zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Balet Oněgin

Jiří Kodym a Tereza Podařilová

autor: Roman Sejkot  

Novou baletní premiérou Národního divadla (10. listopadu 2005) pokračuje započatá tradice uvádění choreografií světově proslulého Johna Cranka (v sezoně 2002/2003 zde bylo uvedeno Zkrocení zlé ženy) na scéně zlaté kapličky. Oněgin, který vznikl na motivy veršovaného románu A. S. Puškina, a v němž Cranko společně s Kurtem-Heinzem Stolzem pracovali převážně s Čajkovského klavírními skladbami a jeho symfonickou fantazií Francesca da Rimini, vyžaduje expresivní herecké výkony, brilantní taneční techniku a hluboký smysl pro široké emoční vyjádření postav. To vše podle šéfa baletu ND Petra Zusky jeho soubor má.
„Bude to bonbónek pro diváky a zároveň výzva pro tanečníky- nejen technicky, ale i silným emocionálním nábojem,“ slibuje Zuska a dodává: „Oněgin patří mezi to nejlepší, co bylo ve 20. století v oboru baletu vytvořeno.“

Nastudování vzniklo v mezinárodní spolupráci. Scénu a kostýmy vytvořila Elisabeth Daltonová, světelný design Steen Bjärke. Nastudování měla na starosti Jane Bourneová. Na otázku, zda choreografie, která vznikla někdy v 60. letech, nebude dnes působit zastarale, odpovídá: „Určitě ne. Je to prostě klasika – příběh lásky, který je aktuální stále. Je v něm tedy určitá nadčasovost. Takže nebyl prudce moderní ani v 60. letech a dnes tedy není staromódní. Způsob interpretace se nemění, mění se jen kostýmy a líčení.“
V premiéře bude ústřední roli Taťány tančit Tereza Podařilová (alternuje se Zuzanou Susovou a Ivannou Illyenko): „ Do role Taťány jsem se ponořila hned od prvních zkoušek. Je to pro tanečnici úžasné vyjádřit takové drama lásky na scéně. A navíc jsou tu nádherné kostýmy...“ Partnerem jí v premiéře bude Jiří Kodym (alternuje s Alexandrem Katsapovem a Michalem Štípou).
S premiérou Oněgina je kromě toho spojena výstava fotografií Diany Zehetnerové pod názvem Prchavá věčnost.

8.11.2005 23:11:13 JaSop | rubrika - Ze zlaté kapličky