Je nám ctí... Jonas Kaufmann
autor: Česká televize
zvětšit obrázekJonas Kaufmann: Berlín 1930Světový tenorista provází životem autorů, jejichž písně si vybral do svého berlínského koncertu. Scénář a režie T. Voigt (Premiéra). Berlín na konci 20. a počátku 30. let byl evropskou metropolí mimořádného kulturního významu. Zábavní průmysl nevyjímaje. V té oblasti působili např. Franz Lehár, Emmerich Kálmán nebo Ralph Benatzy. Nešlo ale jen o operetu, kterou už dnes vnímáme jako klasickou, ale také o autory, jejichž písně zněly ve filmech. Každý skladatel ovšem potřebuje svého interpreta. Jedním z nejslavnějších byl v té době tenorista Richard Tauber, který vedle svých slavných klasických rolí na operním jevišti neměl sebemenší problém zpívat i operetu a vůbec populární hudbu své doby. Většina autorů, jejichž písně zazněly v berlínském koncertu, nazvaném podle písně Richarda Taubera, byli židé, a tak s nástupem nacismu je čekal těžký osud. Některým se podařilo emigrovat, někteří zahynuli, někteří přežili. Dokument Thomase Voigta vypráví nejen o nich a době, v níž žili a působili, ale je i cestou Jonase Kaufmanna po stopách těchto skladatelů při objevování melodií, které neprávem upadly v zapomnění.
Vysílání: 02.4., 20.20 hod., ČT art
Opakování: 08.4., ČT art
Jonas Kaufmann: Jsi pro mě celý svět
Koncert z populárních melodií, které se hrály v Berlíně kolem roku 1930 na divadle i ve filmu. Účinkují: J. Kaufmann, J. Kleiter a Symfonický orchestr Berlínského rozhlasu za řízení J. Riedera. Režie A. Sommer (Premiéra). Název dala koncertu skladba slavného tenoristy Richarda Taubera. Je do jisté míry typickým dílem pro tvorbu skladatelů, jejichž hudba zněla Berlínem konce 20. a počátku 30. let. Richard Tauber byl idolem své doby nejen na jevišti operních divadel, ale i v operetě a ve filmu. Dramaturgie koncertu vznikla z popudu světového tenoristy Jonase Kaufmanna, který na svých operních recitálech vždycky jako přídavky volí slavná díla mistrů operety té doby, a tak se rozhodl podívat se na tvorbu přelomu 20. a 30. let podrobněji a sestavit z ní program celého koncertu. Zazněly v něm nejen slavné operetní árie Franze Lehára nebo Emmericha Kálmána, ale také písně autorů, které neprávem zavál čas a které tvořily populární hudbu té doby. Zpěvák ve spolupráci se Symfonickým orchestrem Berlínského rozhlasu a dirigentem Jochenem Riederem se chopil populárních operetních a filmových titulů té doby s nesmírnou radostí, nadhledem a smyslem pro styl a dokazuje, že nejen tzv. opereta není mrtvým žánrem. Je ji «jen» třeba umět.
Vysílání: 02.4., 21.15 hod., ČT art
Opakování: 08.4., ČT art
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Z éteru
Z první řady: Rusalka z Toulouse
A. Dvořák: Rusalka z Toulouse
Lyrická pohádka o třech dějstvích na libreto J. Kvapila v podání souboru Théa ...celý článek
Rok české hudby – Smetana 200
Ecce Homo Bedřich Smetana
Pohnutý život a geniální dílo velikána české hudby 1824–1884 v dokumentu Ma ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev celý článek
HUDBA
Sum 41 - Heaven: X: Hell
Zakládajícími členy skupiny Sum 41 jsou zpěvák a kytarista Deryck Whibley, kytarista Dave Baksh, baskytarista celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Svatá Zdislava a Cesty víry
Znovuotevření baziliky sv. Vavřince a sv. Zdislavy v Jablonném v Podještědí
Přímý přenos slavnostní mše, kt celý článek