Lehce unavené miniatury
autor: archiv
Zadáním letošních miniatur - cyklu malých děl mladých choreografů – většinou rovněž tanečníků Národního divadla Praha, byla tentokrát díla českých skladatelů. Hudba B.M. Černohorského a J. Duška je tématem Fugy v choreografii Sylvy Nečasové (scéna, světelný design, tanec). Tanečnice (M. Hejduková, Z. Šimáková, S. Nečasová) vstupují postupně do světla jako jeden z hlasů odpovídající jednomu nástroji, které znějí přímo na scéně, a v posloupnosti pohybů skládají fugu, kde v partituře bicích zaznívá mužský hlas (M. Jurica). Pohybově nápaditá skladba ovšem postrádá v tanečním provedení preciznost hudebníků a tančící působí jaksi unaveně.
Frustrace in G - problematický vztah muže a ženy aneb co ti dva vlastně chtějí – choreografie Kláry Jelínkové a Diany Zehetner na hudbu M. Kokošky, P. Pivarceho, I. Medka je naproti tomu svěží, zatančená s energií a humorem (K. Jelínková, M. Urban).
Polednice Michaely Černé na hudbu A. Dvořáka jakoby se zatoulala do programu pouze omylem. Příběh bez příběhu v klasickém podání unaví dříve diváky než tanečníky. Pro ženy to však může být návod, jak si zpestřit tanečkem kolem plotny nudné chvíle při vaření.
Tři týpci v rudých montérkách ve Třech pro sólo aneb pražské hystérium v choreografii Viktora Konvalinky na české populární melodie (J. Suchý, O.A. Sifon, L. Typlt, P. Hapka) nám odhalí postupně nejen svůj životní styl ale i sebe sama až na dřeň. Evidentně se při této frašce baví stejně skvěle diváci jako tanečníci (A. Katsapov, V.Konvalinka, L. Kvaček).
Hudba B. Martinů a verše P.Éluarda navozují filozofičtější náladu v dílku Hany Turečkové Jak překročit svítání o touze překonat lidskou osamělost, o lidských vztazích. Zajímavá choreografie (tančí H. Turečková, M. Winter) byla poněkud roztříštěna projekcí veršů a spíše nefunkční konstrukcí na scéně.
Humorný záměr scénky R:U.R. Zuzany Šimákové (hudba A. Dvořák, bratři Ebenové, Eunica) o připodobnění člověka robotům a naopak vyzněl i přes velkou snahu komentátora a interpretů (Z. Šimáková, M. Boček, O. Novotný) spíš rozpačitě než zábavně.
Vážný tón nabírá taneční večer v poslední skladbě, ve Zlomených snech Toma Rychetského. Na hudbu skupiny The Klezmatics vytvořil skupinovou choreografii na téma holocaustu s prvky židovského folklóru, s mnoha dynamickými pasážemi i krásným lyrickým duetem (tančí K. Benešová j.h., M. Drastíková, K. Kutilová, T. Kopecký, T. Rychetský a další). I přes příliš popisný závěr, který trochu narušil celkový dojem, zůstávají Zlomené sny patrně nejlepší částí programu.
Je zřejmé, že mezi mladými choreografy se objevuje nápadů bezpočet, ale při srovnání s minulými roky byla letošní tvorba poznamenána spíše lehkou únavou a stagnací originality.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe
Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých celý článek
HUDBA
Metronome Prague ohlásil zvučná jména rapové scény
Metronome Prague, metropolitní hudební a společenská událost roku, proběhne 20. – 22. 6. 2024 ve zrekons celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Životopisné drama Hilma
Hilma
Její umění neuznávalo hranice viditelného světa ani společenských konvencí. Švédské životopisné drama celý článek