zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Ne tak ostrá Occamova břitva

Occamova břitva  (Pražský komorní balet)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Jedna z posledních letošních tanečních premiér se uskutečnila 10. prosince v Divadle Ponec pod hlavičkou Pražského komorního baletu. Mladí umělci - tanečníci PKB se zájmem o choreografii - Nikol Šneiderová a Šimon Kubáň a Palo Kršiak, student posledního ročníku choreografie na pražské HAMU, získali možnost ztvárnit své představy v rámci PKB pod odborným dohledem Hany Polanské Turečkové. Hana Polanská Turečková navrhla koncepci tanečního večera i "úderně" znějící název vypůjčený ze slovníku filozofie OCCAMOVA BŘITVA. Slovní spojení naznačuje pracovní metodu v kreativním procesu, kdy se zdůrazňuje princip logické úspornosti, v němž vše nedůležité je třeba osekat a zbavit dílo všeho, co tam nepatří.

Na úvode se představila Nikol Šneiderová s choreografií INTELEKTUÁL. Čtveřice - dva muži a dvě ženy oblečeni do neutrálních tmavých mikin a kalhot zkoumá prostor, v němž se dějí zvláštní věci - např. kapky vody tečou obráceným směrem zezdola nahoru. Tanečníci poměřují své okolí v často mechanických sekvencích, komunikují v dialozích, setkávají se, míjejí. Chladná a přísná skladba, jejíž strohost je ještě posílena jednotvárným rytmem anglického mluveného slova.

Druhá kapitola - 2ND CHAPTER - choreografie Šimona Kubáně, je naproti tomu emotivnější a tvarově pestřejší. Jako nelogicky tečou kapky vody obráceným směrem, prodírá se hlavní protagonistka (Jaroslava Janečková) z hlubin černých závěsů rovněž "nelogicky" - hlavou dolů v jakési orgiastické křeči. Jakoby se potýkala se se sebou samotnou ale i se svými temnými stránkami -mužským partnerem (Šimon Kubáň). Snaží se unikat, ale je zde silná vazba, závisloat a záliba - některé momenty obsahují zjevné erotické konotace.

Erotično se přelévá i do třetí choreografie Palo Kršiaka s explicitním názvem EROS. Z různých koutů scény se zpomaleně do středu přesouvají podivné hominidní bytosti s erotickými symboly - černé a červené punčochy, vysoké podpatky, podvazky, "pouta". Jsou k sobě přitahováni nepřekonatelnou silou erotického pudu, přibližují se, dotýkají, naznačují kopulaci, ustrnou v "živých obrazech", které nemají daleko k označení "Gruppensex".

V tom, jak se každý z autorů porovnal odlišným způsobem se svým tématem, se možná i tak trochu prozrazuje různé osobní založení.
V celku ukazuje představení Occamova břitva nadějný tvůrčí potenciál nové generace, který ale bude potřeba rozvíjet a kultivovat ještě mnohými experimenty.

16.12.2013 17:12:36 Helena Kozlová | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Časopis 18 - sekce

HUDBA

Ivan Hlas – 70

Ivan Hlas – Pramínek času

Ivan Hlas – Pramínek času
Muž mnoha profesí a jedna z legend české hudební scény Ivan Hlas se u příle celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili

The Dark Side Of The Moon Competition

Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar celý článek

další články...