zvláštní poděkování
Volný.cz

Dvořákova 5. symfonie F dur v dobové interpretaci

Dvořák - 4. symfonie, Musica Florea

autor: Michal Hančovský   

zvětšit obrázek

Musica Florea se po roce opět vrací k symfonickému dílu Antonína Dvořáka. Tentokrát k jeho 5. symfonii F dur, jež měla premiéru v roce 1879 v Praze. V historicky poučené interpretaci zazní poprvé 16. listopadu 2019 v Besedním domě v Brně, o den později v kostele sv. Šimona a Judy v Praze. Doplněna bude o předehru Othello téhož skladatele.
Dobově poučená interpretace hudebních děl se spojuje především s obdobími baroka či klasicismu, nicméně značných změn doznala i interpretace romantických děl 19. století. Již od počátku 20. století se začal zvuk romantických skladeb a přístup k partiturám měnit.

„Převládl tzv. technokratický přístup k notovému zápisu. Co nebylo v notách, jako by nemělo právo na existenci,“ přibližuje situaci dirigent orchestru Marek Štryncl. „Romantická hudba je však velmi emocionální, a právě nálada jednotlivých hudebních témat, frází a prvků rozhoduje o použití typických romantických výrazových prostředků, jako je postupné, či naopak náhlé zrychlování, tempa rubata, ozdobná glissanda, záměrná nejednota smyků smyčců apod.“
Pátá Dvořákova symfonie byla napsána za pouhých šest týdnů a ve skladatelově tvorbě představuje zlomové dílo, jímž došlo k završení rané řady jeho symfonií. Jedná se o absolutní ovládnutí formálního uspořádání hudebního útvaru a současně jeho naplnění novým významem, čímž se Dvořák stal jedním z prvních skladatelů, který formu klasické symfonie rehabilitoval pro novou dobu a publikum.

Tónina symfonie – F dur, byla za dob baroka spojována s nebeskou či pastorální náladou a tato symbolika zřejmě přežila i do stylového období romantismu.

„Především první a třetí věta je nesena ve velice rustikální, slovansky odlehčené tanečnosti bez výrazných dramatických zvratů. Naproti tomu druhá, a zejména závěrečná čtvrtá věta je emočně bouřlivější, doplněná o líbezně optimistická vedlejší témata,“ uvádí Marek Štryncl.
Pátou symfonii doplní Dvořákova dramatická předehra Othello. Jedná se o bohaté dílo nabité náladovými zvraty, jež výrazně podporuje interpretace na dobové nástroje.
„Svou archaickou akustickou různorodostí a nerovnoměrností mohou lépe vystihnout stísněnost a osudovost skladby,“ doplňuje Štryncl.

Antonínu Dvořákovi a jeho dílu se Musica Florea věnuje pravidelně již od roku 2009, kdy nahrála jeho 7. a 8. symfonii – tehdy ještě bez výzkumu a realizace autentických hudebních vyjadřovacích prostředků. V letech 2015–2018 navázaly symfonie č. 1 c moll Zlonické zvony, č. 2 B dur, č. 9 e moll Z Nového světa a č. 4 d moll. Všechny uvedené skladby vyšly na CD a posluchači se mohou těšit i na nahrávku 5. symfonie.

11.11.2019 10:11:03 Redakce | rubrika - Koncerty

Časopis 50 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Mars (NdB)

Články v rubrice - Koncerty

FOK uvede recitál Lukáše Vondráčka

Lukáš Vondráček

V sobotu 14. prosince 2019 od 19:30 hod se ve Dvořákově síni Rudolfina objeví fenomenální český klavírista Luk ...celý článek



Časopis 50 - sekce

DIVADLO

Ladislav Špiner naposledy coby Rasputin

Ladislav Špiner (Rasputin)

Ve čtvrtek 12. prosince 2019 se pardubičtí diváci budou moci nechat naposledy unést hereckým výkonem Ladislava celý článek

další články...

HUDBA

František Nedvěd zahraje v Hybernii

František Nedvěd

Legenda české country František Nedvěd vystoupí se skupinou Tie Break 12. prosince 2019 od 19:00 hod v pražsk celý článek

další články...

LITERATURA/ UM?NÍ

Německý dokument Mata Hari

Mata Hari

Mata Hari
Krásná špiónka, mocní policajti a politici. Německý dokument. Paříž, únor 1917. V Evropě zuří už celý článek

další články...