zvláštní poděkování
Volný.cz

Operní legendy - Marie Stuartovna

G. Donizetti: Marie Stuartovna
Představení Metropolitní opery v New Yorku z roku 2013. V hlavních rolích: J. DiDonato, E. van den Heever a M. Polenzani. V dalších rolích: J. Hopkins, M. Rose a M. Zifchak. Divadelní režie D. McVickar. Orchestr Metropolitní opery řídí M. Benini. Televizní režie G. Halvorson (V italském znění s českými podtitulky) (Premiéra). Vznik Donizettiho opery Marie Stuartovna je svázán s rokem 1834, s dobou, kdy byl skladatel na vrcholu své kariéry. V uplynulých dvanácti měsících měl mimořádně hodně práce: Ve třech různých městech provedl čtyři nové opery (Pařížanku ve Florencii, Torquata Tassa v Římě, Lucrezii Borgiu v Miláně a Rosmondu Anglickou znovu ve Florencii). Pro Benátky připravil revidovanou verzi své opery Fausta z roku 1831 a před sebou měl další úkol - novou operu pro Neapol, pro Teatro San Carlo. A protože stejně jako jeho současníci podléhal kouzlu nové romantické literatury, nemohl pominout ani anglickou historii jako lákavý pramen jevištně účinných témat.

Pomýšlel původně na Marii Tudorovnu či Hraběte Essexe, oblíbence královny Alžběty, až shodou různých okolností padla volba na osud skotské královny Marie a literární předlohou se stala tragédie Friedricha Schillera Marie Stuartovna. Výrazný dramatický konflikt, bohatá psychologie postav, lyrické pasáže, které přímo vybízely ke zpěvu, a v neposlední řadě Schillerem velmi účinně napsaný příběh. O jeho nešťastném konci každý předem ví, a přesto do poslední chvíle doufá, že tomu bude jinak. Vzhledem k operní praxi té doby se Donizetti pustil na tenký led. Napsal dílo, v němž vystupovaly dvě primadony. Do jisté míry se mu to vymstilo, protože při jedné z hlavních zkoušek se dámy na jevišti popraly. Donizetti to bravurně zvládl, ale nedokázal zabránit zákazu premiéry ze strany cenzury. Cenzurní zásahy provázely dílo i nadále a navíc ho i v pozdějších letech pronásledovala smůla jako kupř. nachlazení zpěvaček, které vzbudilo fámu, že dílo není vhodné pro jeviště. Naposledy se hrála Maria Stuartovna v roce 1865 a z repertoáru zmizela prakticky na sto let. Její první novodobé nastudování se datuje rokem 1958. Ale trvalý úspěch a obdiv sklízí až od florentského uvedení z roku 1967, kdy v hlavních rolích vystoupily Leyla Gencer a Shirley Verret. Od té doby v opeře zazářilo množství světových operních hvězd. Taková je i tato inscenace Metropolitní opery v New Yorku s americkou mezzosopranistkou Joyce DiDonato jako Marií Stuartovnou a jihoafrickou sopranistkou Elzou van den Heever. Kromě znamenitých pěveckých výkonů má tato inscenace ještě jednu přednost – pravdivé herecké výkony. Obě dámy jsou vynikající herečky a režisér David McVickar patří k nejlepším světovým operním režisérům současnosti. Je na co se těšit. Představení, které uvidíte, je záznamem přímého přenosu z roku 2013.
Vysílání: 02.12., 20.20 hod., ČT art, Je nám ctí... Operní legendy

20.11.2017 17:11:13 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 42 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Amerikánka (Jatka78)

Články v rubrice - Z éteru

Smetanova Litomyšl

Smetanova Litomyšl

Osudová léta 1918 a 1968 na Smetanově Litomyšli
Mimořádný festivalový koncert věnovaný 100. výročí vzniku Č ...celý článek


Hasičská fontána

Hasičská fontána

Hasičská fontána ke stému výročí státnosti
Velkolepá vodní a světelná show na Vltavě na hudbu B. Smetany a ...celý článek


Vynikající zpracování Carmen

Carmen

Carmen
Vynikající zpracování světoznámé opery, jejímž autorem je Georges Bizet, od jehož narození uplynulo ...celý článek



Časopis 42 - sekce

HUDBA

Smetana-Haj mají nový klip ve stylu „space age“

Emma a Jordan v novém videoklipu Lost & Found

Rok po vydání úspěšného společného singlu No Fire přichází dvojice Emma Smetana a Jordan Haj s novou písní, o celý článek

další články...

LITERATURA/ UM?NÍ

Ceny Františka Filipovského

Udílení cen Františka Filipovského 2018
24. ročník cen za dabing v Přelouči očima režiséra Jana Eliáše. Dok celý článek

další články...