Zkrocení zlé ženy v Národním divadle
Balet Národního divadla uvede 27. a 28. února 2003 premiéru Zkrocení zlé ženy. Poprvé v celé historii tak bude na naší první scéně uvedeno dílo jedné z největších choreografických postav dvacátého století, uměleckého šéfa Stuttgartského baletu Johna Cranka (1927-1973). Hudbu složil Kurt-Heinz Stolze na motivy Domenica Scarlattiho. Balet ND připravuje tuto inscenaci pod vedením zahraničních asistentů choreografie Jane Bourne a Ivana Cavallariho. V roli Petruchia se v několika alternacích představí Alexander Katsapov, Filip Veverka a Lubor Kvaček. Kateřinu budou střídavě tančit Tereza Podařilová, Zuzana Susová a Andrea Kramešová.
Libreto baletu podle Shakespearova dramatu upravil zjednodušením literární předlohy choreograf John Cranko. Tento světoznámý choreograf a novátor baletu pozvedl taneční vyjádření tak, že změnil celou strukturu baletu. Byl duchovním otcem mnoha vynikajících tanečníků i choreografů, např. i Jiří Kylián tančil v jeho souboru. John Cranko zemřel předčasně a nečekaně v Dublinu v roce 1973.
Na přípravě baletního představení se podílela vytvořením scény a kostýmů Elisabeth Dalton, výtvarnice, která osobně pracovala s Johnem Crankem a navrhla i výpravu k jeho Romeovi a Julii.
Asistentkou choreografie je Jane Bourne, choreoložka Stuttgartského baletu, která byla pověřena záznamem repertoáru Crankových baletů pomocí Benesh notace. Mimo to pracovala na mnoha prestižních světových scénách. V tanečním světě je více známa Labanova notace, která je ale pro svoji složitost záznamu i „čtení“ poměrně málo rozšířena a není proto vhodná pro denní záznamy. Benesh notace je jednodušší, zřetelnější a vizuální, protože se zaznamenává přímo na notovém papíru současně s hudbou.Videozáznamy dnes už usnadnily, zrychlily a zpřesnily možnost zaznamenání tance a detailního pohybu. Ale i tak má většina „velkých“ baletních souborů svého choreologa.
Zkrocení zlé ženy je v ND uváděno po prvé. Je to představení velmi náročné technicky, protože všechna gesta a pohyby musí být natolik čitelné, aby divák mohl sledovat posun děje. Je velmi důležité správné vybalancování a odstínění jemnosti míry humoru, vtipu i expresivnosti. Mimo choreografa jsou to právě tanečníci, kteří to vše musí umět udržet v rovnováze.
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P celý článek
HUDBA
Ska Wars v Malostranské Besedě
Reggae vrací úder. Mezinárodní den Hvězdných válek každoročně připadá na 4. května, letos Prahu ale uchvátí po celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Festival umění a kreativity ve vzdělávání
Už počtvrté se pedagogové, rodiče, odborná i širší veřejnost či profesionálové z oblasti kultury a umění mohou celý článek