Opera Toufar v New Yorku
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekAleš Březina po veleúspěšné inscenaci Zítra se bude... mapující politický proces s Miladou Horákovou, nastudoval pod hlavičkou Národního divadla Praha hudební dokument o životě a téměř mučednické smrti kněze Josefa Toufara. Podobné složení realizačního týmu, jen ještě komornější provedení. Opět Soňa Červená jako magnet pro diváky, výrazný a subtilní kontratenor Jan Mikušek, sborově zpívaný jazyk propagandy, dobové nahrávky, stylizace do odosobnění, sugestivní neustále se opakující postuláty, melodramaticky recitované dialogy, výrazové herectví, jemně alegorické obrazy a černý humor.
V tehdejším Československu nechvalně známý příběh o Číhošťském zázraku, v New Yorku vyprávěný ve spojitosti s akcí Acts of Courage. V Českém Centru na Horním Manhattanu se diváci mohli seznámit s výstavou komiksu ilustrujícího případ Mileny Horákové a historickou výstavu obětí totalitních režimů 20. století. Mohli se setkat s tvůrci inscenace a vidět záznam Zítra se bude..
První provedení se konalo příznačně v den výročí ukončení 2. světové války. Zúčastnila jsem se druhého představení, které se konalo 10. května, kdy je v USA Den Matek, který obvykle na celý víkend určuje společenské dění. O Toufara byl takový zájem, že zaplnil sál i v tento den. Někteří diváci navštívili obě uvedení. V publiku zasedla nejbližší rodina Dr. Milady Horákové. Mezinárodní obecenstvo vnímalo představení v obecné rovině, jako podobenství o Bohu, člověku a utrpení. Pamětníci živě reagovali na autentické fragmenty vyznívající dnes už jako Silvestrovské vtipy, tehdy však brané vážně. Právě humor obnažující absurditu dobových situací, dějové zkratky a smyčky odpatetizovali inscenaci a pomohli divákovi, aby si vykládal hru po svém.
Stejně jako v Divadle Kolowrat, tak i v Českém Centru New York tvořilo páteř estetického zážitku setkání s orchestrem pod vedením charismatického Jiřího Štrunce. Nevelký ansámbl, skvěle sehraný se sborem i sólisty podali energický výkon ve všech jedenácti obrazech. Paralela mezi inkvizicí a životem světce Jana Sarkandera a Josefem Toufarem, zasazuje příběh do širšího historického kontextu a Soňa Červená jako prezident Gottwald a Jan Mikušek jako Josef Toufar ač fyzicky nepodobni svým skutečným předlohám a charakterově poněkud odlidštěně černobílí, hráli s pokorou a patosem. Pětičlenný Kűnův Dětský Sbor pod vedením Petra Louženského, který vystoupil v roli vypravěče, zvládl bravurně pěvecky i herecky členitou partituru bez výrazněji zapamatovatelné melodie.
Inscenace budí rozruch svým tématem možná více, než formou. Když jsme se dozvěděli, že podle Straníků za křížek v kostele tahal Toufar, za jeho činem stál biskup, jenž se stal prodlouženou rukou Vatikánu řízeného z newyorského Wall Streetu, měli jsme možná pocit, že sledujeme pohádku o řepě a ne skutečný lidský osud v soukolí paranoidní politické situace.
Autor libreta Aleš Březina; režie Petr Zelenka; dirigent Jiří Štrunc; scéna Nicola Tempír; kostýmy Vladimíra Fomínková; pohybová spolupráce Klára Lidová; dramaturgie Pavel Petráněk.
Účinkují: Soňa Červená, Jan Mikušek, Petr Louženský, Marie Šimůnková, Kateřina Zikmundová, Tereza Lázňovská, Karolína Motýlová, Amálie Koppová.
Basklarinet Petr Valášek; housle Lucie Sedláková Hůlová; klávesy Stanislav Gallin; bicí Tomáš Koubek.
Exkluzivně pro portál Scena.cz - Doubravka Krautschneiderová, New York.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
VČD uvede derniéru hry Kdo se bojí Beatles
Pardubický soubor před rokem uvedl českou premiéru hry slovenského dramatika Viliama Klimáčka Kdo se bojí Beat celý článek
HUDBA
Pet Shop Boys: Nonetheless
Legenda taneční a elektropopové hudby. Britské duo Pet Shop Boys proslulo už koncem osmdesátých let, kdy vydal celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 19. týden
Věčný Egypt: Dědictví
Tisíciletá historie africké země vepsaná do tamní architektury, nekropolí, řemesel i celý článek