zvláštní poděkování
Volný.cz

Manon z Met je oslavou ženského sopránu

Manon z Met

autor: The Metropolitan Opera  

zvětšit obrázek

Vrcholným dílem francouzské romantické opery Manon skladatele Julese Masseneta pokračují přenosy z Metropolitní opery v kinech. Už 26. října 2019 se v tuzemských kinech představí zástupci mladé pěvecké generace, sopranistka Lisette Oropesa a tenor Michael Fabiano.
Nejvýznamnější představitel francouzské opery 19. století Jules Massenet, byl – alespoň co se tvorby týče – neklidnou, hledající duší. Adaptoval Goethova Werthera, napsal komedii s napudrovanými parukami Cherubín a vyzkoušel si i wagnerovskou variaci Esclarmonde. Nicméně jeho nejoblíbenějším kusem se stala adaptace Manon Lescaut, kterou napsal Abbé Prévost. Ztvárnil jej v realistickém duchu, což mu vyneslo osočení z oplzlosti.

Manon sklízí úspěch na operních jevištích už od doby, kdy byla napsána. Už ve své době byla vnímána jako oslava ženského sopránu – právě v kontrastu s populární mužskými wagnerovskými basy. Stala se tak pomyslnou výkladní skříní pro řadu světových sopranistek. Roli nešťastné a do kláštera mířící Manon tak ztvárnily takové pěvkyně jako Sibyl Sanderson (Massenetova osobní favoritka), Fanny Heldy či později Renée Fleming a Anna Netrebko. V nastudování pro letošní sezónu Metropolitní opery v New Yorku září americká pěvkyně kubánského původu Lisette Oropesa. Na prknech Metropolitní debutovala v pouhých dvaadvaceti letech a hned v roli Zuzany ve Figarově svatbě W. A. Mozarta a od té doby se zde objevila ve více než stovce dalších rolí. Soustavně si buduje reputaci jedné z nejoceňovanějších pěvkyň své generace.
V roli rytíře De Grieux se představí tenor Michael Fabiano. Pětatřicetiletý pěvec debutoval ve Stadttheater v Klagenfurtu, v roce 2010 poprvé vstoupil na prkna newyorského operního svatostánku. A nyní je k nezastavení. V sezóně 2019/20 jej diváci kromě Metropolitní mohou vidět také na operních scénách v Londýně, Madridu, Paříži, Berlíně.
Děj libreta z pera autorů Henri Meilhaca a Philippe Gillea se sice odehrává v osmnáctém století, režie Laurenta Pellyho děj přenesla o století později, do doby, kde Massenetův operní kus vznikl. Přenášíme se tak do Paříže v éře Belle Époque, bující doby uměleckého kvasu, vznešenosti a všudypřítomné krásy. Tu se Pellymu, který Manon poprvé inscenoval v roce 2010 pro Královskou operu v londýnské Covent Garden, podařilo zachytit neobyčejně prostě, přirozeně a realisticky.

www.aerofilms.cz

21.10.2019 17:10:47 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 28 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Oldstars on the Roud 2020

Články v rubrice - Zveme ...

Pražský komorní balet poprvé v Rudolfinu

Po zarostlém chodníčku (PKB)

V závěru srpna vystoupí Pražský komorní balet na dvou výjimečných koncertech 7. ročníku Mezinárodního hudebníh ...celý článek


The Watcher - hudební a taneční extáze na Jatkách

The Watcher (Foto: Pavel Ovsík)

Taneční extáze a rockový koncert v jednom! To vás čeká na představení THE WATCHER, které se koná 23. července ...celý článek



Časopis 28 - sekce

DIVADLO

Slavná divadelní hra Marat-Sade

Marat-Sade

Britský filmový přepis slavné divadelní hry o názorovém střetu dvou velkých osobností francouzské historie (19 celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Pavel Vavřík na zámku Jindřichův Hradec

Obraz od Pavla Vavříka

Výstava obrazů a kreseb jindřichohradeckého pedagoga a výtvarníka Pavla Vavříka. Autor představí průřez svou t celý článek

další články...