Jaroslav Smolka o dramturgické linií
Mezinárodní klavírní soutěž Rudolfa Firkušného určena pro interprety, kteří nepřesáhli věkový limit 26 let. Předsedou poroty je jmenován prof. Peter Toperczer. Pro vítěze budou vedle peněžních ocenění připraveny i zajímavé příležitosti k uměleckému uplatnění: koncerty v Japonsku, koncertantní vystoupení s jed-ním z před-ních českých symfonických orchestrů, rozhlasové nahrávání a další.
K zodpovězení otázek, které se týka-jí organizačních zásad, dra-maturgické linie jednotlivých kol a veš-kerých zajímavostí se soutěží spojených, jsem si přizvala jejího uměleckého ředitele, prof. Jaroslava Smolku.
Potřebu nové soutěže vyvolaly zejména prudce zvýšené nároky na úroveň i renomé mladých umělců, kteří v průběhu studia či po něm prokázali oprávněnost ambicí na profesionální sólistickou dráhu. Ruku v ruce s tím, jak se objevují technicky i umělecky neuvěřitelně zralé osobnosti mladých klavíristů, rostou obecné nároky na mladé lidi, kteří se chtějí profesionálně věnovat sólistické a ko-mor-ní dráze. K to-mu, aby se prosadili, potřebují nějaký průkazný úspěch a tím je třeba umístění v některé z vrcholných interpretačních soutěží. Mezinárodní klavírní soutěž Rudolfa Firkušného by měla být další takovou šancí, která je dostupná v České republice.
Ano, ale potřebu náročné mezinárodní soutěže v České republice vedle zahraničních akcí takového druhu naléhavě pociťujeme také ve vztahu k uplatnění významných hodnot české hudby v repertoáru domácích i zahraničních mladých klavíristů. Každá taková soutěž totiž svými repertoárovými nároky podstatně ovlivňuje programovou skladbu při debutu špičkových interpretů, kteří z ní vyšli. Proto jsme soutěž zaštítili jménem nejvýznamnějšího českého klavíristy 20. století Rudolfa Firkušného, v chlapeckém věku žáka Leoše Janáčka a ve 30. až 90. letech světově proslulého sólisty. V zahraničí vykonal nesmírně mnoho pro šíření české klavírní tvorby od Smetany až po modernu a pro-ka-zoval srovnatelnost jejích kvalit se špičkovými klavírními díly předních světových skladatelů 19. a 20. století i jedinečnost hodnot české hudby. Proto se soutěžní podmínky vedle požadavků na interpretaci nejvýznamnějších děl světových mistrů soustřeďují ve jménu tradice Rudolfa Firkušného právě k výběru z umělecky nejvýznamnějšího českého repertoáru.
Samozřejmě. V prvním kole mají kandidáti na výběr vedle libovolné dvojice Preludia a fugy z Temperovaného klavíru Johanna Sebastiana Bacha jednu z kon-cert-ních etud Ference Liszta, Fryderyka Cho--pina nebo Bedřicha Smetany, povinnou skladbou budou Smetanovy Tři poetické polky op. 8 nebo výběr z cyklu Leoše Janáčka Po zarostlém chodníčku. V dru-hém kole je první předepsanou skladbou rychlá věta z klasické sonáty Josepha Haydna, Wolfganga Ama-dea Mozarta, Ludwiga van Beethovena, Franze Schuberta nebo klasiků českého původu Jana Ladislava Dusíka či Jana Václava Huga Voříška. Dále je tu libovolná skladba Bedřicha Smetany v do-poručené délce kolem 10 minut, výběr skladby některého z kla-si-ků moderny první poloviny 20. století, Maurice Ravela, Igora Stravinského, Sergeje Prokofjeva, Bély Bartóka nebo také Leoše Janáčka, Bohuslava Martinů, Josefa Suka a Vítězslava Nováka, a konečně soudobá skladba vytvořená v druhé polovině 20. století - nejlépe z tvorby vlastní kultury.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
MdZ a FBM spojuje nový společný projekt EGBDF
Dvě významné zlínské kulturní instituce, Městské divadlo Zlín a Filharmonie Bohuslava Martinů představí jedine celý článek
HUDBA
ABBA: úspěch navzdory
ABBA: úspěch navzdory
Britský dokument mapuje vývoj švédské skupiny ABBA. Když v roce 1974 zvítězila v sout celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Petr Sís - 75
GEN: Petr Sís
Portrét mezinárodně uznávaného autora knih pro děti, ilustrátora, grafika a tvůrce animovanýc celý článek