zvláštní poděkování
Volný.cz

Manon z Met je oslavou ženského sopránu

Manon z Met

autor: The Metropolitan Opera  

zvětšit obrázek

Vrcholným dílem francouzské romantické opery Manon skladatele Julese Masseneta pokračují přenosy z Metropolitní opery v kinech. Už 26. října 2019 se v tuzemských kinech představí zástupci mladé pěvecké generace, sopranistka Lisette Oropesa a tenor Michael Fabiano.
Nejvýznamnější představitel francouzské opery 19. století Jules Massenet, byl – alespoň co se tvorby týče – neklidnou, hledající duší. Adaptoval Goethova Werthera, napsal komedii s napudrovanými parukami Cherubín a vyzkoušel si i wagnerovskou variaci Esclarmonde. Nicméně jeho nejoblíbenějším kusem se stala adaptace Manon Lescaut, kterou napsal Abbé Prévost. Ztvárnil jej v realistickém duchu, což mu vyneslo osočení z oplzlosti.

Manon sklízí úspěch na operních jevištích už od doby, kdy byla napsána. Už ve své době byla vnímána jako oslava ženského sopránu – právě v kontrastu s populární mužskými wagnerovskými basy. Stala se tak pomyslnou výkladní skříní pro řadu světových sopranistek. Roli nešťastné a do kláštera mířící Manon tak ztvárnily takové pěvkyně jako Sibyl Sanderson (Massenetova osobní favoritka), Fanny Heldy či později Renée Fleming a Anna Netrebko. V nastudování pro letošní sezónu Metropolitní opery v New Yorku září americká pěvkyně kubánského původu Lisette Oropesa. Na prknech Metropolitní debutovala v pouhých dvaadvaceti letech a hned v roli Zuzany ve Figarově svatbě W. A. Mozarta a od té doby se zde objevila ve více než stovce dalších rolí. Soustavně si buduje reputaci jedné z nejoceňovanějších pěvkyň své generace.
V roli rytíře De Grieux se představí tenor Michael Fabiano. Pětatřicetiletý pěvec debutoval ve Stadttheater v Klagenfurtu, v roce 2010 poprvé vstoupil na prkna newyorského operního svatostánku. A nyní je k nezastavení. V sezóně 2019/20 jej diváci kromě Metropolitní mohou vidět také na operních scénách v Londýně, Madridu, Paříži, Berlíně.
Děj libreta z pera autorů Henri Meilhaca a Philippe Gillea se sice odehrává v osmnáctém století, režie Laurenta Pellyho děj přenesla o století později, do doby, kde Massenetův operní kus vznikl. Přenášíme se tak do Paříže v éře Belle Époque, bující doby uměleckého kvasu, vznešenosti a všudypřítomné krásy. Tu se Pellymu, který Manon poprvé inscenoval v roce 2010 pro Královskou operu v londýnské Covent Garden, podařilo zachytit neobyčejně prostě, přirozeně a realisticky.

www.aerofilms.cz

21.10.2019 17:10:47 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 47 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Noc bláznů  (NdB)

Články v rubrice - Zveme ...

Achnaton Philipa Glasse zazní v Met

Anthony Roth Costanzo - Achnaton (Foto: Richard Hubertsmith)

Podzimní část přenosů z Metropolitní opery uzavře v sobotu 23. listopadu ACHNATON, produkce, která si letos v ...celý článek


Spitfire Company uvede závěrečný díl trilogie Constellations

Constellations III.

Divadelní soubor Spitfire Company připravuje premiéru posledního dílu trilogie Constellations s podtitulem My ...celý článek



Časopis 47 - sekce

DIVADLO

Slavnostní týden oslav otevření MdMB

Městské divadlo Mladá Boleslav

Městské divadlo Mladá Boleslav slaví letos na podzim 110. let otevření secesní divadelní budovy, která je ozdo celý článek

další články...

HUDBA

Netradiční spojení Šporcl a bubeník Tokhi

Tokhi a Pavel Šporcl

Již druhým rokem válcuje projekt Royal Squad českou hudební scénu. Přední český bubeník Tokhi se svojí crew Gr celý článek

další články...

LITERATURA/ UM?NÍ

Britsko-francouzský film V žáru lásky

V žáru lásky

V žáru lásky
Žena, která pobláznila půl Anglie, milovala jen jediného muže... Emma Thompsonová a Jonathan celý článek

další články...