zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Antonín Dvořák: JAKOBÍN

Zdena Vaníčková-Matoušková (Julie), Zdeněk Kapl (Bohuš) ad.

autor: Josef Hradil  

Soubor opery Národního divadla moravskoslezského nastudoval v prosincové premiéře operu Antonína Dvořáka Jakobín.
„Myslím, že tentokrát pochybovači o mém dramatickém nadání budou spokojeni, ne-li překvapeni. Myslím, že Jakobín bude první mezi mými operami.“ To jsou slova českého skladatele Antonína Dvořáka předjímající jeho v pořadí sedmou operu. I když nemá smysl určovat přesné pořadí, faktem zůstává, že Jakobín byl první skutečně úspěšnou Dvořákovou operou a dodnes patří mezi tři jeho nejoblíbenější opery.
V hudebním nastudování dirigenta Václava Návrata a režii Luďka Golata (sbormistr Jurij Galatenko, scéna Jaroslav Malina j. h., kostýmy Helena Anýžová j. h., choreografie Tamara Černá) účinkují v hlavních rolích: Eva Dřízgová-Jirušová / Zdena Vaníčková-Matoušková (Julie), Agnieszka Bochenek-Osiecka / Marianna Pillárová / Hana Škarková j. h. (Terinka), Vladimír Chmelo j. h. / Zdeněk Kapl j. h. / Vojtěch Kupka (Bohuš), Jiří Halama / Simon Šomorjai j. h. (Benda), Václav Morys / Peter Svetlík (Jiří), Bogdan Kurowski / Alexander Podolchov (Purkrabí) ad.

Antonín Dvořák navrhl spolupráci na nové opeře libretistce Marii Červinkové-Riegrové koncem roku 1881, ještě před dokončením jejich první společné opery Dimitrij. Červinková vzala mistrova slova vážně a v následujících dvou letech vypracovala několik návrhů a verzí libreta s pracovními názvy Přivítání, Příjezd vrchnosti, Pan kancelářský, Nová vrchnost ad. Jednu z finálních variant pod názvem Matčina píseň anonymně poslala roku 1883 do konkurzu operních, činoherních a libretních prací u příležitosti otevření nově zbudovaného Národního divadla. Na základě divadelních intrik její libreto (dramatickou porotou vybrané jako nejlepší) v soutěži neuspělo. To, že námět původně psaný přímo pro Antonína Dvořáka poslala libretistka do veřejné soutěže, mělo jednoduchý důvod: Mistr totiž částečně ztratil o spolupráci na budoucím Jakobínu zájem – Marii Červinkové dokonce údajně řekl, že námět a postavy jsou příliš české a proto se obával, že by s nimi ve světě neuspěl.
Nakonec se ale po šesti letech k libretu Marie Červinkové-Riegrové vrátil a společnými silami a úzkou spoluprací dospěli od listopadu 1887 do listopadu 1888 k hotovému dílu. Opera Jakobín (přesněji její první verze) měla premiéru 12. února 1889 v Národním divadle. Přes úspěch opery a její oblibu u publika se oba autoři rozhodli Jakobína znovu přepracovat. Necelý rok před svou smrtí Marie Riegrová revidovala některé momenty libreta, Antonín Dvořák se ale díky dalšímu pobytu v Americe dostal k práci na druhé verzi Jakobína až v roce 1897.

10.1.2007 10:01:20 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Zveme ...

Den otevřených dveří Tanečního centra Praha

Den otevřených dveří Tanečního centra Praha

Konzervatoř Taneční centrum Praha pořádá v pondělí 29. dubna 2024 od 14 do 17 hodin ve svém sídle v branickém ...celý článek


Julie a Romeo zakončí sezónu Jihočeského divadla

Barbora Coufalová a Sebastiano Mazzia  (Julie a Romeo)

Poslední premiérou zimní sezóny Jihočeského divadla bude taneční divadlo Julie a Romeo, které uvedeme v modern ...celý článek


Coco Chanel jako přehlídka módy i života

Coco Chanel

Balet NdB přichází s novou premiérou věnovanou módní ikoně Coco Chanel. Choreograf Mário Radačovský připravil ...celý článek


Český hrdina premiéra Farmy v jeskyni

Český hrdina

Mezinárodní soubor Farma v jeskyni uvede pohybovou satiru Český hrdina v režii Viliama Dočolomanského. Je o že ...celý článek



Časopis 18 - sekce

DIVADLO

Rodinný festival Nuselské dvorky 2024

Nuselské dvorky

Po roční pauze se vrací do nuselských vnitrobloků tradiční rodinný festival Nuselské dvorky, který od samého p celý článek

další články...

HUDBA

Anna K. představila svoje Údolím včel

Anna K. ve Fóru Karlín

Dlouholetá populární stálice na české hudební scéně, zpěvačka Anna K., po šesti letech opět vystoupila a to 25 celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Dny evropského filmu znají své vítěze

Bez dechu (Without Air)

Na mezinárodním festivalu Dny evropského filmu (DEF) byly dnes slavnostně předány v pražském kině Přítomnost f celý článek

další články...