Adam Plachetka: Wagnera jako interpret pomaloučku a polehoučku objevuji
autor: Z webu
zvětšit obrázekSymfonický orchestr hl. města Prahy FOK si připomíná jubilejní 80. sezónu. Tu zakončí ve středu 24. a ve čtvrtek 25. června 2015 ve Smetanově síni Obecního domu Wagnerovskými koncerty, na kterých vystoupí Adam Plachetka, sólista Vídeňské státní opery. Můžeme se těšit na předehru a monology Hanse Sachse „Was duftet doch der Flieder“ a „Wahn, Wahn“ z opery MISTŘI PĚVCI NORIMBERŠTÍ. Dále na árii Wolframa „Blick ich umher in diesem edlen Kreise“ a „O du, mein holder Abendstern“ – TANNHÄUSER. Dirigentem večera bude Jac van Steen.
Basbarytonista Adam Plachetka přiznal, že výběr árií byl „zajímavý průnik okolností“. Rovněž jsme se dozvěděli, nakolik se bude snoubit síla orchestru s jeho hlasem. Prozradil nám, že si Wagnera pomalu osahává…
Pravda je, že s institucí Symfonického orchestru hlavního města Prahy – FOK jsem toho realizoval hodně. Veškerá spolupráce se prozatím odehrávala v komorních cyklech, zejména v kostele sv. Šimona a Judy, nebo s hostujícími orchestry pod hlavičkou FOK, ale mám pocit, že ač se mi to zdá neuvěřitelné, tak se samotným orchestrem to bude nejspíš prvně.
Jak jste zmínil, rovněž tak se poprvé setkám s dirigentem Jac van Steenem. Neznáme se. Tato spolupráce vznikla na základě dramaturgie FOK. Předpokládám, že pan dirigent bude mít k danému repertoáru co říci, protože se mu už v minulosti věnoval.
Repertoár jsme vybírali společně. Dramaturgie byl zajímavý průnik okolností. Symfonický orchestr bude účinkovat kompletní, tak proč ho nevyužít v plné síle? Poslední dobou jsem měl v Praze několik koncertů, snažil jsem se tedy vymyslet něco, co tu ještě nezaznělo. Wagner se ukázal jako ideální volba. Jako divák už jsem si k němu našel cestu před lety, jako interpret ho pomaloučku a polehoučku objevuji. Parsifal zazní pouze v orchestrální skladbě, na mě připadnou Tannhäuser a Mistři pěvci norimberští – jsou to nejlyričtější árie pro můj hlas, co Wagner napsal. Nemělo by to být pro mě nijak zdravotně nebezpečné. Bezesporu jsou to moc hezké opery. Je škoda, že se tady moc nehrají. Věřím ale, že k nim některým posluchačům můžu pomoct najít cestu a probudit zájem o celé opery.
Doufám, že mě hráči nepřeválcují. Nejsou to sice velké Wagnerovské monology typu Bludného Holanďana nebo Wotana, ale osazení orchestru je pořád velké, takže i orchestrální piano, je spousta zvuku. Atmosférou a barvou mi nicméně vybrané monology připomínají spíš písně než árie, taková líbivá zastaveníčka. Jedná se o kousky, které dovedou zaujmout na první poslech.
Všechno podmiňuje můj nástroj – hlas. Pro mladého zpěváka to určitě není vhodný autor. Většinu času teď aktuálně trávím s Mozartem. Händel bohužel trochu ustupuje. Chci se ale zároveň posouvat někam dál. Wagner je jedním z posledních cílů, kam se lidé dostávají víceméně celý život, ale u některých rolí se do jeho díla dá nakouknout i dříve. Zároveň to hlasu může prospět po interpretační i technické stránce.
Přiznám se, že osobně vůbec takový pocit nemám. Do rychlého životního tempa jsem nastoupil relativně záhy. Přivyknul jsem mu a nijak zvlášť si ho neuvědomuji. Díky dcerce jsem si poprvé v životě uvědomil, a děkuji jí, že mě naučila, že mám něco důležitějšího než jen práci. Snažím se vymýšlet program tak, abych mohl být doma. Mám velké štěstí, ač je pro mě zpívání práce na plný úvazek, je zároveň koníčkem. Nemám pocit, že bych se o něco připravoval. Děkuji za to, a jsem rád, že se daří.
www.adamplachetka.com
Časopis 38 - rubriky
Časopis 38 - sekce
DIVADLO
DISK uvede s MDP inscenaci Zdeněk Adamec
V pátek 13. září 2024 proběhne v divadle Rokoko premiéra inscenace dramatu rakouského dramatika a nobelisty Pe celý článek
HUDBA
Koncert The Plastic People of the Universe
The Plastic People of the Universe
Koncert undergroundové skupiny v obnoveném a obohaceném složení. Jejím l celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Víra tipy 39. týden
V novém světle: Pomoc ženám v tísni
Jak církev pomáhá. S Hanou Scharffovou za příběhy lidí, kteří pomáhají, celý článek