zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Skladatel Louis Andriessen na Pražském jaru

Skladatel Louis Andriessen

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Po šesti letech bude znovu hostem Pražského jara letos devětašedesátiletý nizozemský skladatel Louis Andriessen. Někdejší žák Luciana Beria patří i v celosvětovém kontextu už několik desítek let k nejznámějším a nejhranějším tvůrcům soudobé hudby. Je autorem rozsáhlého díla včetně orchestrálních skladeb, komorní hudby a několika oper. S oblibou se věnuje rovněž multimediálním projektům s využitím elektroakustické hudby. Na Pražském jaru naposledy zazněla v roce 2002 v podání rozšířeného souboru MoEns v netradičním industriálním prostředí bývalé kotlárny ČKD v Karlíně Andriessenova třičtvrtěhodinová skladba De Staat na Platónovy texty, při jejímž uvedení asistoval u zvukového mixážního pultu sám skladatel.

Letos bude ve skladatelově přítomnosti na koncertu mezinárodního komorního orchestru Ostravská banda v pátek 23. května 2008 v Rudolfinu provedeno novější Andriessenovo dílo La Passione (Pašije) pro soprán, housle a bizarně sestavené instrumentální těleso se sedmi dřevěnými a sedmi žesťovými dechovými nástroji, třemi houslemi, dvěma klavíry, syntezátorem, elektrickou a basovou kytarou, cimbálem a bicími nástroji. Skladba byla komponována v letech 2001–02 pro italskou zpěvačku Cristinu Zavalloni a americkou houslistku Monicu Germino. Právě z podnětu její první interpretky je skladba zhudebněním vybraných veršů ze sbírky Orfické zpěvy italského prokletého básníka Dina Campany (1885–1932), které vyšly už v šedesátých letech v českém přetlumočení básníka Jana Vladislava.

Cyklus šesti vybraných písní s introdukcí plyne v jednolitém, převážně homofonně zpracovaném proudu. Celá skladba trvá přibližně 28 minut. Závěrečná báseň odkazuje k tragickému osudu ruského houslisty, s nímž byl Dino Campana v roce 1914 internován v psychiatrickém ústavu v Tournai ve Flandrech. V duchu postmodernismu prostupují dílem odkazy na snadno rozpoznatelné hudební symboly, úvodní fanfárové motivy odkazují k vstupnímu Pas de quatre Stravinského baletu Agon, závěr Andriessenových Pašijí je reminiscencí na finále Mahlerovy Písně o zemi. Skladba v přednesu obou zmíněných sólistek a známého souboru London Sinfonietta s dirigentem Oliverem Knussenem zazněla poprvé v říjnu 2002 v londýnské Queen Elizabeth Hall. Při jejím festivalovém provedení se společně s americkou houslistkou ujme vokálního partu rakouská pěvkyně Michaela Riener.

Na programu v každém ohledu výjimečného večera souboru Ostravská banda jsou dále skladby amerického skladatele Elliotta Cartera, oslavujícího v letošním roce 100. narozeniny, Petra Kotíka, Miroslava Srnky a pražská premiéra Houslového koncertu György Ligetiho v podání Hany Kotkové.

19.5.2008 18:05:33 JoMe | rubrika - Zprávy

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Zprávy

FOK zveřejnil program jubilejní 90. sezóny

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK zahájí 90. sezónu provedením monumentální Symfonie tisíců Gustava Mahlera ...celý článek



Časopis 19 - sekce

HUDBA

J. Bernardt představí v Praze novou desku

J. Bernardt

Belgický zpěvák, skladatel, hudebník, producent, inženýr, programátor, člen alternativní rockové kapely Baltha celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Výtvarné tipy 19. týden

Věčný Egypt

Věčný Egypt: Dědictví
Tisíciletá historie africké země vepsaná do tamní architektury, nekropolí, řemesel i celý článek

další články...