Spartakus bojuje v Brně
autor: archiv divadla
Baletní soubor Národního divadla v Brně pokračuje v linii uvádění velkých výpravných baletů na scéně Janáčkova divadla. Po Bajadéře, Korzárovi a Sylvii se diváci dočkali uvedení Spartaka Arama Chačaturjana.
Choreografem představení je Jiří Kyselák, který upravil i libreto baletu. Nezaměřil se v něm ani tak na velké sborové scény boje otroků, ale na vztahy jednotlivých postav. Tomu odpovídá i zkrácení celého baletu. V prvním jednání rozhodně zaujme monumentální příjezd triumfátora Marca Crassa s milenkou Aeginou, dále scény bojujících gladiátorů v amfiteátru. Druhé jednání dějově kompaktnější s mnohdy rychlým až filmovým spádem (vítězství Římanů nad otroky) je příležitostí pro všechny představitele hlavních rolí projevit svou technickou zdatnost.
Balet se hraje s využitím točny na scéně, kterou navrhl Vladimír Soukenka. Jevištní stavby jsou víceméně jednoduché, ohraničené ostrými liniemi schodišť. V horizontu je umístěno projekční plátno. Zajímavým prvkem inscenace je dělení jeviště pomocí dekorací zavěšených na tazích. Bohužel scéna nekoresponduje s historizujícími kostýmy Josefa Jelínka. Problémem je i odosobnění prostředí – divák mnohdy netuší, zda se děj odehrává v paláci nebo taverně nebo bitevním poli – to vše musela nahradit choreografie a ne vždy se výklad prostoru povedl. Adagio Spartaka a Frygie tak dostalo víceméně „koncertní“ ráz...
V premiérovém večeru zazářil v titulní roli technicky vyspělý Michal Štípa. V jeho podání není Spartakus jen „dravcem“ toužícím zničit nenáviděné římské otrokáře, ale i něžným a milujícím mužem – což potvrdil ve slavném a choreografií náročném adagiu Spartaka a Frygie ve druhém jednání. Frygií byla vynikající, v tanečním projevu přirozená Jana Přibylová. Jejich římské protivníky představovali Richard Kročil jako boháč a vojevůdce Crassus a lstivá Aegina v podání Heleny Hoskovcové. Oba na sebe poutali pozornost nejen díky skvostným kostýmům. Mladého Thráka Harmodia – Spartakova druha, který podlehne svodům Aeginy ztvárnil nadaný Michal Pimek. V rolích gladiátorů se předvedli Petr Kondler a Luděk Mrkos (Andabati – což byli gladiátoři bojující s helmou bez otvorů pro oči - tedy „naslepo“) a Vlastimil Hradil (Rybář – gladiátor vyzbrojený trojzubcem a rybářskou sítí) a Karel Audy (gladiátor Ryba). Dále spoluúčinkoval baletní a operní sbor zpívající pouze vokály v dějově vypjatých situacích např. gladiátorských her. Orchestr Janáčkovy opery s občasným zakolísáním v žesťové sekci řídil Jakub Klecker.
V uvedení Chačaturjanova Spartaka získalo Brno kvalitní a chtělo by se napsat až monumentální inscenaci nejen svou výpravou, ale především díky vynikajícím výkonům sólistů a sboru baletu.Aram Chačaturjan: Spartakus. Dirigent: Jakub Klecker, choreografie, režie a úprava libreta: Jiří Kyselák, scéna: Vladimír Soukenka, kostýmy: Josef Jelínek. Premiéra: 19. 1.2007, Janáčkovo divadlo v Brně.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Patrik Lančarič: Zlín už ke mně přirostl
Setkání s Patrikem Lančaričem, uměleckým šéfem činohry Městského divadla Zlín, nebylo náhodné. Portál Scena.cz celý článek
HUDBA
Zemřel Josef Laufer
Zemřel Josef Laufer (11. 8. 1939* - †20. 4. 2024) po dlouhé nemoci, kdy byl čtyři roky v umělém spánku. celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Audioknihou roku 2023 se staly memoáry
Vítězem ankety Audiokniha roku 2023 se stala memoárová kniha Vlastní životopis spisovatelky Agathy Christie na celý článek