„Setkávám se spíše s rolemi „potvor““
Na otázky odpovídá Jana Štefáčková, sólistka operního souboru NDB, kterou nyní můžete vidět kupříkladu v Hoffmannových povídkách či v opeře Andrea Chénier.
Pocházím ze Šumperka, kde jsem jako dítě zpívala ve sboru. Když jsme se potom s rodiči přestěhovali do Přibyslavi, připadala mi divná představa, že bych už znovu neměla zpívat. Začala jsem tedy navštěvovat soukromé hodiny zpěvu - a hrála jsem také ochotnické divadlo. Paní režisérka tohoto divadelního souboru mě nakonec přemluvila, abych to se zpěvem zkusila na konzervatoři: připravila mne k přijímacím zkouškám a já jsem se skutečně dostala na pražskou konzervatoř. Tam jsem studovala u profesorky Jarmily Krásové… Po skončení školy jsem se zúčastnila několika konkurzů - a vyšlo to v Brně…
Role Mercedes v Bizetově opeře Carmen. Ale tenkrát jsem v Brně pouze hostovala: až díky ní jsem zde následně dostala stálé angažmá… Dále jsem si zazpívala v operách Příhody Lišky Bystroušky, Lucia di Lamermoor, Kouzelná flétna, Hoffmannovy povídky, Andrea Chénier, Salome nebo České jesličky…
Na kalhotkové role si už pomalu zvykám: setkávám se s nimi často, a tak mi už přestává dělat problémy obejmout na scéně ženu (smích). Takže po herecké stránce pro mne Niklas nějakým obtížným oříškem není. A po stránce pěvecké - z hlediska hlasové polohy - mi vyhovuje taktéž.
No, když si sepnu vlasy, vypadám prý opravdu jako kluk (opět smích)… Ale musím říci, že postava Niklase není tak ryze chlapeckou rolí - alespoň ne podle původní, o něco delší verze Hoffmannových povídek. Zde je Niklas vlastně Múzou, jež se přestrojila za muže, aby mohla být na blízku Hoffmannovi: chce ho totiž chránit před nešťastnými milostnými dobrodružstvími. Postava Múzy však v naší, zkrácené verzi chybí: Niklas je pouze Hoffmannovým přítelem. Když se Hoffmann dostane do nějaké svízelné situace, Niklas se ji snaží vyřešit… Je ale škoda, že v této verzi Múza chybí: bez ní postava Niklase trochu ztrácí své opodstatnění či smysl.
V Českých jesličkách jsem si zazpívala ráda: jsem věřící, a proto je mi blízký už samotný příběh, který tvoří děj opery - příběh o putování Panny Marie a Josefa a o narození Ježíše. Musím říci, že možnost představovat právě Archanděla Gabriela byla pro mne ctí. Na tuto roli jsem se tedy vzorně připravovala: pročítala jsem si Bibli a hledala v ní místa, kde se píše právě o Archandělu Gabrielovi… Představovat tohoto anděla na jevišti bylo tedy pro mne velkým zážitkem - ovšem až na ta křídla, která jsem musela stále tahat na zádech. Byla to těžká železná konstrukce a já měla občas strach, že pod její vahou upadnu… Krásný kostým jsem dostala také pro svoji roli Pallas Athény, o které jsi mluvila. V tomto případě byla ovšem škoda, že jsem v průběhu celého představení musela zpívat za scénou: můj kostým bohyně si tedy diváci mohli prohlédnout až na ,,děkovačce"! Karla Štaubertová, jež inscenaci režírovala, mi k mému postavení za scénou řekla, že ne všem smrtelníkům je dovoleno spatřit bohyni…
No, mezzosopranistky se nejčastěji setkávají s postavami ,,druhých" žen: hlavní ženské role bývají svěřovány spíše sopranistkám. I když není to zcela pravidlem: kupříkladu role Carmen je určena pro mezzosoprán - ale pro takovou roli já nemám dost dramatický hlas… Setkávám se spíše s rolemi ,,potvor", dvorních dam či komorných…
Tuto operu mám velmi ráda: hudba k ní napsaná je opravdu krásná…! Kromě toho musím říct, že jsem při studiu své role Bersi získala také hodně zkušeností: alternovala jsem s vynikající Victorií Mayfatovou, od které jsem se mohla mnohému naučit. Jak po herecké, tak i pěvecké stránce…
Ne, to mne opravdu nemrzí. Jak už jsem řekla, na své role - i ty chlapecké - jsem si už zvykla. Mám je ráda…
V té úplně nejbližší době - tuto sobotu (pozn. red.: 9. 2. 2002) - mě čeká premiéra v pražském Stavovském divadle. Představím se v roli Cherubína v Mozartově opeře Figarova svatba. Opět jedna kalhotková role… A na konci sezóny si zazpívám tady, v Brně: v Korngoldově opeře Mrtvé město.
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Dítě v Dlouhé 2024 zná vítěze
Jedenáct představení 26. ročníku festivalu pro děti a jejich dospělé Dítě v Dlouhé, který probíhal v pražském celý článek
HUDBA
HDK uvádí muzikálovou pohádku Zlatovláska
Hudební divadlo Karlín uvádí muzikálovou pohádku Zlatovláska režii v Filipa Renče. Na jevišti Malé scény HDK z celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Fotografie Miloše Budíka v Praze
Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním celý článek