PETR ZUSKA GALA X
autor: Pavel Hejný
zvětšit obrázekRetrospektiva choreografické tvorby uměleckého šéfa Baletu ND v desetiletí 2002–2012.
Na vrcholu baletní sezony 2011/2012 propukne na pražských scénách Národního divadla nezvyklý exkluzívní „gala festival“ - tvůrčí taneční gejzír Petr Zuska Gala X. Pro uměleckého šéfa baletu ND Petra Zusku, význačného choreografa a tanečníka, to je sezona jubilejní: již desátým rokem stojí v čele prvního tanečního souboru v zemi.
Na jedinečnou retrospektivu Zuskovy choreografické tvorby se lze těšit v květnu a červnu 2012. Bude to přehlídka 18 Zuskových choreografií vzniklých právě v průběhu těchto deseti let, ať v České republice, nebo v zahraničí, kde se jeho práce také setkává s velmi pozitivním ohlasem. Efektním dárkem publiku se kromě starších děl stane česká premiéra nové choreografie SMRT A DÍVKA, kterou Petr Zuska tvořil přímo pro proslulý Ballet Monte Carlo. Choreografie budou uvedeny v pěti komponovaných večerech a jednom večeru s celovečerním titulem, vždy ve trojím uvedení, a sice na všech třech scénách Národního divadla – část se odehraje v historické budově, část ve Stavovském divadle i na Nové scéně.
Jak takový originální nápad na taneční retrospektivu vznikl? Umělecký šéf baletu prozrazuje: „Za ta léta jsem dostal hodně dopisů od lidí, kteří se ptají, kdy budeme hrát některé z děl, které už třeba 4 roky nehrajeme. Nyní je tedy zveme. Diváci budou mít asi již naposledy šanci vidět některé mé starší opusy.“
Zároveň ocenil vývoj celého baletního souboru: „Nejsem jinak příznivec jubilejních oslav a výročí, ale měl jsem pocit, že právě tuto desítku by bylo dobré si připomenout. Je v ní obrovský kus práce, a to pochopitelně zdaleka nejen mé vlastní, ale celého souboru, který se za tu dobu repertoárově a kvalitativně posunul skutečně do evropské dimenze. Trochu mne inspiroval choreograf Nacho Duato, který se po dvaceti letech v Madridu loučil, odcházel do Petrohradu do Michailovského divadla. Všude po Madridu visely plakáty Nacho Duato XX. Tehdy jsem si uvědomil, že by nebylo špatné, kdybych měl po 10 letech v Národním divadle jedno X.“
Milovníci tanečního umění tak dostanou výjimečnou příležitost, jaká se již nikdy nebude opakovat, vidět v celku Zuskovy práce a porovnat vývoj osobitého choreografického rukopisu této mimořádné osobnosti. Festival mapuje Zuskovu tvorbu přibližně z 90 procent. K ostatním kusům již neexistuje dokumentace, například scénografie.
„Choreografie na přehlídce už také nenajdete v původních kontextech, ale budou propojeny stylově, aby k sobě ladily žánrově nebo v rámci hudebního podkladu,“ doplňuje Petr Zuska a přiznává, že tak velký záběr bude pro soubor náročný: „Z provozního hlediska to nebude sice jako šest premiér, ale dvě – tři určitě. Nyní jsou v souboru jiní tanečníci než v době, kdy jsme choreografie uváděli, a tudíž je tanečníci musí nastudovat nově.“
Diváci si budou moci vybrat z bohaté nabídky žánrově velice pestré palety nápaditých děl, prověřených v Praze i v zahraničí. Nechybí v nich humor, lyrika ani velké drama – to všechno jsou party, v nichž je Petr Zuska doma nebo kde rád experimentuje.
Publikum se může rozehřát již na prvním představení bloku Gala s mladými od 10. do 12. května 2012. Večer v pěti milostných i žertovných opusech mapuje Zuskovu spolupráci s Taneční konzervatoří a jejím souborem Bohemia Balet, nebudou však chybět ani sólisté baletu Národního divadla. Další blok tří představení má název BLÁZNOVINY, a patrně je nevynechá ten, kdo zná Zuskovu úspěšnou hříčku Mariin sen nebo další jeho humorné práce - „opusy mírně vyšinuté...“, jak jim sám říká.
Třikrát bude samozřejmě uvedeno i Sólo pro P.Z., což představuje celovečerní titul Brel – Vysockij – Kryl/Sólo pro tři, slavící úspěchy i v evropském kontextu. Lze očekávat, že se opět stane hitem, také díky náročným tanečním kreacím představitele hlavní role. Přitažlivým zakončením dalšího bloku Cesty a zastavení se stane právě čerstvá novinka Smrt a dívka, komponovaná na hudbu Schubertovu a Janáčkovu pro Ballet Monte Carlo, kde český choreograf výtečně zapůsobil. A to znamená prestižní záležitost pro celé Národní divadlo. Proč si autor vybral melancholické téma smrti? „V mých věcech smrt často hraje určitou roli, taky v Sólu pro tři,“ přiznává Petr Zuska. „Láska a smrt – to jsou skalní témata, k nimž se umění vrací pořád.“
Večer nazvaný Pocta velkým tónům zase představí větší dramatické celky, od Mahlerovy 1. věty 1. symfonie D-dur, která funguje jako podklad ladného tance vzniklého pro Expo v Číně, až po Stravinského Svěcení jara vytvořeného původně pro baletní soubor v australském Perthu. Festival vyvrcholí Zuskovou láskou k lidové písni – blok Doteky folklóru provází živá hudba Hradišťanu, Čechomoru a dua Vyšivanka Lada.
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Časopis 19 - sekce
DIVADLO
Nová Spirála otevře na podzim
Prostor nabídne nejen unikátní kruhový sál s otočným jevištěm a sezením až pro osm set diváků, ale také přidan celý článek
HUDBA
Eurovision Song Contest 2024
Eurovision Song Contest 2024
Přímý přenos prvního semifinále ze švédského Malmö, kde se letos koná 68. ročn celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili
Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar celý článek