Janáčkovo klavírní dílo v podání Jana Bartoše

autor: archiv
zvětšit obrázekNež u něj zvítězila láska ke komponování, usiloval Leoš Janáček o dráhu klavírního virtuosa. Klavír pro něj byl nástrojem důvěrně známým, předurčeným ke sdílení niterného světa duše. Svůj opus číslo jedna, Thema con variazioni, napsal jako 26letý student lipské konzervatoře. Drobná klavírní Vzpomínka je naopak jedním z posledních notových zápisů skladatele. Tři zásadní klavírní skladby (1. X. 1905, Po zarostlém chodníčku, V mlhách) napsal Janáček v nelehkém životním období mezi léty 1900–1912 a představují nejosobnější, nejintimnější položky v celém jeho díle. Janáček se tady často nechal inspirovat zvukem cimbálu, se kterým se setkával při sběru lidových písní na Moravě.
V genech interpreta této nahrávky, klavíristy Jana Bartoše, se bezesporu otiskl bohatý hudební život jeho předků včetně dědečka – cimbalisty. Kořeny vycházející z lidové hudby a slezský původ jsou společným jmenovatelem skladatele a interpreta této nahrávky. V Bartošově pojetí Janáčka je zřejmý hluboký muzikologický vhled i fascinující prostor intuice – ono inspirativní spojení srdce a rozumu, jež učinilo předchozí Bartošovy supraphonské nahrávky (Mozart – Koncerty SU4234-2, Beethoven – Sonáty SU4252-2) tak pozoruhodnými.
Leoš Janáček (1854–1958) – klavírní dílo: 1. X. 1905, Po zarostlém chodníčku I., Po zarostlém chodníčku II. (první dvě autorizované části), V mlhách, Thema con variazioni, Vzpomínka,
Časopis 28 - rubriky
Časopis 28 - sekce
DIVADLO
Z první řady - Vladimír Sís - 100 let

Poslední leč
Bolek Polívka a Jiří Pecha v kouzelné hře dvou starých přátel na štěstí. Filmový přepis úspěšn celý článek
HUDBA
Hudební tipy 28. týden

Vejvodovi
Dokument o pěti generacích zbraslavského muzikantského rodu uvádíme jako připomínku nadcházejícíh celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 28. týden

Skvost města světel: příběhy pařížské radnice
Jak vznikal a co v sobě skrývá méně povědomý skvost architekt celý článek