zvláštní poděkování
Volný.cz

Janáčkovo klavírní dílo v podání Jana Bartoše

Přebal alba

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Než u něj zvítězila láska ke komponování, usiloval Leoš Janáček o dráhu klavírního virtuosa. Klavír pro něj byl nástrojem důvěrně známým, předurčeným ke sdílení niterného světa duše. Svůj opus číslo jedna, Thema con variazioni, napsal jako 26letý student lipské konzervatoře. Drobná klavírní Vzpomínka je naopak jedním z posledních notových zápisů skladatele. Tři zásadní klavírní skladby (1. X. 1905, Po zarostlém chodníčku, V mlhách) napsal Janáček v nelehkém životním období mezi léty 1900–1912 a představují nejosobnější, nejintimnější položky v celém jeho díle. Janáček se tady často nechal inspirovat zvukem cimbálu, se kterým se setkával při sběru lidových písní na Moravě.

V genech interpreta této nahrávky, klavíristy Jana Bartoše, se bezesporu otiskl bohatý hudební život jeho předků včetně dědečka – cimbalisty. Kořeny vycházející z lidové hudby a slezský původ jsou společným jmenovatelem skladatele a interpreta této nahrávky. V Bartošově pojetí Janáčka je zřejmý hluboký muzikologický vhled i fascinující prostor intuice – ono inspirativní spojení srdce a rozumu, jež učinilo předchozí Bartošovy supraphonské nahrávky (Mozart – Koncerty SU4234-2, Beethoven – Sonáty SU4252-2) tak pozoruhodnými.
Leoš Janáček (1854–1958) – klavírní dílo: 1. X. 1905, Po zarostlém chodníčku I., Po zarostlém chodníčku II. (první dvě autorizované části), V mlhách, Thema con variazioni, Vzpomínka,

20.5.2019 14:05:05 Redakce | rubrika - CD boxy

Časopis 25 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Romeo a Julie (Mdp)

Časopis 25 - sekce

HUDBA

Benefice orchestru Karla Vlacha

Karel Vlach

Benefice orchestru Karla Vlacha
Miroslav Horníček a Miloš Kopecký uvádějí půvabné písně legendárního tvůrce celý článek

další články...

LITERATURA/ UM?NÍ

Křesťanský magazín

Křesťanský magazín
Pivo k církvi patřilo odjakživa. Dokládají to třeba bývalé klášterní pivovary v Kladrube celý článek

další články...