Poprvé v Praze zazní souborné provedení sonát Jana Dismase Zelenky
autor: archiv
zvětšit obrázekKomorní soubory většinou vznikají z obecnějších pohnutek, než je nastudování a provedení konkrétního díla. U založení Ensemble Berlin – Prag však byla základní myšlenkou příprava cyklu šesti triových sonát českého barokního Jana Dismase Zelenky. Jde o interpretačně náročná díla, na jejichž realizaci si zatím troufl málokdo. Nyní je uslyšíme v úterý 8. dubna v kostele sv. Šimona a Judy, v komorním cyklu Koncertního jednatelství FOK.
U zrodu myšlenky, která zrála celých deset let, stáli izraelský fagotista Berlínské filharmonie Mor Biron a přední český hobojista Vilém Veverka. Ten oslovil Bironova kolegu z orchestru a svého učitele Dominika Wollenwebera, jednoho z nejlepších německých hobojistů současnosti, a základ souboru byl na světě.
Kompletní triové sonáty – tedy komorní skladby pro dva sólové nástroje a doprovod, v barokní terminologii „basso continuo“ – poprvé zazněly loni na festivalu Concentus Moraviae. Podruhé to bude právě v komorní síni FOK, a tedy poprvé Praze.
Provedení celého souboru je pro hobojisty i fagotisty obávaným cílem, vyžaduje totiž technickou i fyzickou vybavenost hráčů. „Svou náročností se dá cyklus, myslím, směle přirovnat k Braniborským koncertům Johanna Sebastiana Bacha, oba cykly zahrnují shodně šest skladeb. A to co se do svých hudebních kvalit, ovšem zároveň také svou náročností. Hlavní rozdíl je ovšem v tom, že zde jsou všichni interpreti na pódiu celé dvě hodiny, nestřídají se,“ upozorňuje Vilém Veverka.
Zelenkův kompoziční styl je osobitý a rafinovaný, bohatý na harmonické experimenty, které vyžadují propracovanou souhru ansámblu. K náročnosti programu se vyjádřil i jiný renomovaný zelenkovský interpret – dirigent Václav Luks: „Uvedení jedné či dvou triových sonát Jana Dismase Zelenky je pokaždé vnímáno jako událost. Ovšem provést všech šest sonát během jednoho večera, to je již myšlenka z kategorie snů.“
Zelenka usiloval nejen o maximum výrazu, nýbrž také o překonání hranic instrumentální virtuozity. A právě v tomto ohledu je program zcela výjimečný.
Unikátní soubor Ensemble Berlin – Prag spojuje interprety ze dvou sousedních zemí. Jejich provázanost zosobňuje cembalistka Barbara Maria Willi, která pochází z Německa, ale už mnoho let žije v Brně a vyučuje na JAMU.
Vstupenky zde.
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Koncerty
Leonard Slatkin bude dirigovat Pražské symfoniky
Americká dirigentská legenda Leonard Slatkin bude 24. a 25. dubna řídit Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK v ...celý článek
Erik Bosgraaf v kostele sv. Šimona a Judy
Charismatický holandský flétnista Erik Bosgraaf poprvé vystoupí v Praze. V rámci cyklu Stará hudba FOK se v út ...celý článek
Lukáš Vondráček završí sezónu recitálů FOK v Rudolfinu
Klavírista Lukáš Vondráček vystoupí s recitálem v pražském Rudolfinu v rámci řady Světová klavírní tvorba FOK. ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Dítě v Dlouhé 2024 zná vítěze
Jedenáct představení 26. ročníku festivalu pro děti a jejich dospělé Dítě v Dlouhé, který probíhal v pražském celý článek
HUDBA
HDK uvádí muzikálovou pohádku Zlatovláska
Hudební divadlo Karlín uvádí muzikálovou pohádku Zlatovláska režii v Filipa Renče. Na jevišti Malé scény HDK z celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Kino Art: Na Chesilské pláži a Daleko od Reykjavíku
Na Chesilské pláži
Jiná doba, jiná láska. Britská adaptace stejnojmenného románu Iana McEwana, nominovaného celý článek