Speciální edice věnovaná nahrávkám Václava Talicha
autor: Scena.cz
Speciální edice, věnovaná nahrávkám Václava Talicha s Českou filharmonií z let 1949-1955, obsahuje sedmnáct CD. Většina jich patří české hudbě, sedm Dvořákovi, k němuž měl Talich hluboký vztah. Antonín Dvořák byl také nejčastěji zastoupeným skladatelem již na snímcích, které Talich s Českou filharmonií natočil ve 30. letech pro londýnskou firmu His Master Voice. Český dirigent si byl vědom, že: „...reprodukčně jsme Dvořákovi mnoho dlužni. Dvořák se u nás hrával realisticky až naturalisticky s hrubým zneužíváním dynamiky, v nesympatických deklamačních akcentech a s věčně neklidnou agogikou. Nedostatečná kultivovanost reprodukce se pak přičítala na vrub samotného díla...“ Talich tyto nešvary eliminoval. Jeho Dvořák zůstává působivě emotivní, ale zároveň klasicky vyvážený a svědčí o pečlivém studiu i mimořádné zvukové představivosti. Platí to také u obou instrumentálních koncertů, které mají symfonickou koncepci s rovnocenným podílem orchestrálního i sólového partu. Talichův vliv na jejich pojetí a realizaci je nepochybný. V Klavírním koncertu g moll je v plném souladu s pojetím Františka Maxiána, hrajícím koncert v revizi Viléma Kurze. Talich i Maxián byli fanatiky dokonalosti a jejich nahrávka vzbuzuje dojem, že dospěli k ideálnímu tvaru, uchovávajícímu si napětí od první do poslední noty. Tím nechci říci, že jiná provedení, preferující v současnosti Dvořákovo originální znění, jsou méně hodnotná. Je-li klavírní koncert dílem brahmsovsky uměřeným, pak koncert violoncellový je dílem romanticky zvrásněným, v jehož výrazu se zrcadlí citové pohnutí a vzrušená mysl. Talichův smysl pro kázeň nedovoluje ovšem interpretaci sklouznout do prázdné sentimentality. Sólistou koncertu je Mstislav Rostropovič, laureát mezinárodní soutěže Pražského jara, jemuž v době natáčení koncertu bylo pětadvacet let. Znamenitý violoncellista požádal Talicha, aby jej zasvětil do Dvořákova duchovního světa a objasnil mu zdroj, který vzniku koncert předcházel. Výsledkem Rostropovičovy spolupráce s Talichem je skvělá, svým způsobem nepřekonaná nahrávka nestárnoucího díla. Rostropovič ještě po letech prohlásil: „I když jsem koncert nahrál sedmkrát, po celý život jsem zůstal věrný tomu, co mě naučil Václav Talich.“
Snímek – jako všechna CD speciální edice – je vydán ve vkusném žlutohnědém pouzdře s důstojným bukletem obsahujícím Talichův životopis a program celé edice. Editorka bukletu Daniela Růžková rozšířila text (A, N, F, Č) o další stať, odpovídající konkrétnímu titulu s názvem „Mistře, naučte mě hrát Dvořáka!“ Obal i booklet zdobí četné fotografie představující charismatického dirigenta přímo při práci s orchestrem. Editor celé edice, Petr Kadlec, může být spokojený i s prací technického týmu, který odvedl při digitálním remasteringu úctyhodný výkon, jehož obtížnost roste s odstupem času.
SUPRAPHON SU 3825-2
Václav Talich Special Edition 5
Antonín Dvořák: Koncert pro klavír a orchestr g moll, op. 33
Koncert pro violoncello a orchestr h moll, op. 104
František Maxián – klavír, Mstislav Rostropovič – violoncello
Česká filharmonie, Václav Talich
Hudební režie Ladislav Šíp a Jan Seidl, zvuková režie František Burda, digitální remastering Stanislav Sýkora a Jaroslav Rybář, SR Studio Praha 2006. Editor Petr Kladlec, nahráno ve Dvořákově síni pražského Rudolfína 1.–3. listopadu 1951 a 16.–18. června 1952. Celkový čas 78:02
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - CD boxy
Jan Šikl vydává kompilaci scénické hudby
Skladatel, aranžér a multiinstrumentalista Jan Šikl vydává dvě alba, na kterých zkompiloval výběr ze své dosav ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Slovácké divadlo uvede napínavé drama
Slovácké divadlo v sobotu 27. 4. 2024 čeká další premiéra. Tentokrát se do čela inscenačního týmu postavil eme celý článek
HUDBA
Levnější lístky na Brod 1995 jen do dubna
Za necelé čtyři měsíce 17. srpna se v Českém Brodě uskuteční v pořadí 11. ročníku hudebního festivalu Brod 199 celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Filmové tipy 18. týden
Maratónec
Dustin Hoffman a Laurence Olivier jsou protivníci na život a na smrt. Americký film (1976). Dále celý článek