zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Mosty času II hold Jiřímu Kyliánovi

Mosty času

autor: Dasa Wharton   

zvětšit obrázek

Národní divadlo opět rozšiřuje svůj „kyliánovský“ repertoár.
Mosty času - program sestavený ze čtyř skladeb, uvedený v premiéře ke stoletému výročí republiky v minulém roce, doznal obměny. 13., 14. a 15. listopadu 2019 (mohlo by se to nakonec chápat i jako příspěvek ND k oslavám třicátého výročí sametové revoluce – přestože těm byl vyhrazen samostatný Balet gala 16. listopadu) vystřídala Žalmovou symfonii z původního programu Zapomenutá země v provedení Korejského národního baletu hostujícího tohoto času v Praze. Skladba z roku 1981 se hudebně opírá o dílo Synfonia da Requiem Benjamina Brittena. Jiří Kylián vychází z myšlenky země mizející v moři, tak jak to mohl zažívat a prociťovat Britten, který se narodil ve východní Anglii, jejíž pobřeží je pomalu zaplavováno mořem. Jiří Kylián ale povýšil téma na obecné představy o proměnách lidské existence a povědomí o zemi v lidské paměti.

Dalším inspiračním zdrojem byl Munchův obraz přítomný jako zadní plán na scéně. Závažnosti tématu odpovídá choreografie – proud života, plynoucí tok zdvihajících se a klesajících vln, korejskými interprety dovedený ke zjemnění až křehkosti. Prvek země se zviditelňuje i v zemité barevnosti kostýmů v kombinaci s Munchovým obrazem, sugerujícím cosi starobylého, patinu času, kde se jako nositel novostia změny náhle zjeví červená. Zapomenutá země zůstává stále hluboká a krásná.
Druhou novinkou byla česká premiéra choreografie Gods and Dogs, kterou baletní soubor ND uvedl již při svém hostování v Soulu v září tohoto roku. Skladba Gods and Dogs z roku 2008 představuje zcela odlišnou polohu Kyliánovy tvorby. Autor využívá zvukovou hříčku v angličtině – podobně znějící slova gods and dogs - bozi a psi a jejich prostřednictvím se přibližuje k hranicím normality a bláznovství, ale i k rozhraní fyzické kondice, zdraví a poškození, které jsou zvláště u tanečníků tím zásadním. Hudební podklad odráží tuto protikladnost - jde o kombinaci originální současné hudby zkomponovanou podle Kyliánova vlastního zadání Dirkem Haubrichem a Beethovenův kvartet F dur. Choreografie ve stylu contemporary je převážně drsná, tvrdá, výbušná, někdy až v nesledovatelném tempu, se spoustou gest a němých výkřiků. Zdá se, že zrcadlí zoufalství, zmatek i obavy, vyjadřuje dramatický balanc mezi normalitou a abnormalitou. Zvláštnosti situace nahrává roztříštěná pozornost mezi dramatem na scéně a videoprojekcí, v níž velký bílý pes jde několikrát vstříc auditoriu. Na závěr se černé plátno v pozadí zdvihá a odhaluje proudy zlatých provazců mezi, nimiž se objevují a mizí tanečníci, Záchvěvy vláken se mihotají na jejich tělech a odívají je do podivných futuristických světelných kostýmů. Znejisťují pozorovatele, tak jako celé předchozí dění.
Choreografie Zapomenutá země byla uvedena v listopadových dnech u příležitosti návštěvy Korejského baletu v Praze. Mosty času budou mít proto v následných představeních již ustálený program zahrnující Kyliánova díla Bella figura, Gods and Dogs, Petite Mort a Šest tanců. Bude-li se spolupráce s Jiřím Kyliánem vyvíjet zdárně i nadále, možná se dočkáme, že do Prahy dorazí i jeho další díla z novějšího tvůrčího období.

www.narodni-divadlo.cz

25.11.2019 17:11:59 Helena Kozlová | rubrika - Recenze

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Časopis 19 - sekce

DIVADLO

Festival Setkání Stretnutie 2024 je za dveřmi

Bílá voda (Městské divadlo Brno)

28. ročník mezinárodního divadelního festivalu Setkání Stretnutie přinese v termínu 14. - 18. května 2024 výbě celý článek

další články...

HUDBA

Eurovision Song Contest 2024

Aiko

Eurovision Song Contest 2024
Přímý přenos prvního semifinále ze švédského Malmö, kde se letos koná 68. ročn celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Audioknihou roku 2023 se staly memoáry

Vlastní životopis

Vítězem ankety Audiokniha roku 2023 se stala memoárová kniha Vlastní životopis spisovatelky Agathy Christie na celý článek

další články...