zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Houslové koncerty Františka Bendy

Ivan Ženatý

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Sotva jsem zaslechl demonstrační nahrávku Bendových houslových koncertů – při prezentaci nového supraphonského kompaktního disku – v kavárně Rudolfina, okamžitě se mi vybavila vzpomínka na letitou nahrávku Zachových Sinfonií, které houslový virtuos Ivan Ženatý nahrál se sdružením šesti sólistů. Takřka totožné nástrojové obsazení v novém titulu jeví tudíž nejen neutuchající oblibu interpreta v komorním zvuku, ale zejména ztotožnění se s interpretační realitou oživeného zvuku doby, v níž autor hudby František Benda tvořil a koncertoval. Jde tedy, jak poznamenává Václav Kapsa v textu programové brožurky, o častý obyčej hrávat v Berlíně sólové koncerty v malém nástrojovém obsazení. Pro interprety je to samozřejmě náročnější záležitost, ale také prestižní virtuózní prezentace. Ivan Ženatý přizval ke spolupráci skutečně ambiciózní partnery – v čele s koncertním mistrem Pražské komorní filharmonie Janem Fišerem a violoncellistou Lukášem Pospíšilem.

Vlídná hudba konzervativního, jak praví Václav Kapsa, stylu severoněmecké provenience je v nahrávce zdrojem dobré pohody. Zdánlivé totožné koncerty jsou dokonalým ukázněným produktem požadavku hudby k tabuli, k pohodě, kterou nenarušují naléhavá appassionata pomalých vět, jež jsou spíše vznešeně klidné. Jejich melodika je umírněná a soustředěná interpretace sólových houslí zpívá volně ubíhající kantilénu bez přehnané snahy vytěžit dojem z vrcholných zvukových vlastností dokonalého mistrovského nástroje. To vše platí pro všechny tři koncerty psané v durových tóninách – v Koncertech C dur, B dur a D dur – a Ženatého interpretační pojetí nikterak výrazně nepřekročí svůj poučeně přijatý limit ani v závěrečném Koncertu a moll, třebaže právě zde se proklamuje zjevná přítomnost „citového stylu“. Virtuózní pasáže provedené v tempu a se zrale prezentovanou lehkostí pak ústrojně doplňují celkový interpretační obraz do vyrovnaného a věrného vyznění díla. Přítomný soubor členů Pražské komorní filharmonie je přesvědčivě sehraný a Ženatý neuděluje svým partnerům interpretační lekci, nýbrž muzicíruje s nimi jako rovnocenný člen ansámblu a zároveň povyšuje vybroušený výkon celku nad běžnou rutinní nahrávku do výšin nevšedního hudebního prožitku. Buklet kompaktního disku je opatřen zajímavou reprodukcí dobové krajinomalby řeky Labe v Drážďanech od Bernarda Bellotta zvaného Canaletto mladší. Snad by stálo za námahu najít jinou podobenku Ivana Ženatého – stylově uvolněnější, méně romanticky, ba dramaticky soustředěnou – než je ta od Tomáše Lébra, kterou editorka Daniela Bálková do bukletu vybrala. Velmi zajímavý je ovšem text doprovodné úvahy Václava Kapsy – je odborně na výši a zároveň publicisticky zaujatý a přitažlivý.

ALBANY TROY 1320
SUPRAPHON SU 4064-2
František Benda: Houslový koncert C dur, Houslový koncert B dur, Houslový koncert D dur, Houslový koncert a moll
Ivan Ženatý – housle, Prague Philharmonia / Pražská komorní filharmonie (Jan Fišer – housle, Jakub Fišer – housle, Stanislav Svoboda – viola, Lukáš Pospíšil – violoncello, Pavel Klečka – kontrabas, František Štastný – cembalo)
Nahráno ve dnech 19. – 21. 5. 2011 a 14. 1. 2012 ve Studiu Martínek v Praze, hudební režie Jiří Gemrot, zvuková režie Jan Lžičař, produkce Matouš Vlčinský.
Zdroj Hudební rozhledy 12/2012 - Rafael Brom.

17.12.2012 21:12:07 Redakce | rubrika - CD boxy

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - CD boxy

Hlaskontrabas Oktet vydává nové „severské” album

Hlaskontrabas Oktet  (Foto: Zuzana Lazarová)

Unikátní hudební formace Hlaskontrabas Oktet, kterou tvoří čtyři zpěvačky a čtyři kontrabasisté pod vedením Pe ...celý článek



Časopis 20 - sekce

DIVADLO

Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Filmové tipy 21. týden

Jim Carrey

Boj o oheň
Kdo měl oheň, měl i život. Francouzské koprodukční drama (1981). Hrají: E. McGill, R. Perlman, R celý článek

další články...