zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Opereta v dobrém i ve zlém

Giroflé-Girofla

autor: archiv divadla   

Pavel Klečka se dal na režii. Dalo se to čekat, jako už dříve od Oldřicha Kříže, jsou to pěvci přemýšliví, mají přesnou představu divadla a dost zkušeností. Reprezentují tzv. hereckou režii, která se stará hlavně o herecké jednání, což je dobré v kusech, které s komediantstvím stojí a padají. Právě operety k nim patří a Klečka si výborně vybral kdysi slavnou, dnes zapomenutou operetu mladšího současníka Offenbacha Charlese Lecocqa Giroflé-Girofla. Proslavil ji avantgardní inscenací A. J. Tairova, z níž odvozoval své teorie J. Honzl.

Dvojčata Giroflé a Girofla se mají vdávat, jenže jednu nevěstu unesou piráti a rodiče druhou dceru provdají dvakrát v naději, že se unesená rychle vrátí a nikdo nic nepozná. Typická zápletková komedie a právě bláznivě zapletené crazy situace Klečka režíroval. Vymyšlené to měl pěkně, leccos i dobře vyšlo, ale pro lepší výsledek by potřeboval schopnější a možná i vstřícnější herce. Dona Bolera, ustaraného tatínka pod pantoflem, výtečně zahrál Jiří Ceé, suše glosoval a pointoval situace, hlas ovšem už nemá patřičně znělý. Bolerovu manželku doňu Auroru patřičně zostra vykreslila Michaela Lohniská. Také divokého nápadníka, válečníka Murzuka, zahrál Oldřich Kříž s velkou nadsázkou, možná až přílišnou, jeho budoucího švagra Marasquina, bankéře, postavil Jozef Brindzák do kontrastu kultivovaným gentlemanským chováním. Ano, jen by to všechno mělo být přesnější v souhře a hlavně zahrané s ještě větší nadsázkou, jenže té brání zdejší zakořeněná popisnost jednání. Podlehla jí Gabriela Kopperová v titulní dvojroli, k tomu její zpěv stále trpí intonační nejistotou a špatnou dikcí, jakkoli o výslovnost Klečka zjevně hodně a správně dbal. Christině Vasilevě postava komorné Paquity nesedla, Zdeněk Nádeník v roli komorníka Pedra distonoval už neúnosně. Vůbec hudební nastudování pod taktovkou Martina Doubravského postrádá esprit a preciznost, což inscenaci devalvuje nejvíc.
Škoda, mohla to být větší událost. Snad se Pavel Klečka nenechá touto zkušeností odradit od dalších režií, byla by to škoda.

Divadlo F. X. Šaldy Liberec – Charles Lecocq: Giroflé-Girofla, opereta o dvou dějstvích. Libreto Albert Vanloo a Eugen Leterriér, české zpracování Saša Razov, Jiří Čekan a Stanislav Regal, úprava Pavel Klečka. Dirigent Martin Doubravský, režie Pavel Klečka, scéna Eva Brodská, kostýmy Tomáš Kypta, sbormistr Martin Veselý, choreografie Lucie Gančeva-Vačkářová. Premiéra 14. 12. 2006, psáno z reprízy 23. 1. 2007.

10.4.2007 02:04:52 Josef Herman | rubrika - Recenze

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Časopis 19 - sekce

DIVADLO

Nová Spirála otevře na podzim

Nová Spirála stávající stav (Foto: Boys Play Nice)

Prostor nabídne nejen unikátní kruhový sál s otočným jevištěm a sezením až pro osm set diváků, ale také přidan celý článek

další články...

HUDBA

Anna K. představila svoje Údolí včel

Anna K. ve Fóru Karlín

Dlouholetá populární stálice na české hudební scéně, zpěvačka Anna K., po šesti letech opět vystoupila a to 25 celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Příběhy filmových legend

Bruce Willis

Bruce Willis: vyvolený
Portrét fenomenálního amerického filmového herce. Francouzský dokument. Smrtonosná p celý článek

další články...