zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Nestor světového dirigentského umění Christop von Dohnányi v Rudolfinu

Carolin Widmann (Zdroj: M. Borggreve)

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Koncert s velkou hvězdou světového formátu na dirigentském stupínku Christophem von Dohnányim byl uveden 12. září 2015 v Dvořákově síni Rudolfina v rámci 15. ročníku festivalu Dvořákova Praha. Tento šestaosmdesátiletý nestor světového umění stanul do čela tělesa Philharmonia Orchestra z Londýna, který po dlouhá léta vedl jako umělecký ředitel a jehož je stále čestným dirigentem.

„Mám ještě spoustu nezodpovězených otázek v životě,“ řekl nám dirigent Christoph von Dohnányi. První skladba večera od Charlese Ivese se totiž jmenovala The Unanswered Question (Nezodpovězená otázka). Byla to krátká skladba, ve které tři skupiny nástrojů hrály v různých tempech nezávisle na sobě – flétny dokonce stály k publiku zády. Smyčce tvořily pomalý a tichý základ. Sólová trubka jakoby „pokládala otázky“, na které se nedočkala odpovědí.

Následovala skladba „Památce anděla“, což je Koncert pro housle a orchestr Albana Berga. Sólo na housle hrála výborná německá houslistka Carolin Widmann, se kterou níže přinášíme krátký rozhovor. První dvě části skladby představují život a poslední dvě smrt a vykoupení. V první větě jsme mohli slyšet lidovou píseň z Korutanska a v závěrečném úseku dvouvěté skladby zkušenější posluchači postřehli citaci a následné rozvíjení tématu z Bachova chorálu Es ist genug. Po této skladbě následovaly bouřlivé ovace publika a Carolin přidala společně s jednou violistkou z orchestru krátký Bachův chorál.

Po přestávce následovala Schubertova romantická Symfonie č. 9 C dur zvaná „Velká“, která byla nalezena až deset let po skladatelově předčasné smrti. Franz Schubert v ní geniálně zkombinoval prvky lidovosti z haydnovského typu symfonií, z mozartovského zpěvnou melodii a od Beethovena monumentalizující koncepce.

Dirigenta jsme měli možnost sledovat z druhé řady, a to byla velice zajímavá zkušenost. On nepotřebuje ke své práci velké mávání rukama, stačí mu malá gesta a především mimika v obličeji. Ve vráskami zdobené noblesní tváři se odrážela každá jeho emoce.
Psáno z koncertu 12. září 2015, 15. mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha, Rudolfinum, Praha

V průběhu přestávky jsme se sešli v kuloárech ke krátkému rozhovoru s německou houslistkou Carolin Widmann, abychom jí položili pár otázek:

  • Kdo vybral skladbu Albana Berga „Památce anděla“ na program koncertu, Vy nebo pan dirigent?
    Je to tak, že tento houslový koncert patří vůbec k mým nejoblíbenějším skladbám, ale pochopitelně návrh programu koncertu sestavoval Mistr Dohnányi.
  • Pracujete s ním často?
    Je to naše první spolupráce, ale je to už třetí koncert, který takto od loňského roku hrajeme.
  • To je pro nás překvapivá informace, byli jsme přesvědčeni, že se dlouho a dobře znáte. Seděli jsme ve druhé řadě a pozorovali jsme Vaše dokonalé souznění s panem dirigentem – v podstatě Vás řídil několika minimalistickými mimickými gesty.
    On je skutečně úžasný! Nám opravdu stačí na sebe jen pohlédnout a on dokáže vyčíst a podat v momentě veškeré potřebné informace. Pracovat s takovým dirigentem – to je splněný sen!
  • Tento koncert je velmi psychicky náročný, když přihlédneme k historii jeho vzniku – byl napsán jako reakce na smrt teprve osmnáctileté dívky. Jak to psychicky zvládáte během koncertů a během zkoušení? Myslím, že ta skladba musí být pro Vás emocionálně dost vyčerpávající.
    To máte naprostou pravdu. Samozřejmě během koncertů do toho dávám celou svou osobnost, prožívám všechny ty náročné emoce. Ale během zkoušení se snažím od těchto pocitů oprostit, co nejvíce se distancovat a chránit se před nimi, přece jen si musím hlídat duševní zdraví. Pomáhá mi k tomu i to, že většinou opakovaně zkoušíme pouze některé těžší pasáže. Tu energii si schraňuji až pro provedení na koncertech.
  • A jedna obligátní otázka na závěr - jak se cítíte tady u nás v Praze?
    Prahu miluju! Tak moc bych si přála zůstat déle, ale bohužel hned zítra ráno zase odlétám… (povzdech)
  • Děkujeme Vám za krásný hudební zážitek a za rozhovor!
  • 14.9.2015 22:09:46 Alena Kunčíková | rubrika - Recenze

    Časopis 18 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Bastard (Městské divadlo Brno)

    Časopis 18 - sekce

    HUDBA

    Peter Nagy 65

    Peter Nagy

    Peter Nagy 65
    65. narozeniny a 40 let na scéně oslaví oblíbený zpěvák, interpret hitů jako například Kristí celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Kultovní punkový opus Jubilee

    Jubilee

    Jubilee
    Dokud je hudba dost nahlas, neuslyšíme, jak se hroutí svět! Kultovní punkový opus s mnoha známými p celý článek

    další články...