zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Poprvé v Praze zazní souborné provedení sonát Jana Dismase Zelenky

Vilém Veverka

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Komorní soubory většinou vznikají z obecnějších pohnutek, než je nastudování a provedení konkrétního díla. U založení Ensemble Berlin – Prag však byla základní myšlenkou příprava cyklu šesti triových sonát českého barokního Jana Dismase Zelenky. Jde o interpretačně náročná díla, na jejichž realizaci si zatím troufl málokdo. Nyní je uslyšíme v úterý 8. dubna v kostele sv. Šimona a Judy, v komorním cyklu Koncertního jednatelství FOK.
U zrodu myšlenky, která zrála celých deset let, stáli izraelský fagotista Berlínské filharmonie Mor Biron a přední český hobojista Vilém Veverka. Ten oslovil Bironova kolegu z orchestru a svého učitele Dominika Wollenwebera, jednoho z nejlepších německých hobojistů současnosti, a základ souboru byl na světě.

Kompletní triové sonáty – tedy komorní skladby pro dva sólové nástroje a doprovod, v barokní terminologii „basso continuo“ – poprvé zazněly loni na festivalu Concentus Moraviae. Podruhé to bude právě v komorní síni FOK, a tedy poprvé Praze.
Provedení celého souboru je pro hobojisty i fagotisty obávaným cílem, vyžaduje totiž technickou i fyzickou vybavenost hráčů. „Svou náročností se dá cyklus, myslím, směle přirovnat k Braniborským koncertům Johanna Sebastiana Bacha, oba cykly zahrnují shodně šest skladeb. A to co se do svých hudebních kvalit, ovšem zároveň také svou náročností. Hlavní rozdíl je ovšem v tom, že zde jsou všichni interpreti na pódiu celé dvě hodiny, nestřídají se,“ upozorňuje Vilém Veverka.

Zelenkův kompoziční styl je osobitý a rafinovaný, bohatý na harmonické experimenty, které vyžadují propracovanou souhru ansámblu. K náročnosti programu se vyjádřil i jiný renomovaný zelenkovský interpret – dirigent Václav Luks: „Uvedení jedné či dvou triových sonát Jana Dismase Zelenky je pokaždé vnímáno jako událost. Ovšem provést všech šest sonát během jednoho večera, to je již myšlenka z kategorie snů.“
Zelenka usiloval nejen o maximum výrazu, nýbrž také o překonání hranic instrumentální virtuozity. A právě v tomto ohledu je program zcela výjimečný.
Unikátní soubor Ensemble Berlin – Prag spojuje interprety ze dvou sousedních zemí. Jejich provázanost zosobňuje cembalistka Barbara Maria Willi, která pochází z Německa, ale už mnoho let žije v Brně a vyučuje na JAMU.

Vstupenky zde.

3.4.2014 16:04:19 Redakce | rubrika - Koncerty

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Koncerty

Leonard Slatkin bude dirigovat Pražské symfoniky

Leonard Slatkin

Americká dirigentská legenda Leonard Slatkin bude 24. a 25. dubna řídit Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK v ...celý článek


Erik Bosgraaf v kostele sv. Šimona a Judy

Erik Bosgraaf

Charismatický holandský flétnista Erik Bosgraaf poprvé vystoupí v Praze. V rámci cyklu Stará hudba FOK se v út ...celý článek


Lukáš Vondráček završí sezónu recitálů FOK v Rudolfinu

Lukáš Vondráček

Klavírista Lukáš Vondráček vystoupí s recitálem v pražském Rudolfinu v rámci řady Světová klavírní tvorba FOK. ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

HDK uvádí muzikálovou pohádku Zlatovláska

Zlatovláska (Hudební divadlo Karlín)

Hudební divadlo Karlín uvádí muzikálovou pohádku Zlatovláska režii v Filipa Renče. Na jevišti Malé scény HDK z celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Kino Art: Na Chesilské pláži a Daleko od Reykjavíku

Daleko od Reykjavíku

Na Chesilské pláži
Jiná doba, jiná láska. Britská adaptace stejnojmenného románu Iana McEwana, nominovaného celý článek

další články...