zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Ohnivá Bizetova Carmen

Bizet: Carmen / Slezské divadlo Opava

autor: archiv divadla   

Nejmenší profesionální operní scéna České republiky – Slezské divadlo Opava, sází ve své dramaturgii na díla málo známá, se nimiž boduje na celorepublikových přehlídkách (Festival Opera 2003) a u odborné kritiky - připomeňme Dialogy Karmelitek Francise Poulenca a Verdiho Loupežníky, zároveň se na druhé straně snaží připravit pro své publikum oblíbená a přitažlivá díla české a světové operní literatury. Takovým dílem je bezesporu i Bizetova Carmen. V Opavě ji hrají v klasickém českém překladu Elišky Krásnohorské na flexibilní scéně hostujícího Martina Víška a v kostýmech rovněž hostující Elišky Zapletalové.

Při pohostinském vystoupení tohoto souboru v sobotu 17. května 2003 v Moravském divadle mohli kvality opavského souboru posoudit také „kulturychtiví“ Olomoučané. V roli Carmen se představila Šárka Maršálová, které jeviště Moravského divadla není cizí. Svou vyzývavostí a erotickým nábojem bylo hned jasné kudy se děj opery bude ubírat. Perfektně zvládnutou habaneru i seguidillu odměnilo publikum vřelým potleskem. Vrcholem Maršálové však byla karetní scéna se stínem předtuchy blízké smrti a závěrečný duet s Donem José v podání Alexandra Vovka. Escamilla ztvárnil herecky poněkud toporný Nikolaj Někrasov, pěvecky však obstál na výbornou. Lyrický protipól Carmen a Escamilla představovala Micaela Olgy Procházkové, která sklidila uznání za svou árii ve třetím aktu. Velmi dobře si vedli i ostatní pěvci – především Katarína Kramolišová jako Frasquita, Katarína Vovková jako Mercedes, Vladimír Němec a Petr Murcek v rolích podloudníků Dancaira a Remendada. V publikem velmi oceňovaném dětském sboru vystoupily děti z pěveckého sboru Cvrčci.

Orchestr Slezského divadla, který řídil Jaromír Krygel, hrál s menšími nepřesnostmi (především v žestích), precizně však byly provedeny orchestrální předehry, které otevírají jednotlivá jednání. Sboristé, jež připravila Jitka Kaplová, měli nezastupitelnou úlohu i v tanci společně s baletním sborem – v choreografii Jiřího Kyseláka.

Opavské nastudování Bizetovy Carmen se jistě stane hojně navštěvovanou inscenací repertoáru Slezského divadla. Výběr titulu, jeho velmi kvalitní nastudování a obsazení domácími i hostujícími umělci skýtá naději v několikeré navštívení této operní lahůdky.

26.5.2003 12:05:30 Tomáš Lehotský | rubrika - Recenze