbolicky rozsvěcí zelená, červená, nebo bliká oranžová.
V inscenaci režiséra Rocca není Glassova Kráska a zvíře žádnou pohádkou s dívkami v princeznovských šatech a s ošklivou příšerou, kterou by mohla ze zakletí vysvobodit milující Kráska. Félicie (Andrea Priechodská) a Adélaide (Hana Škarková), pravda, připomenou zlé nevlastní sestry z pohádek. Kráska (Jana Wallingerová) je ale obyčejná dnešní holka v žlutém tričku a kožených kalhotách. A její nápadník Avenant (Svatopluk Sem) obyčejný dnešní kluk v džínech a plandavé oranžové košili. A Zvíře (Jiří Hájek) se na jevišti neobjeví vůbec – prostorem zní jen jeho hlas.
„Kráska a zvíře jako příběh mezi životem a smrtí. Vhodné pro starší 12 let.“ anoncuje brněnské Národní divadlo. „Na jedné straně mince je život, na druhé smrt. Dotýkají se, ale nikdy se nepotkají“, říká režisér – a odvolává se na Jeana Cocteaua, podle jehož filmu ze 40. let opera vznikla. K filmu odkazují i červená rukavice, plexisklová křídla či luk pro Krásku, zrcadlo a další symboly – bez znalosti filmu, bohužel, do značné míry nečitelné. Jako ostatně značná část významů, které Rocc zakódoval do jednání herců. Kdo (nebo co) je Zvíře? Je reálné? Do zámku přicházejí vetřelci s tváří zakrytou obrázkem zvířat: Ludovic jako zebra (!), Avenant jako lev, Krásčiny sestry jako opice a papoušek – jako že v každém z nás žije nějaké zvíře? A jak je to s tou smrtí? Kráska na konci zpívá, že jí vysvobozené Zvíře připomíná Avenanta. A ten se mrtev zhroutí k zemi. Načež Krásce její bratr Ludovic (Petr Matuszek) prořízne hrdlo lukem. Vysvobození? Od čeho?
Rocc opět předvedl smysl pro výrazný divadelní tvar, dovedl interprety k obdivuhodně preciznímu, striktně stylizovanému jednání (pohybové etudy Petra Matuszka!) – v prostoru, kde reálné předměty odkazují k realitě spíše nepřímo (také zámecké interiéry, promítané na prospekt, mají daleko k pouhému popisu – spíše dotvářejí poetickou atmosféru, především díky všudypřítomnému bílému hřebci s krásnýma očima). Nicméně připravil publiku poněkud příliš významových hádanek.
Lepší orientaci v situacích, bohužel, nikterak nepomáhá ani český překlad, neb je interpretům jen málokdy rozumět – a možná trochu i vinou nezpěvného, neobratného překladu má jejich pěvecký projev většinou dosti daleko k přesné, stylové interpretaci minimalistické hudby. Stejně jako se nezkušenost dirigenta Jakuba Kleckera (i orchestru brněnského Národního divadla) s touto hudbou projevila nepřesnostmi v souhře a především v celkovém hudebním pojetí, které má daleko k přesně pulzujícímu proudu opakujících se motivků a jejich variací, neúprosně se ženoucímu vpřed.
Přes všechny výhrady k výsledku si ovšem myslím, že orchestru brněnského Národního divadla setkání s minimalistickou operou prospěje, stejně jako brněnskému publiku prospěje setkání s divadlem, jaké vyznává režisér a scénograf Rocc. A Reduta je ideální prostor pro takovéto projekty.
Brno, Národní divadlo – Philip Glass: Kráska a zvíře. Překlad Michal Lázňovský, Tomáš Vondrovic, dirigent Jakub Klecker, režie, scéna a kostýmy Rocc, dramaturgie Patricie Částková. Premiéra v Redutě 2. 5. 2008, psáno z reprízy 5. 5. 2008.
Zdroj Hudební rozhledy 08/2008 - Lenka Šaldová
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Časopis 19 - sekce
DIVADLO
Slovácké divadlo uvede napínavé drama
Slovácké divadlo v sobotu 27. 4. 2024 čeká další premiéra. Tentokrát se do čela inscenačního týmu postavil eme celý článek
HUDBA
Zemřel Miroslav Imrich
Hudební scénu zasáhla tragická zpráva. Ve věku 71 let navždy odešel zpěvák a skladatel Miroslav Imrich, jeden celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Skutečný příběh manželství
Milá Olivie
Dokáže síla umění překonat rodinnou tragédii? Skutečný příběh manželství britského spisovatele celý článek