Stabat Mater pod taktovkou Petra Vronského
autor: archiv
zvětšit obrázekSymfonický orchestr hlavního města Prahy – FOK uvádí od roku 1992 vrcholné Dvořákovo oratorium Stabat Mater. Letošní 24. uvedení připadá na středu 23. března 2016 od 19:30 h. Za dirigentským pultem bude oceňovaný dirigent Petr Vronský. Spolu s orchestrem FOK vystoupí Kühnův smíšený sbor, sbormistr Marek Vorlíček. Sólové party interpretují Kateřina Kalvachová (soprán), Jana Sýkorová (alt), Aleš Voráček (tenor) a Zdeněk Plech (bas). Dvořákovu veledílu pro sóla, sbor a orchestr patří právě toto posvátné období. Letošní provedení se uskuteční ve velikonočním týdnu. Dirigenta Petra Vronského jsme požádali o rozhovor prostřednictvím mailu. V úvodu našeho povídání gratulujeme k jeho významnému životnímu jubileu.
Dvořákovo Stabat Mater jsem dirigoval až v roce 1991 v Brně, ale s dílem Stabat Mater jsem se seznámil ještě za studií na AMU, kdy pod vedením nezapomenutelného pana profesora Josefa Veselky (sbormistra slavného Českého pěveckého sboru) jsem nastudoval s Vysokoškolským uměleckým souborem Stabat Mater Bohuslava Förstera, které jsme provedli v Benešově u Prahy a v kostele Martina ve zdi v Praze. Pan profesor byl hluboce věřící člověk a tak mě velmi dobře zasvětil do hloubky tohoto církevního textu. Pak jsem Dvořákovo Stabat dirigoval třeba v Göteborgu, kde několik let žil tvořil Bedřich Smetana a v Istanbulu. V roce 2004 tam toto dílo zaznělo vůbec v Turecku poprvé!!!! Této skutečnosti jsem si velice vážil. Orchestr byl výborný, skvělí sólisté, mohutný a dobře zpívající sbor. Neutuchající potlesk na obou koncertech svědčil o tom, jak sdělná je Dvořákova hudba pro všechny národy. Jen bohužel jak účinkujícím, tak drtivé většině publika unikal jaksi – vzhledem k odlišné kultuře – smysl díla. Například se mě chodili ptát zda jméno Stabat Mater patří ženě či muži.
Všechny části jsou překrásné. Ať se jedná o árie, kvarteta či sbory. Já miluji část poslední, která začíná stejně jako část první těkavým tónem fis a přes jásavé D dur pléna (kde zpívají a hrají všichni) skladba končí smírným Amen pomalu se vytrácejícím a opouštějícím zdejší svět.
Dirigentská životní zralost a zkušenost je důležitá při nastudování jakéhokoliv díla. Tím ovšem nechci říci, že pouze „staří a zkušení“ mají patent na rozum a že všichni staří umělci jsou skvělí a mladí ne!
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK má na základě svých zkušeností skvěle vypracovanou databázi sólistů a dirigentů. Takže, když mi nabídli takto složený pěvecký kvartet, vůbec jsem neváhal se souhlasem. Se sólisty se známe. V této sestavě Stabat Mater nebudou zpívat poprvé a tak koncert slibuje hluboký zážitek.
Ano, monumentální je. Ale není tak kontrastní jako třeba Dvořákovo Requiem. Je to dáno charakterem textu. A tak i hudba je hluboká, bolestná a dojímavá. Nese se v dlouhých frázích a klene se ve velkých obloucích. Věřím, že se nám podaří tuto monumentální katedrálu postavit a předvést posluchačům v celé její kráse.
Já jsem ze staré školy. Takže, žádné užívání si prodlouženého víkendu, ale pokud mi pracovní povinnosti dovolí, tak řádné církevní prožití Svatého týdne.
Medailon:
Petr Vronský, dirigent
Původně velmi úspěšný mladý houslista (vítěz soutěže Beethovenův Hradec 1964) začal svoji dirigentskou dráhu v roce 1971 v plzeňské opeře, odkud přešel do Ústí nad Labem jako šéf operního souboru. Pro jeho umělecký rozvoj byly rozhodující úspěchy v dirigentských soutěžích v Olomouci (1970), ve francouzském Besançonu (1971) a v soutěži Herberta von Karajana v Berlíně (1973).
Roku 1978 se stal Petr Vronský dirigentem Státní filharmonie Brno, v letech 1983-1991 zde působil jako šéfdirigent. S tímto orchestrem hostoval v mnoha zemích Evropy, ve Spojených státech amerických a v Japonsku. V době svého brněnského působení se věnoval pedagogické činnosti na Janáčkově akademii múzických umění. V období 2002-2005 byl šéfdirigentem Janáčkovy filharmonie Ostrava, se kterou rovněž absolvoval řadu zahraničních turné (Taiwan, Japonsko, Španělsko, Rakousko, SRN, Polsko aj.). Od sezony 2005-2006 je šéfdirigentem Moravské filharmonie Olomouc a působí jako docent oboru dirigování na hudební fakultě Akademie múzických umění v Praze.
Petr Vronský je pravidelně zván k předním orchestrům celého světa (Královská filharmonie v Antverpách, Berlínští symfonikové, Istanbul Devlet Senfoni Orkestrasi, Symphony Orchestra Jeruzalem Izrael, Metropolitní orchestr Tokio, Filharmonický orchestr Rio de Janeiro, Mnichovský rozhlasový orchestr, Petrohradská filharmonie). Spolupracuje rovněž s nejlepšími tuzemskými orchestry (Česká filharmonie, SOČR, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK) a s operními scénami doma (Národní divadlo Praha, Státní opera Praha, Janáčkova opera Brno, Divadlo J. K. Tyla Plzeň) i v zahraničí (Komorní opera ve Vídni, Taneční divadlo v Haagu).
Jeho repertoár zahrnuje přes dvě stovky symfonických a operních děl. Je považován za všestranného dirigenta širokého záběru s mimořádným temperamentem a citem pro interpretaci. Zajímavá, bohatá a kritiky vysoce ceněná je i Vronského diskografie.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
VČD uvede premiéru hry Don Juan se vrací z války
Předposlední novinku stávající sezóny uvede Východočeské divadlo o víkendu 4. a 5. května 2024 na velkém jeviš celý článek
HUDBA
Naďa - vzpomínkový koncert
Desítky umělců – zpěváků, hudebníků a herců – spolu s mnoha přáteli se sešli v pražské Lucerně, ab celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Audioknihou roku 2023 se staly memoáry
Vítězem ankety Audiokniha roku 2023 se stala memoárová kniha Vlastní životopis spisovatelky Agathy Christie na celý článek